Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Kapitoly článku

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách o vice než čtvrtinu – v září 2016 pracovalo v mateřských školách v ČR 2298 asistentů pedagoga, o rok později, v září 2017, už to bylo 2963 asistentů pedagoga. Tento narůst počtu asistentů pedagoga je velmi potěšující, je zcela jistě dobře, že stát tímto způsobem zvyšuje podporu škol ve vzdělávání dětí s různými druhy postižení nebo znevýhodnění. Jak ale správně uvést asistenta do chodu školky? Poradíme v článku s ukázkami z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole.

Mateřská škola má svá specifika, jakými jsou například věková skupina vzdělávaných dětí dva až šest, případně sedm let, skupiny ve třídách jsou zpravidla heterogenní, mateřská škola je často první institucí zapojující rodinu do systému vzdělávání. Ve třídách během dne pracují nejčastěji dvě učitelky, asistent je tedy třetí osobou v tomto minitýmu. Učitelka mateřské školy je často první osobou, která rodině sděluje informaci o možných speciálních potřebách dítěte.

Na počátku zavedení profese asistenta pedagoga do prostředí mateřské školy (MŠ) je potřeba vždy vybrat vhodného asistenta. Pro ředitele i učitele školy je důležité nejen to, aby asistent splňoval kvalifikační podmínky dané zákonem, ale i to, aby skutečně měl schopnosti a dovednosti potřebné pro práci s předškolními dětmi, aby měl cit pro práci s dětmi a také aby uměl dobře vycházet s učiteli ve třídě, ve které bude pracovat. Podstatná je i schopnost asistenta komunikovat nejen s rodinou dítěte, ale i se všemi ostatními rodiči.
 


Má-li pozice asistenta pedagoga už od prvních dnů jeho zapojení do činnosti mateřské školy přinášet očekávaný efekt, a je potřeba pečlivě dbát na správné uvedení asistenta do školy. V ideálním případě by takové uvedení nového asistenta pedagoga do prostředí a práce MŠ mělo zahrnovat následující kroky:

 

1) Po podpisu smlouvy seznámit asistenta pedagoga s pravidly provozu MŠ a s provozně-organizačními dokumenty školy. Asistent by měl znát veškeré potřebné informace spojené se zajištěním bezpečnosti práce a činnostmi MŠ v průběhu školního roku i během dne.

Důležité je seznámit asistenta s principy stravování, školy zpravidla vyznávají zdravý životní styl. Není dobré, aby asistent kuřák stál v případě potřeby před školou s cigaretou v ruce nebo nevhodně komentoval zeleninu a vločky na talířích dětí. I tyto informace někdy rozhodují o uzavření pracovní smlouvy a o nástupu nového asistenta.

 


2) Provést asistenta pedagoga po areálu mateřské školy, ukázat mu prostory využívané pro práci s dětmi, včetně možností zahrady a okolí, které škola využívá během pobytu venku, vycházek, hřiště v okolí apod.

 

3) Seznámit asistenta pedagoga s ostatními členy pedagogického sboru, s učiteli, s dalšími eventuálními asistenty pedagoga, kteří mohou nově příchozímu v začátcích poskytnout cenné rady. V malých školách je vhodné seznámit nastupujícího asistenta i s kompletním týmem zaměstnanců, kde jsou vazby nezbytné pro denní spolupráci.

 

4) Alespoň rámcově seznámit asistenta pedagoga se školním vzdělávacím programem. Na rozdíl od učitele není povinností asistenta pedagoga znát vzdělávací program dopodrobna, měl by ale vědět, že takový dokument existuje a také kde jej v případě potřeby může najít. Je podstatné, aby nový zaměstnanec znal vizi školy, kam škola směřuje, a měl povědomí o základních principech a hodnotách předškolního vzdělávání.

Zejména starší asistenti pedagoga, kteří získali pedagogickou kvalifikaci před více lety, ale někdy i čerství absolventi kvalifikačních studií pro asistenty pedagoga nemají základní informace o obsahu vzdělávání v mateřské škole a nevědí, že vychází z požadavků rámcového vzdělávacího programu.

Dokument Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) je závazný pro všechny mateřské školy v ČR a strukturuje vzdělávací okruhy pro výuku v MŠ do pěti základních vzdělávací oblastí: Dítě a jeho tělo; Dítě a jeho psychika; Dítě a ten druhý; Dítě a společnost; Dítě a svět. U každé oblasti RVP PV stanovuje tzv. očekávané výstupy – tedy pojmenovává konkrétní znalosti a dovednosti, které by mělo mít dítě osvojené po absolvování mateřské školy, před nástupem do základní školy.

Rámcový vzdělávací program je asistentům pedagoga dostupný na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního ústavu pro vzdělávání. Na základě požadavků RVP PV si každá mateřská škola vytváří svůj vlastní školní vzdělávací program (ŠVP), se kterým se asistent pedagoga může seznámit buď v elektronické podobě na webových stránkách MŠ, nebo v tištěné podobě přímo v mateřské škole.

 

 

 

5) Seznámit asistenta pedagoga s důležitými informacemi o dětech, u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami by měl mít asistent k dispozici jejich plány pedagogické podpory (PLPP) nebo individuální vzdělávací plány (IVP).

 

6) V některých případech (u některých typů specifických potřeb dítěte) je dobré seznámit asistenta s rodinou dítěte vzájemně, zejména pokud je třeba dodržovat některá zdravotní opatření či používat specifické pomůcky apod. Rodina například podrobněji informuje asistenta o tom, jak používat polohovací polštáře, jakým způsobem nasazovat sluchadlo, okluzor, jakým způsobem vážit stravu.

Některé ředitelky reflektují pozitivně možnost seznámení rodiny a asistenta před nástupem do MŠ v mimoškolním prostředí. Toto doporučujeme z hlediska udržení profesionálního vztahu s rodinou spíše zkušeným asistentům.

 

7) Seznámit asistenta pedagoga s rodiči dětí ze třídy, ve které bude asistent působit, nejlépe ještě před nástupem asistenta na pracovní místo (na třídních schůzkách před zahájením školního roku či na jeho začátku), event. při prvním kontaktu. Obvykle stačí rodiče žáků stručně informovat o tom, že jde o zaměstnance mateřské školy, který bude pomáhat učiteli s jeho pedagogickou prací v dané třídě.

 

8) Důležitou součástí uvedení asistenta pedagoga do prostředí mateřské školy je i samotné představení asistenta dětem z „jeho“ třídy. Zde rozhodně doporučujeme nezdůrazňovat při představení asistenta jeho vazbu na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – z mnoha zkušeností je zřejmé, že chybný postup, při kterém ředitelka nebo učitelka představí asistentku pedagoga jako „asistentku toho Tomáška nebo té Helenky s postižením“, vede k posílení sociální izolace Tomáška nebo Helenky v dětském kolektivu a žádné pozitivní výsledky nepřináší.


Naopak optimální je představit asistenta pedagoga jako druhého (nebo třetího) pedagogického pracovníka ve třídě, jako pomocníka učitele, který bude učiteli pomáhat se všemi potřebnými dětmi a vůbec se vším, co zrovna bude potřeba. Je také dobré předem domluvit si způsob oslovení asistenta, a to dle zvyklosti v dané MŠ. Pokud jsou paní učitelky dětmi oslovovány jmény, i asistent by měl být oslovován jménem. Variant je v kombinaci s tykáním a vykáním více. Nevyjímaje oslovení pane asistente a paní asistentko, stejně jako paní učitelko, pane učiteli.

 

 

 

Na vymezení náplně práce a příklad z praxe se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Rozumím sobě, poznávám ostatníSnění na polštářiMalé příběhy o velkých věcech

 

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3585

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka