Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Kapitoly článku

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách o vice než čtvrtinu – v září 2016 pracovalo v mateřských školách v ČR 2298 asistentů pedagoga, o rok později, v září 2017, už to bylo 2963 asistentů pedagoga. Tento narůst počtu asistentů pedagoga je velmi potěšující, je zcela jistě dobře, že stát tímto způsobem zvyšuje podporu škol ve vzdělávání dětí s různými druhy postižení nebo znevýhodnění. Jak ale správně uvést asistenta do chodu školky? Poradíme v článku s ukázkami z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole.

Mateřská škola má svá specifika, jakými jsou například věková skupina vzdělávaných dětí dva až šest, případně sedm let, skupiny ve třídách jsou zpravidla heterogenní, mateřská škola je často první institucí zapojující rodinu do systému vzdělávání. Ve třídách během dne pracují nejčastěji dvě učitelky, asistent je tedy třetí osobou v tomto minitýmu. Učitelka mateřské školy je často první osobou, která rodině sděluje informaci o možných speciálních potřebách dítěte.

Na počátku zavedení profese asistenta pedagoga do prostředí mateřské školy (MŠ) je potřeba vždy vybrat vhodného asistenta. Pro ředitele i učitele školy je důležité nejen to, aby asistent splňoval kvalifikační podmínky dané zákonem, ale i to, aby skutečně měl schopnosti a dovednosti potřebné pro práci s předškolními dětmi, aby měl cit pro práci s dětmi a také aby uměl dobře vycházet s učiteli ve třídě, ve které bude pracovat. Podstatná je i schopnost asistenta komunikovat nejen s rodinou dítěte, ale i se všemi ostatními rodiči.
 


Má-li pozice asistenta pedagoga už od prvních dnů jeho zapojení do činnosti mateřské školy přinášet očekávaný efekt, a je potřeba pečlivě dbát na správné uvedení asistenta do školy. V ideálním případě by takové uvedení nového asistenta pedagoga do prostředí a práce MŠ mělo zahrnovat následující kroky:

 

1) Po podpisu smlouvy seznámit asistenta pedagoga s pravidly provozu MŠ a s provozně-organizačními dokumenty školy. Asistent by měl znát veškeré potřebné informace spojené se zajištěním bezpečnosti práce a činnostmi MŠ v průběhu školního roku i během dne.

Důležité je seznámit asistenta s principy stravování, školy zpravidla vyznávají zdravý životní styl. Není dobré, aby asistent kuřák stál v případě potřeby před školou s cigaretou v ruce nebo nevhodně komentoval zeleninu a vločky na talířích dětí. I tyto informace někdy rozhodují o uzavření pracovní smlouvy a o nástupu nového asistenta.

 


2) Provést asistenta pedagoga po areálu mateřské školy, ukázat mu prostory využívané pro práci s dětmi, včetně možností zahrady a okolí, které škola využívá během pobytu venku, vycházek, hřiště v okolí apod.

 

3) Seznámit asistenta pedagoga s ostatními členy pedagogického sboru, s učiteli, s dalšími eventuálními asistenty pedagoga, kteří mohou nově příchozímu v začátcích poskytnout cenné rady. V malých školách je vhodné seznámit nastupujícího asistenta i s kompletním týmem zaměstnanců, kde jsou vazby nezbytné pro denní spolupráci.

 

4) Alespoň rámcově seznámit asistenta pedagoga se školním vzdělávacím programem. Na rozdíl od učitele není povinností asistenta pedagoga znát vzdělávací program dopodrobna, měl by ale vědět, že takový dokument existuje a také kde jej v případě potřeby může najít. Je podstatné, aby nový zaměstnanec znal vizi školy, kam škola směřuje, a měl povědomí o základních principech a hodnotách předškolního vzdělávání.

Zejména starší asistenti pedagoga, kteří získali pedagogickou kvalifikaci před více lety, ale někdy i čerství absolventi kvalifikačních studií pro asistenty pedagoga nemají základní informace o obsahu vzdělávání v mateřské škole a nevědí, že vychází z požadavků rámcového vzdělávacího programu.

Dokument Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) je závazný pro všechny mateřské školy v ČR a strukturuje vzdělávací okruhy pro výuku v MŠ do pěti základních vzdělávací oblastí: Dítě a jeho tělo; Dítě a jeho psychika; Dítě a ten druhý; Dítě a společnost; Dítě a svět. U každé oblasti RVP PV stanovuje tzv. očekávané výstupy – tedy pojmenovává konkrétní znalosti a dovednosti, které by mělo mít dítě osvojené po absolvování mateřské školy, před nástupem do základní školy.

Rámcový vzdělávací program je asistentům pedagoga dostupný na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního ústavu pro vzdělávání. Na základě požadavků RVP PV si každá mateřská škola vytváří svůj vlastní školní vzdělávací program (ŠVP), se kterým se asistent pedagoga může seznámit buď v elektronické podobě na webových stránkách MŠ, nebo v tištěné podobě přímo v mateřské škole.

 

 

 

5) Seznámit asistenta pedagoga s důležitými informacemi o dětech, u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami by měl mít asistent k dispozici jejich plány pedagogické podpory (PLPP) nebo individuální vzdělávací plány (IVP).

 

6) V některých případech (u některých typů specifických potřeb dítěte) je dobré seznámit asistenta s rodinou dítěte vzájemně, zejména pokud je třeba dodržovat některá zdravotní opatření či používat specifické pomůcky apod. Rodina například podrobněji informuje asistenta o tom, jak používat polohovací polštáře, jakým způsobem nasazovat sluchadlo, okluzor, jakým způsobem vážit stravu.

Některé ředitelky reflektují pozitivně možnost seznámení rodiny a asistenta před nástupem do MŠ v mimoškolním prostředí. Toto doporučujeme z hlediska udržení profesionálního vztahu s rodinou spíše zkušeným asistentům.

 

7) Seznámit asistenta pedagoga s rodiči dětí ze třídy, ve které bude asistent působit, nejlépe ještě před nástupem asistenta na pracovní místo (na třídních schůzkách před zahájením školního roku či na jeho začátku), event. při prvním kontaktu. Obvykle stačí rodiče žáků stručně informovat o tom, že jde o zaměstnance mateřské školy, který bude pomáhat učiteli s jeho pedagogickou prací v dané třídě.

 

8) Důležitou součástí uvedení asistenta pedagoga do prostředí mateřské školy je i samotné představení asistenta dětem z „jeho“ třídy. Zde rozhodně doporučujeme nezdůrazňovat při představení asistenta jeho vazbu na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – z mnoha zkušeností je zřejmé, že chybný postup, při kterém ředitelka nebo učitelka představí asistentku pedagoga jako „asistentku toho Tomáška nebo té Helenky s postižením“, vede k posílení sociální izolace Tomáška nebo Helenky v dětském kolektivu a žádné pozitivní výsledky nepřináší.


Naopak optimální je představit asistenta pedagoga jako druhého (nebo třetího) pedagogického pracovníka ve třídě, jako pomocníka učitele, který bude učiteli pomáhat se všemi potřebnými dětmi a vůbec se vším, co zrovna bude potřeba. Je také dobré předem domluvit si způsob oslovení asistenta, a to dle zvyklosti v dané MŠ. Pokud jsou paní učitelky dětmi oslovovány jmény, i asistent by měl být oslovován jménem. Variant je v kombinaci s tykáním a vykáním více. Nevyjímaje oslovení pane asistente a paní asistentko, stejně jako paní učitelko, pane učiteli.

 

 

 

Na vymezení náplně práce a příklad z praxe se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Rozumím sobě, poznávám ostatníSnění na polštářiMalé příběhy o velkých věcech

 

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0255

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka