Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?
Kapitoly článku
Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět s předškoláky? A co tematického podniknout? Nápady a tipy najdete v našem článku.

 

Původ názvu

Název Velikonoce pochází ze slov Velká noc, tedy noc, kdy Kristus zázračně vstal z mrtvých. Datum Velikonoc, z něhož se odvozují termíny všech ostatních pohyblivých svátků církevního kalendáře, je každý rok jiné. Způsob výpočtu byl stanoven ve 4. století na církevním koncilu, kde se sešli stoupenci různých odnoží křesťanské církve. Určuje se podle neděle po jarní rovnodennosti a následném úplňku. Proto může být Velikonoční neděle (Boží hod) v době mezi 22. březnem a 25. dubnem. Existují přesné tabulky termínů velikonočních svátků nebo matematické vzorce pro jejich výpočet v jakémkoli roce.

 

Co se stalo o Velikonocích?

Příběh o ukřižování a zmrtvýchvstání Krista, který popsali čtyři evangelisté, Marek, Matouš, Lukáš i Jan, je součástí Bible. Svým poselstvím o štěstí, které bylo vykoupeno utrpením, o pokoře a obětování se pro druhé významně ovlivnil myšlení a kulturu v křesťanských zemích. Odehrál se v 1. století v Jeruzalémě, kde se na oslavách židovského svátku objevil i Ježíš Nazaretský se svými učedníky. Jeho učení o milosrdenství a odpuštění i zázraky, které vykonal, už byly známé, a proto ho vítaly davy lidí. Představitelé židovské obce však Ježíše považovali za nepřítele, který nerespektuje pravidla víry. Proto po skončení večeře, na níž označil učedníka Jidáše za zrádce, byl zatčen a odsouzen k tehdy obvyklému trestu ukřižování. Kříž, na který byl přibit, si musel sám odnést na návrší (zvané Golgota), kde se konaly popravy. Hrob, do něhož byl uložen, byl však druhý den prázdný. Lidé byli přesvědčeni, že Ježíše k sobě povolal jeho otec Bůh. Strastiplná cesta Ježíše Krista na smrt je zobrazena na čtrnácti výjevech křížových cest, které bývají umístěny na cestách ke kostelům či poutním místům.

 

 Jak téma využít s předškoláky?

Velikonoce nejsou pouze svátky hodování, ale mají duchovní dimenzi, poselství lásky, víry a naděje, symboliku nového života. A tak je jen namístě položit si některé otázky:


• Co je to život a co všechno je živé?
• Je můj život důležitější než život někoho druhého?
• Proč si lidé vzájemně ubližují?
• Je to tak správně?
• Co je smutek a co je radost?
• Je těžké udržet tajemství?
• Co to znamená, někoho zradit?
• Co je to poklad?
• Co je pro mne ten největší poklad na světě?
• Jsem já také něčí poklad?
• Co můžeme udělat proto, abychom měli opravdu „veselé Velikonoce“?
• Jak se oslavují Velikonoce u nás v rodině?
• Na co bychom neměli o Velikonocích zapomenout?

 

Hry a činnosti o Velikonocích:


ZDRAVÍCÍ RITUÁL

Cinkylinky den dyn don,
na kostele zvoní zvon.
Cinkylinky don dyn den,
všem nám přeje krásný den!

(Hana Nádvorníková, Eva Svobodová)


V kruhu si posílejte pozdrav s pohlazením a ke krásnému dni lze přidat ještě něco – např. „Anežko, já ti přeju krásný sluníčkový, kytičkový, kraslicový… den.“



JAK KLÍČÍ ROSTLINKA? – RELAXACE

Děti leží schoulené jako malá semínka ve tmě v chladné zemi a spí. Začíná na ně svítit sluníčko, občas zaprší jarní deštík, semínka se pomalu probouzejí, zvětšují. Stávají se z nich malé rostlinky – nejdříve vyleze jeden klíček, pak malý lísteček. Do země zapouštějí drobné kořínky, ze země vyrůstá stonek. Rostlinka se natahuje za sluníčkem, zvedá k němu další listy a nakonec i květ.

 

TRAVIČKA ZELENÁ

Zajíc hledá na jaře první čerstvou pastvu. I my jsme rádi, když se tráva zazelená. K jednoduché melodii připojíme pohybový doprovod, můžeme si vytvořit i vlastní.

 

Na výtvarné nápady k velikonočním svátkům se podívejte na další stránce!

  

V článku byly použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicímVýtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Všechny e-knihy najdete v e-shopu Dobrá škola.

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6070

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka