Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání
Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální podmínky. V následujícím článku Vám přinášíme tipy, co všechno jde s dětmi venku podnikat a jaké aktivity budou rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti.

Květen je krásný měsíc, v přírodě vše kvete, sluníčko láká k delšímu pobytu venku. Mateřské školy mohou trávit více času na školní zahradě, kam lze přesouvat většinu aktivit, ideálně hned po poledním odpočinku, umožnit dětem pobyt na čerstvém vzduchu a maximální využití prostor školní zahrady. Pro předškolní děti je pobyt venku přirozenou potřebou a vítanou aktivitou.

 

Není nevhodné počasí pro venkovní aktivity, jen děti mohou mít nevhodné oblečení. Děti ocení, pokud s nimi rodiče nebo učitelé mateřské školy půjdou ven, i když prší. Mohou pozorovat dešťové kapičky, a mají-li vhodnou obuv a oblečení, tak budou maximálně šťastné, když je dospělí nechají brodit se kalužemi nebo je zkoumat klacíky.

 

Čím je dítě mladší, tím vhodnější je pobyt na školní zahradě, je zbytečné se vzdalovat ze školního areálu. Děti mají dostatek podnětů na školní zahradě, která zajišťuje ideální prostor pro volný a bezpečný pohyb.

 

Pobyt venku by neměl být přeorganizován. Děti potřebují v průběhu dne prostor pro spontánní aktivity, mezi které patří i volné běhání. Dvouleté děti mají přirozenou potřebu volného pohybu, jsou šťastné, když mohou jen tak běhat ve volném prostoru. Rády běhají tak dlouho, až se unaví, chvilku se zastaví nebo si sednou a pokračují v této aktivitě, která jim přináší radost. Pro rozvoj pohybových aktivit dětí jsou vhodné i různé povrchy (trávník, písek, voda, kamínky, beton, umělé povrchy pod prolézačkami) a drobné nerovnosti v terénu školní zahrady, například uměle vytvořený kopec. Děti tak mohou zdolávat při běhání přírodní překážku, v zimě může kopec sloužit k sáňkování či bobování.

 

Mezi oblíbené venkovní aktivity, které je možné s dvouletými (i staršími) dětmi na zahradě podniknout, dále patří hry s míčem, jízda na odstrkovadlech, tříkolkách, vození a tahání hraček s kolečky (velká auta, kočárky), hry s dětským zahradním nářadím či dětským nádobím. Děti rády napodobují činnosti dospělých, takže na podzim budou hrabat listí, v zimě zametat sníh z cestičky. Z písku upečou bábovku, učitelce dají ochutnat, uvaří a přinesou kafíčko v hrnečku.

 

Při plánování aktivit s dětmi na zahradě samozřejmě záleží na jejím vybavení. V současnosti patří mezi oblíbené součásti zahrady pískoviště, různé herní prvky (klouzačky, prolézačky), útočiště před sluncem (např. dřevěný přístřešek, domeček, stan apod.) či mlhoviště, které osvěžuje vzduch a motivuje děti k poznávání a experimentování s vodou a jejími vlastnostmi.

Co dělat s dětmi na pískovišti:

 

Oblíbeným místem her všech dětí předškolního věku je bezpochyby pískoviště. Dvouleté děti nemusí ještě nic stavět, mezi jejich oblíbenou činnost patří experimentování s pískem, který nakládají do aut, plní jím kyblíčky, jen tak lopatkou nebo rukama jej přehazují.
Děti si samy zvolí hru, stačí, když jim učitelé nabídnou vhodné hračky (velká auta – tatry, kyblíčky, bábovičky, lopatky, sítka, hrabičky, mlýnky na písek, do kterých děti sypou písek a pozorují,
jak se mlýnek pohybuje).

 

Klouzačky a prolézačky:

 

Jedná se o místa, kde se čas od času přihodí nějaký úraz. To však není důvod k omezení jejich používání dětmi, jen je třeba, aby k prevenci úrazů a konfliktů mezi dětmi sloužila stanovená jednoduchá pravidla (např. „klouzačkové“ pravidlo – na klouzačce může být jen jedno dítě, až když sjede, může další dítě). Je rovněž nutný stálý dozor alespoň jedné učitelky.

 

Poznávejte přírodu

 

Na zahradě děti přirozenou cestou poznávají živé rostliny, živočichy, přírodní děje. Je vhodné, pokud učitel mateřské školy umožní dětem nejen pozorovat, ale také se aktivně podílet na péči o živé rostliny (zalévat záhonek bylinek, zasadit si semínka, malé rostlinky) či drobné živočichy (strašilky, oblovky, rybičky). Odmalička se tak děti učí neničit přírodu kolem sebe (netrhat, nepošlapat zelené rostliny, nekopat do hub) a netrápit živé tvory.

 

Kreslete si!

 

I venku je možné rozvinout kreativní dovednosti dětí. Děti ocení, pokud na zahradě mají vymezený prostor, kde mohou zanechávat svou osobní kresebnou stopu. Rády kreslí křídami na zem nebo na velké venkovní tabule. Na nich si mohou vyzkoušet malbu velkými štětci, nebo jen namočenou houbou ve vodě.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání od jara do léta, autorky: Jana Kropáčková, Hana Splavcová.

 

Mohlo by vás zajímat

 

Bylo jedno paraplíčkoEnviromentální činnosti pro předškolní vzděláváníBarvy duhy

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6324

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka