Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale co rodiče, tj. zákonní zástupci dítěte? Jaké jsou jejich povinnosti z pohledu platné legislativy? To zjistíte v článku s ukázkou z publikace "Alfa a omega ředitele školy".

Kromě práv jsou žákům, studentům a zákonným zástupcům nezletilých stanoveny přímo ve školském zákoně také povinnosti. Je třeba poznamenat, že jde o novinku, neboť za platnosti starého školského zákona č. 29/1984 Sb. byly obsaženy povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců pouze v prováděcích právních předpisech. Jejich zařazení do textu zákona důsledně respektuje ústavní zásadu „práva a povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích". Základní okruhy povinností, které musí zákonný zástupce dítěte splnit, aby nebyl narušen průběh vzdělávání, upravuje ustanovení § 22 odst. 3 ŠZ.

 

Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni:

• Zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení;

• na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka;

• informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;

• dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem;

• oznamovat škole a školskému zařízení údaje potřebné pro vedení školní matriky a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.

 

 

Tyto povinnosti mají z pohledu dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků obrovský význam. Jak je uvedeno výše, výslovně jsou stanoveny povinnosti, které mají přispět k řádnému průběhu vzdělávání a školských služeb, lze zdůraznit především povinnost zletilého žáka a studenta, popřípadě zákonného zástupce nezletilého, informovat školu o všech skutečnostech, které se týkají zdraví a zdravotních obtíží žáků, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Bez těchto informací nemůže škola řádně zajistit bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání, např. v hodinách tělesné výchovy a na různých školních akcích, jako jsou lyžařské výcviky apod.


Sankce za neplnění povinností žáků jsou stanoveny v ustanovení § 31 ŠZ - Výchovná opatření. Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka nebo studenta. Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo školského zařízení nebo třídní učitel. Pokud jde o sankce směrované vůči zákonným zástupcům dětí a nezletilých žáků, ty jsou zaměřeny zejména na období plnění povinné školní docházky a jsou obsaženy v zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, popřípadě v trestním zákoně.

 

 

Povinnosti zákonných zástupců dítěte

 

Je třeba poctivě přiznat, že veškeré úsilí školy (ředitele školy a všech pedagogických pracovníků) by bylo bezúčelné, kdyby nebyla zajištěna dobrá spolupráce s rodiči dětí a žáků, resp. s jejich zákonnými zástupci.

Je třeba přihlédnout ke skutečnosti, že nový občanský zákoník zná vedle rodičů i další osoby, které jsou oprávněny jednat za nezletilé dítě nebo žáka. Školská legislativa musí proto zohlednit i tyto osoby. Školský zákon v této souvislosti zavádí legislativní zkratku „zákonný zástupce“.

V první řadě má zákonný zástupce nezletilého dítěte nebo žáka povinnost dbát, aby se dítě účastnilo povinné školní docházky ve smyslu § 36 ŠZ. Nejen, že je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34b ŠZ („Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání (§ 34 odst. 2) v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte. Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává v mateřské škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má dítě místo trvalého pobytu, v případě cizince místo pobytu (dále jen „spádová mateřská škola“), pokud zákonný zástupce nezvolí pro dítě jinou mateřskou školu nebo jiný způsob povinného předškolního vzdělávání podle odstavce 5.“) a k povinné školní docházce v době stanovené ustanovením § 36 odst. 4 ŠZ („Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku.“), zákonný zástupce je povinen i nadále dohlížet na to, že dítě bude povinné předškolní vzdělávání a povinnou školní docházku řádně plnit.

 

 

 

Nesplnění těchto povinností může být vyhodnoceno jako přestupek. Podle § 182a ŠZ totiž platí, že fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce:

 

• Nepřihlásí dítě k zápisu k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4;

• nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2;

• zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka nebo o povinné předškolní vzdělávání dítěte.

 

V přestupkovém řízení pak může být uložena pokuta až 5 000 Kč. Za určitých podmínek by mohlo být obdobné chování posuzováno jako trestný čin ohrožování výchovy mládeže podle ustanovení § 217 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon. Pachateli tohoto trestného činu hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta, v případě kvalifikované skutkové podstaty až na pět let. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou dále povinni zajistit, aby dítě a žák docházeli řádně do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávali, a to i nad rámec základní povinnosti plnění povinné školní docházky (§ 22 odst. 3 písm. a) ŠZ).


K odpovídajícímu dohledu zákonných zástupců nad řádným docházením dětí a nezletilých žáků do školy nebo školského zařízení patří i omluva absencí. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni odkládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem (ustanovení § 22 odst. 1 písm. c), § 35 odst. 1 písm. a), § 50 odst. 1, § 67 odst. 1 ŠZ). Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka. Nesplnění těchto povinností může vést až k ukončení předškolního vzdělávání (ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ) a v případě neomluvené neúčasti na vyučování ve středním vzdělávání po stanovenou dobu pak až k předčasnému ukončení studia (za podmínek stanovených v ustanovení § 84 ŠZ).


K povinnosti zákonného zástupce zastupovat dítě při právním jednání, ke kterému není plně způsobilé, patří úprava, která vyžaduje k řadě jednání, které se dotýkají právního postavení nezletilého, podáni žádosti, přihlášky či udělení souhlasu zákonného zástupce. Ačkoliv nejde o povinnost v pravém slova smyslu, je podání žádosti, přihlášky či udělení souhlasu v uvedených případech nezbytným předpokladem pro další postup v dané věci. Výše uvedené se týká např. povolení odkladu povinné školní docházky (ustanovení § 37 ŠZ), přestupu, převedení žáka, změny oboru vzdělávání, přerušení vzdělávání, opakování ročníku, uznání předchozího vzdělávání (ustanovení § 39 odst. 2, § 49 odst. 1 a 2, § 52 odst. 5, § 55, § 66 odst. 2 ŠZ), zanechání vzdělávání (ustanovení § 68 ŠZ), uvolnění žáka z vyučování z některého předmětu (ustanovení § 50 ŠZ), určitých opatření v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí a žáků nadaných (ustanovení § 17 odst. 3, § 18, § 42 a § 48 ŠZ), podávání přihlášky o povolení individuálního vzdělávání (ustanovení § 41 ŠZ) či o převedení slovního hodnocení do klasifikace a naopak v případech vymezených v ustanovení § 51 a § 69 ŠZ.

 


 

Další povinnosti zákonných zástupců

 

Další povinnosti pak upravuje ustanovení § 38 odst. 4 ŠZ (oznamovací povinnost související s plněním povinné školní docházky v zahraničí nebo v zahraniční škole na území České republiky), § 41 odst. 7 a 9 ŠZ (povinnosti spojené s individuálním vzděláváním žáka), § 50 odst. 3 ŠZ (povinnost vytvořit podmínky podle individuální vzdělávacího plánu odůvodněného zdravotním stavem žáka).


Z možnosti poskytovat vzdělávání a školské služby za úplatu (ustanovení § 123 ŠZ) samozřejmě vyplývá povinnost stanovenou úplatu uhradit. Ačkoliv úplatu za vzdělávání a školské služby nemusí hradit nutně zákonný zástupce dítěte či žáka, v praxi tomu tak až na výjimky bude (vyplývá již z vyživovací povinnosti rodičů k dětem stanovené v ustanovení § 910 až § 914 NOZ). Školský zákon takový postup předjímá v ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ a stanoví povinnost ředitele mateřské školy rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (ustanovení § 123 ŠZ) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem školy jiný termín.


Obdobně lze dovodit určité povinnost zákonného zástupce z ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ, které stanoví možnost ředitele mateřské školy rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy.

 

 

Text pochází z publikace Alfa a omega ředitele školy, autorkou textu je Eva Dandová.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Alfa a omega ředitele školyDiety ve školních jídelnách 2Alfa a omega (nového) ředitele školy

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8051

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka