Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně patři. V posledních letech jsou však změny stále více viditelné.

 

Jídelny se přizpůsobují i náročnějším strávníkům – dětem s dietami, alergiemi a nejrůznějšími specifickými požadavky. V Nakladatelství Dr. Josef Raabe proto právě vyšla publikace Diety ve školních jídelnách od kolektivu autorek složeného z referentek a metodiček školního stravování, registrovaných nutričních terapeutů nebo pracovnic Státního zdravotního ústavu v Brně. Publikace čtenáře seznámí s historií a počátky dietního stravování, zároveň však slouží jako jakýsi manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen včetně praktických ukázek a tipů, jak v praxi postupovat.

 

 V úvodu publikace je čtenáři stručně přiblížen vývoj dietního stravování v českých školách. Publikace poukazuje na fakt, že dietní stravování v jídelnách není projevem současného trendu zdravé výživy, avšak výskyt strávníků s dietním omezením býval mnohem nižší. Jídelny tehdy vycházely vstříc nemocným strávníkům na základě dobré vůle, zdravého rozumu a spolupráce s rodiči a školním lékařem. V počátcích dietního stravování ve školách působily na okresních úřadech metodičky, které měly odborné vzdělání, a tehdejší systém měl více prostoru pro hromadné řízení školního stravování, a to včetně diet. V tomto období byly nejvíce požadované diety jaterní, jako následná a prakticky jediná léčba po mononukleóze a Hepatitidě A. Postupem času začaly přibývat další onemocnění, jejichž základní léčbou bylo dietní opatření, jako celiakie a alergie na některé složky potravy. Zvyšoval se tlak strávníků na přípravu dietní stravy, což zpočátku nebyl velký problém, po dohodě s rodiči nebo jiným odborníkem se jídelny naučily dietní stravu bezpečně připravovat.

 

Výrazný nárůst zájemců o dietní stravování však dle autorek pocítily školy na konci 90. let. Ruku v ruce s tím šly snahy o jeho ošetření v legislativě a předpisech pro školní stravování. Legislativní proces trval skoro dvacet let. V roce 2015 vyšla novela vyhlášky o školním stravování, která zavedla možnost poskytovat dětem a žákům dietní stravování. Autorky uvádí, že výsledek zavedení dietního stravování do legislativy se ukázal jako kontraproduktivní, protože řada zkušených školních jídelen přestala kvůli komplikacím způsobeným danou vyhláškou, dietní stravu připravovat. Tak se paradoxně stalo, že předpis, který měl umožnit masové poskytování dietního stravování, se stal podnětem pro ukončení poskytování dietní stravy.

 

 

 

 

Současná situace v oblasti dietního vzdělávání je pro všechny zúčastněné nelehká. Po dvou letech platnosti vyhlášky zatím nevypadá, že by došlo k úpravě nastaveného systému. Řada jídelen našla cestu, jak naplnit vyhlášku a pokračovat v přípravě diet, některé využívají možnosti donášení dietních pokrmů rodiči, a zbytek do přípravy diet nevstupuje, protože je systém pro ně příliš komplikovaný. Diety stoji i finance, které ale školám nebyly ze státního rozpočtu poskytnuty. Dokud se nenajdou ve státním rozpočtu prostředky na zaplacení nutričního terapeuta, je vaření diety pro školy zátěž. Strávníků vyžadujících dietní stravu však bude přibývat, a povinná docházka předškoláků způsobí nutnost přípravy dietní stravy i pro jídelny, které dosud diety nepřipravuji. Zatím je jediný pevný bod v legislativě, a to je, že odborný dohled nad dietním systémem musí mít registrovaný nutriční terapeut.

 

Zavedený systém dietního stravování je u každé školy jiný, protože se odvíjí od osobních zkušenosti nasmlouvaných nutričních terapeutů. Ti mají odborné znalosti o dietách, ale málo zkušenosti se školním stravováním, které se liší od nemocničního. V praxi to může způsobit komplikace, které pak personál kuchyně odradí od toho, aby dietní stravování zavedl.

 

Publikace Diety ve školních jídelnách může být v době, kdy neexistuje žádný jednoduchý návod, jak by se mělo dietní stravování zavádět, skutečně praktickým pomocníkem pro všechny, kterých se téma dietního stravování v jídelnách týká. Nový jednotný manuál, který by respektoval specifikace školního stravování a zároveň implementoval dietní stravování, je jedinou cestou, jak poskytovat diety ve všech jídelnách.

 

V článku byly použity informace a ukázky z kapitoly Proč dietní stravování ve škole z publikace Diety ve školních jídelnách: Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen, autorkou kapitoly je Mgr. Alena Strosserová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

 Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

 Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

 Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

 Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Diety ve školních jídelnáchEdiční řada pro školní jídelnyNakládání s odpady ve školních jídelnách

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0271

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka