Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně patři. V posledních letech jsou však změny stále více viditelné.

 

Jídelny se přizpůsobují i náročnějším strávníkům – dětem s dietami, alergiemi a nejrůznějšími specifickými požadavky. V Nakladatelství Dr. Josef Raabe proto právě vyšla publikace Diety ve školních jídelnách od kolektivu autorek složeného z referentek a metodiček školního stravování, registrovaných nutričních terapeutů nebo pracovnic Státního zdravotního ústavu v Brně. Publikace čtenáře seznámí s historií a počátky dietního stravování, zároveň však slouží jako jakýsi manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen včetně praktických ukázek a tipů, jak v praxi postupovat.

 

 V úvodu publikace je čtenáři stručně přiblížen vývoj dietního stravování v českých školách. Publikace poukazuje na fakt, že dietní stravování v jídelnách není projevem současného trendu zdravé výživy, avšak výskyt strávníků s dietním omezením býval mnohem nižší. Jídelny tehdy vycházely vstříc nemocným strávníkům na základě dobré vůle, zdravého rozumu a spolupráce s rodiči a školním lékařem. V počátcích dietního stravování ve školách působily na okresních úřadech metodičky, které měly odborné vzdělání, a tehdejší systém měl více prostoru pro hromadné řízení školního stravování, a to včetně diet. V tomto období byly nejvíce požadované diety jaterní, jako následná a prakticky jediná léčba po mononukleóze a Hepatitidě A. Postupem času začaly přibývat další onemocnění, jejichž základní léčbou bylo dietní opatření, jako celiakie a alergie na některé složky potravy. Zvyšoval se tlak strávníků na přípravu dietní stravy, což zpočátku nebyl velký problém, po dohodě s rodiči nebo jiným odborníkem se jídelny naučily dietní stravu bezpečně připravovat.

 

Výrazný nárůst zájemců o dietní stravování však dle autorek pocítily školy na konci 90. let. Ruku v ruce s tím šly snahy o jeho ošetření v legislativě a předpisech pro školní stravování. Legislativní proces trval skoro dvacet let. V roce 2015 vyšla novela vyhlášky o školním stravování, která zavedla možnost poskytovat dětem a žákům dietní stravování. Autorky uvádí, že výsledek zavedení dietního stravování do legislativy se ukázal jako kontraproduktivní, protože řada zkušených školních jídelen přestala kvůli komplikacím způsobeným danou vyhláškou, dietní stravu připravovat. Tak se paradoxně stalo, že předpis, který měl umožnit masové poskytování dietního stravování, se stal podnětem pro ukončení poskytování dietní stravy.

 

 

 

 

Současná situace v oblasti dietního vzdělávání je pro všechny zúčastněné nelehká. Po dvou letech platnosti vyhlášky zatím nevypadá, že by došlo k úpravě nastaveného systému. Řada jídelen našla cestu, jak naplnit vyhlášku a pokračovat v přípravě diet, některé využívají možnosti donášení dietních pokrmů rodiči, a zbytek do přípravy diet nevstupuje, protože je systém pro ně příliš komplikovaný. Diety stoji i finance, které ale školám nebyly ze státního rozpočtu poskytnuty. Dokud se nenajdou ve státním rozpočtu prostředky na zaplacení nutričního terapeuta, je vaření diety pro školy zátěž. Strávníků vyžadujících dietní stravu však bude přibývat, a povinná docházka předškoláků způsobí nutnost přípravy dietní stravy i pro jídelny, které dosud diety nepřipravuji. Zatím je jediný pevný bod v legislativě, a to je, že odborný dohled nad dietním systémem musí mít registrovaný nutriční terapeut.

 

Zavedený systém dietního stravování je u každé školy jiný, protože se odvíjí od osobních zkušenosti nasmlouvaných nutričních terapeutů. Ti mají odborné znalosti o dietách, ale málo zkušenosti se školním stravováním, které se liší od nemocničního. V praxi to může způsobit komplikace, které pak personál kuchyně odradí od toho, aby dietní stravování zavedl.

 

Publikace Diety ve školních jídelnách může být v době, kdy neexistuje žádný jednoduchý návod, jak by se mělo dietní stravování zavádět, skutečně praktickým pomocníkem pro všechny, kterých se téma dietního stravování v jídelnách týká. Nový jednotný manuál, který by respektoval specifikace školního stravování a zároveň implementoval dietní stravování, je jedinou cestou, jak poskytovat diety ve všech jídelnách.

 

V článku byly použity informace a ukázky z kapitoly Proč dietní stravování ve škole z publikace Diety ve školních jídelnách: Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen, autorkou kapitoly je Mgr. Alena Strosserová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

 Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

 Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

 Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

 Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Diety ve školních jídelnáchEdiční řada pro školní jídelnyNakládání s odpady ve školních jídelnách

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0483

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka