Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně patři. V posledních letech jsou však změny stále více viditelné.

 

Jídelny se přizpůsobují i náročnějším strávníkům – dětem s dietami, alergiemi a nejrůznějšími specifickými požadavky. V Nakladatelství Dr. Josef Raabe proto právě vyšla publikace Diety ve školních jídelnách od kolektivu autorek složeného z referentek a metodiček školního stravování, registrovaných nutričních terapeutů nebo pracovnic Státního zdravotního ústavu v Brně. Publikace čtenáře seznámí s historií a počátky dietního stravování, zároveň však slouží jako jakýsi manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen včetně praktických ukázek a tipů, jak v praxi postupovat.

 

 

V úvodu publikace je čtenáři stručně přiblížen vývoj dietního stravování v českých školách. Publikace poukazuje na fakt, že dietní stravování v jídelnách není projevem současného trendu zdravé výživy, avšak výskyt strávníků s dietním omezením býval mnohem nižší. Jídelny tehdy vycházely vstříc nemocným strávníkům na základě dobré vůle, zdravého rozumu a spolupráce s rodiči a školním lékařem. V počátcích dietního stravování ve školách působily na okresních úřadech metodičky, které měly odborné vzdělání, a tehdejší systém měl více prostoru pro hromadné řízení školního stravování, a to včetně diet. V tomto období byly nejvíce požadované diety jaterní, jako následná a prakticky jediná léčba po mononukleóze a Hepatitidě A. Postupem času začaly přibývat další onemocnění, jejichž základní léčbou bylo dietní opatření, jako celiakie a alergie na některé složky potravy. Zvyšoval se tlak strávníků na přípravu dietní stravy, což zpočátku nebyl velký problém, po dohodě s rodiči nebo jiným odborníkem se jídelny naučily dietní stravu bezpečně připravovat.

 

Výrazný nárůst zájemců o dietní stravování však dle autorek pocítily školy na konci 90. let. Ruku v ruce s tím šly snahy o jeho ošetření v legislativě a předpisech pro školní stravování. Legislativní proces trval skoro dvacet let. V roce 2015 vyšla novela vyhlášky o školním stravování, která zavedla možnost poskytovat dětem a žákům dietní stravování. Autorky uvádí, že výsledek zavedení dietního stravování do legislativy se ukázal jako kontraproduktivní, protože řada zkušených školních jídelen přestala kvůli komplikacím způsobeným danou vyhláškou, dietní stravu připravovat. Tak se paradoxně stalo, že předpis, který měl umožnit masové poskytování dietního stravování, se stal podnětem pro ukončení poskytování dietní stravy.

 

Současná situace v oblasti dietního vzdělávání je pro všechny zúčastněné nelehká. Po dvou letech platnosti vyhlášky zatím nevypadá, že by došlo k úpravě nastaveného systému. Řada jídelen našla cestu, jak naplnit vyhlášku a pokračovat v přípravě diet, některé využívají možnosti donášení dietních pokrmů rodiči, a zbytek do přípravy diet nevstupuje, protože je systém pro ně příliš komplikovaný. Diety stoji i finance, které ale školám nebyly ze státního rozpočtu poskytnuty. Dokud se nenajdou ve státním rozpočtu prostředky na zaplacení nutričního terapeuta, je vaření diety pro školy zátěž. Strávníků vyžadujících dietní stravu však bude přibývat, a povinná docházka předškoláků způsobí nutnost přípravy dietní stravy i pro jídelny, které dosud diety nepřipravuji. Zatím je jediný pevný bod v legislativě, a to je, že odborný dohled nad dietním systémem musí mít registrovaný nutriční terapeut.

 

Zavedený systém dietního stravování je u každé školy jiný, protože se odvíjí od osobních zkušenosti nasmlouvaných nutričních terapeutů. Ti mají odborné znalosti o dietách, ale málo zkušenosti se školním stravováním, které se liší od nemocničního. V praxi to může způsobit komplikace, které pak personál kuchyně odradí od toho, aby dietní stravování zavedl.

 

Publikace Diety ve školních jídelnách může být v době, kdy neexistuje žádný jednoduchý návod, jak by se mělo dietní stravování zavádět, skutečně praktickým pomocníkem pro všechny, kterých se téma dietního stravování v jídelnách týká. Nový jednotný manuál, který by respektoval specifikace školního stravování a zároveň implementoval dietní stravování, je jedinou cestou, jak poskytovat diety ve všech jídelnách.

 

V článku byly použity informace a ukázky z kapitoly Proč dietní stravování ve škole z publikace Diety ve školních jídelnách: Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen, autorkou kapitoly je Mgr. Alena Strosserová.

 

Kam dál? Přečtěte si taky:

 

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

 

 

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

 

 

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

 

 

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 

 

 

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Děti ve škole zlobí? Co s tím má učitel dělat?

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z chystané publikace Líný učitel, která již brzy vyjde! Autor Robert…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4571

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka