Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába
Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň ohrožená skupina živočichů. V článku se děti mohou seznámit se životem žab formou tří pracovních činností. Spolu s vámi si uvědomí, že žába je velmi užitečný živočich – obojživelník, který zasluhuje naši pozornost a ochranu.

Žába – skládačka z papíru

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat pracovní činnosti – skládání, stříhání, kreslení
  • Pracovat podle zadání
  • Práci umět dokončit
  • Rozvíjet jemnou motoriku ruky

Pomůcky: barevné papíry, nejlépe různé odstíny zelené a hnědé barvy, nůžky, obyčejné tužky, obrazový materiál – různé druhy žab, které se v Čechách vyskytují, obrázek – postup skládání žáby z papíru.

Rozdáme dětem barevné papíry a podle postupu s dětmi složíme žábu z papíru. Složenou žábu si děti mohou dokreslit. Inspirovat se mohou obrázky žab, které mají při práci k dispozici. Při kreslení detailů používáme pouze obyčejnou tužku, abychom zachovali jednotný ráz výsledné práce. Žáby můžeme rozdělit podle barev, spočítat je, určit více, méně, stejně.

 

Hladová žába – hračka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Respektovat a řídit se pokyny učitele
  • Soustředit se na zadaný úkol a dokončit jej
  • Zvládat pracovní a výtvarné činnosti – barvení, stříhání, lepení

„Žába si musí svoje jídlo ulovit! A víte, jak to dělá? Tiše sedí, ani nedutá a čeká na mouchu. Když moucha letí kolem, žába rychle vymrští svůj dlouhý a lepkavý jazyk a mouchu slupne jako malinu. Mňam! A to mi věřte, že jedna moucha k obědu je málo! Pojďme si vyrobit šikovnou žábu, která umí skvěle chytat mouchy. Uvidíme, které to půjde nejlépe.“
Pomůcky: papírová rulička od toaletního papíru, provázek, korálek, samolepicí očka, nůžky, temperové barvy, štětec, hnědá a zelená čtvrtka, sešívačka, spony do sešívačky, lepidlo, obrázek – postup výroby hladové žáby.

Dětem rozdáme ruličky od toaletního papíru. Pomocí štětce je obarvíme temperovými barvami. Předem se s dětmi domluvíme, které barvy při barvení ruličky použijeme (různé odstíny zelené a světle hnědé). Barvu na ruličce necháme zaschnout.

Vystřihneme z barevné čtvrtky nohy (viz obrázek). Připravíme si provázek o délce přibližně 10 cm. Provázek by měl být pevný. Na jeden jeho konec si děti navléknou korálek libovolné barvy a přiměřené velikosti. Provlečený korálek zauzlujeme tak, aby z provázku nepadal.

Když je barva na ruličce zaschlá, přilepíme na jednom z jejích konců oči. Hlava žáby je hotová. Provázek s korálkem provlečeme ruličkou až na její konec. Provázek k ruličce přichytíme sešívačkou. Tuto část ruličky zploštíme a ještě jednou ji sešijeme podél. K ruličce, v její horní a dolní části, přilepíme nohy lepidlem. Hladová žába je hotová.

 

Žabákova pusa

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Pracovat podle zadání
  • Zvládat pracovní a výtvarné činnosti – barvení, stříhání
  • Zadaný úkol dokončit
  • Respektovat pravidla

Pomůcky: papírové talíře na piknik v počtu dětí, které se pracovní činnosti účastní, temperové barvy v odstínech zelené, hnědé a červené, štětce, nůžky, obrázek – postup výroby žáby z piknikového talíře.

Dětem rozdáme papírové talíře. Talíře pomalujeme z jedné strany zeleně nebo hnědě a necháme zaschnout. Otočíme. Vnitřní část talíře vymalujeme červeně. Lem talíře malujeme barvou, kterou jsme použili při barvení opačné strany talíře. Opět necháme zaschnout. Když je barva na talíři suchá, talíř v jeho polovině přehneme. Zevně má talíř barvu zelenou nebo hnědou, na vnitřní straně je červený. V jeho středu nezapomeneme vystřihnout kulatý otvor o velikosti koruny. Otvorem mohou děti protáhnout ukazováček a jejich žába z přepůleného talíře tak získá mrštný jazyk.

 

Ukázka pochází z publikace ČTYŘI ROČNÍ OBDOBÍ - JARO, autorkou ukázky je Bc. Markéta Košťálová (redakčně zkráceno). Publikaci si můžete výhodně objednat v e-shopu ve formátu PDF jako e-knihu.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2474

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka