Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků, názorů a pocitů. Kresbu lze chápat jako určité vyjádření či sdělení, má stejnou expresivní funkci jako hra nebo řeč. Přinášíme Vám článek s konkrétními postupy, jak dětskou kresbu interpretovat.

 V tomto článku Vám přinášíme ukázku z nové publikace Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití od Marie Vágnerové. Přejeme příjemné čtení.

Je obecně známo, že kresba je účinným způsobem, jak může dítě zaznamenat, co vidělo, a stejně tak ji lze využít i k vyjádření jeho pocitů. Dítě vždycky nechce nebo nedokáže o svých pocitech mluvit, ale v případě kresby takové zábrany nemá. Vzhledem k tomu může být kresba důležitým východiskem k dalšímu, konkrétněji zaměřenému vyšetření.

 

● V dětském věku kresba uspokojuje potřebu vyjádření možná ještě víc než vyprávění. Je jedním z prostředků komunikace s ostatními lidmi, i když leckdy nemá podobu přímého sdělení.

 

● Kreslení může mít i terapeutickou funkci, ať už jde o činnost zaměřenou na nalezení přijatelného řešení nějakého problému, nebo o pouhou možnost odreagování (Coates a Coates, 2006; Einarsdottir et al., 2009; Hopperstad, 2008, 2010; Ross, 2010; Farokhi a Hashemi, 2011; Merriman a Guerin, 2006; Ofosua Anim, 2012).

 


Aby bylo možné interpretovat určité znaky kresby jako odraz emočního stavu autora, je třeba vědět, zda nejsou vývojově podmíněné, a tudíž nemají v této fázi jiný diagnostický význam. To znamená, že je nutné odlišit nápadnosti a zkreslení vyplývající z emočního stavu dítěte od nepřesností daných úrovní jeho kreslířských schopností. Mnohé nápadnosti, které jsou posuzovány jako projev emočního ladění, mohou být dány opožděním jejich vývoje. Je třeba brát v úvahu i kreslířský styl, který může v některých případech klamně signalizovat emoční problémy.

 

Při hodnocení je třeba opatrnosti, protože určitý emoční stav (např. úzkost nebo zlost) se nemusí projevovat v kresbách všech dětí stejným způsobem a stejně tak se nepromítne do všech výtvorů daného jedince. Vnitřní psychický stav autora se v kresbě nemusí odrazit vždycky, někdy může převládnout naučený stereotyp zobrazování něčeho. Je zřejmé, že se emoční rozladěnost může projevit i regresí kreslířských schopností.

 

Hodnocení emočních aspektů kresby lidské postavy

  

Kresba lidské postavy byla k hodnocení emočních aspektů kresby využívána nejčastěji. Mimo jiné i proto, že autor kresby může do jejího zobrazení promítnout své vlastní pocity. To znamená, že když kreslí lidskou postavu, kreslí vlastně sám sebe. Hodnotit emoční aspekty kresby lidské postavy můžeme na základě několika autorů – odborníků v této oblasti. Například K.Machoverová (1948, 1952), která byla první, kdo vytvořil hodnoticí systém kresby lidské postavy, E. Koppitzová, která vypracovala seznam emočních indikátorů, které by měly signalizovat narušení emočního prožívání, Naglieri, McNeish a Bardos, kteří vytvořili test „Draw-a-Person: Screening Procedure for Emotional Disturbance“ (DAP:SPED) a další.

 

 

Na přehled znaků, které jsou důležité pro hodnocení emočního stavu, se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Já jsem takový a ty jsi makovýVýtvarné činnosti v předškolním vzděláváníMalé příběhy o velkých věcech

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7465

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka