Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi
Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť tisíc účastníků už nějaké vyprodukuje.

Děkuji velmi za mnoho pozitivních reakcí, ale nyní jsem si vybral jen ty podněty, které končí otazníkem. Otázky, na které se nedostalo live, jsem vybral a nyní na ně alespoň stručně odpovím. Některé odpovědi by ovšem potřebovaly spíše knihu, ale na mnoho otázek se odpověď opravdu skrývá v textech Líných učitelů.

 

Anna Šuplatová: Zareagujem na komunikáciu medzi žiakmi, to je super aj ja sama praktizujem, ale to funguje len pri maximálne 10 žiakoch na ZŠ, ale ak je v triede 26 žiakov tak diskusia = krik Čo s tým? Dnes sú mladší žiaci celkovo veľmi hluční, kričia pri všetkom…

Líný učitel: Žáky je v takovém případě třeba naučit, že přílišný hluk je při práci rušivý element. Vedeme je ke konverzaci ve skupinách, která neruší ostatní týmy. Při zadávání úkolů typu „jednička nebo nic“ je vhodné do zadání napsat kritérium „dodržení pracovní hlasitosti“. Skupina, která kritérium nedodrží, jedničku nedostane. Zvýšený hluk je možné označovat při práci třeba barevným kuželem. Učitel ho položí na lavici před skupinu, která hlasitost nedodržuje a odebere kužel teprve tehdy, jestliže se na ztiší a udržují jen potřebnou hlasitost. S kuželem na lavici není možné jedničku pro skupinu získat. Naučte také třídu signál na úplně ztišení nebo ztišující gesta. Rozhodně je nepřekřikujte.

 

Marcelka: Dobrý deň, ako mam reagovať na triedneho učiteľa, ktorý pred mojou hodinou vrieska na nich a nadáva im?

Líný učitel: Já bych reagoval postupnými kroky. Od rozhovoru s kolegou, po upozornění vedení školy až po iniciování petice rodičů.

 

Lívia Kmecová: Dobrý večer. Učím jednej z tried kde sú žiaci úplne zaškatuľkovaní od kolegov, že sú tzv. najhoršia trieda. Sami žiaci mi povedali, že sú najhorší a tak aj takí budú. Nebudú robiť úlohy, nebudú nosiť pomôcky a nebudú pracovať. Čo s takou triedou?

Líný učitel: Ano, učitelé sami vytvářejí neúspěšné žáky a nejhorší třídy. Jenomže takoví žáci a takové třídy pak učitele samotné vytrestají. Musíme konat úplně opačně! Individuálním přístupem a diferenciací obtížnosti bychom měli vytvářet žáky úspěšné, nejlépe všechny ve třídě. Potom se změní přístup žáků k práci i ke vzdělání. Protože právě tak se úspěšní žáci chovají.

 

Martina Mišuthová: Co dělat s žáky, kteří odmítají cokoliv, kazí třídní klima a ostatní se potom “bojí” pozitivně se projevit? Je to stejné, jako nepříjemný kolega na poradě…

Líný učitel: Tento popis je tak obecný, že ani nelze konkrétní kroky poradit. Ale rozhodně je třeba zeslabit vliv těchto žáků a minimalizovat škody. Třeba tím, že v zábavné aktivitě takové žáky rozdělíme do různých týmů a jestliže jakýkoliv z nich připojí ruku k dílu, okamžitě ho posilujeme a snažíme se ho dostat do hry. Přemýšlejte také o tom, že takové žáky jste si nějak vytvořili, oni nespadli do té třídy z Měsíce. Proč se chovají takto? Nebaví je nudná výuka, nejsou úspěšní nebo se snaží získat pozornost, kterou nemají? Pokud třeba žáci získávají na konfliktech s učiteli body a zlepšují si tak pozici ve třídě, nesvědčí to o dobrých vztazích mezi učiteli a žáky. To všechno jsou znaky špatné edukace. Řekl bych, že nyní sklízíte v té škole úrodu, kterou jste sami zaseli. Musíte kriticky zhodnotit svou práci s těmi žáky a pracovat s nimi pedagogicky. Ne represemi a kázeňskými tresty, ale odhalit příčiny jejich chování a změnit je.

 

Celý text v blogu lektora >>

Jak poznat specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel…

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka