Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!
Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III - aktivity a činnosti! Autorkou všech aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.

Tematický celek je věnován velikonočnímu období. I nejmladší děti mají určitou zkušenost s přípravami na Velikonoce. Vidí kolem sebe velikonoční dekorace, rodiny se chystají k různým velikonočním činnostem (pečení beránků a bochánků, zdobení kraslic i vařených vajec, příprava pomlázky pro koledníky). Každý region, a dokonce i každá rodina slaví a prožívá Velikonoce jiným způsobem. V některých oblastech jsou Velikonoce pojímány spíše jako oslava jara a nového života, jinde je charakterističtější křesťanské pojetí svátků. Je tedy na zvážení učitelek, jak vhodným a přiměřeným způsobem děti seznámit s tradicí Velikonoc.

 

Tematický celek je rozdělen do pěti částí, které ale neodpovídají počtu dní. Jeho realizace bude probíhat nejméně v deseti dnech. Aktivitu „setí obilí“ je totiž třeba zařadit asi deset dní před velikonočními svátky, aby se osení stačilo krásně zazelenat. Zdobení velikonočních kraslic je vzhledem k časové náročnosti také nutné rozdělit do několika dní. Děti ale určitě se zájmem nazdobí více vajíček různými technikami. Některé dny můžeme využít k přípravným činnostem (stříhání krepových proužků nebo mašlí na ozdobení pomlázek, vytrhávání kousků barevných papírů k dekoraci velikonočních obrázků. Všechny činnosti pro Vás vytvořila Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.

 

Třídění semínek

 

Motivační úvod:

I když můžeme slavit Velikonoce různými způsoby, jedna věc je pro období Velikonoc opravdu typická – vajíčko. Seznámíme děti s básničkou o slepičce:

Říkala mi slepička, že má pro mě vajíčka.
A já jí dám zrníčko. Pojď si zobnout, slepičko. 

Několikrát ji s dětmi opakujeme, můžeme ji doprovodit jednoduchým pohybem.

„V básničce se mluví o tom, že slepičky musíme krmit zrníčky, aby pro nás mohly snášet vajíčka. Pojďme tedy nějaká zrníčka připravit.“

 

Příprava:

Na stůl nebo tác připravíme směs semen a popcornu. Přichystáme misky na třídění.

 

Popis aktivity:

Pojmenujeme si, co se nám to na stole pomíchalo. Máme tu semínka pšenice a kukuřice, které mají slepičky moc rády. A ještě se nám tu zamíchala semena kukuřice, která už jsou rozpukaná. S malými skupinkami dětí vybíráme ze směsi semena kukuřice do jedné misky. Do druhé misky vkládáme popcorn. Pšenici (nejdrobnější semínka) necháváme ležet na tácu nebo stole a na konci činnosti ji shrneme do další misky. Roztříděná semena budeme potřebovat v dalších dnech k velikonočním činnostem.

 

Reflexe:

Děti se nejprve s chutí dotykem seznamovaly s pomíchaným materiálem, prozkoumávaly ho, přesýpaly v rukách, prohlížely si ho. Nebyl pro ně problém vybírat popcorn a zrna kukuřice, zrníčka pšenice nechávaly na stole.

 

Další doporučení:

Při manipulaci s drobnými zrníčky dbáme zvýšené opatrnosti, protože některé děti mají tendenci vkládat drobné předměty do úst nebo nosu. Proto pracujeme vždy s malým počtem dětí najednou. V činnosti se může prostřídat více skupin.

 

Setí osení

 

Motivační úvod:

„Včera jsme si roztřídili zrníčka pro slepičku. Pšenici mají slepice opravdu rády, ale tato semínka se dají také zasít, a když se o ně budeme dobře starat, vyroste nám pěkná zelená velikonoční travička.“

 

Pomůcky:

  • malé květníky nebo jiné nádoby vhodné k zasetí osení
  • zrníčka pšenice nebo jiné velikonoční osení (vytříděné z minulého dne)
  • zemina
  • malé lopatky

 

Příprava:

Do velké nádoby (např. zahradnické kolečko), nejlépe přímo na zahradě MŠ, připravíme zeminu nebo zahradnický substrát. Pro každé dítě připravíme květník a lopatku. V misce máme připravená vytříděná zrníčka osení.

 

Popis aktivity:

ilustrační fotoDěti si z hromady zeminy naberou několik lopatek do květníků. Nesmíme květníky úplně naplnit. Na zeminu rozsypeme osení tak, aby jím byl celý povrch pokrytý. Semínka pak zasypeme tenkou vrstvou zeminy.

Květníky potom odneseme do teplé místnosti, nejlépe na vnitřní parapet okna. Pod květníky musíme dát misky, aby mohla vytékat voda, kterou budeme zrníčka zalévat. V blízkosti připravíme malé konvičky nebo jiné nádoby s nalévacím hrdlem (džbánečky) pro snadnou obsluhu. V dalších dnech pravidelně zaléváme a pozorujeme růst osení.

 

Reflexe:

Nabírání zeminy bylo pro děti velmi přitažlivé, některé děti odložily lopatky a raději pracovaly rukama, bylo pro ně příjemné se zeminy dotýkat. Většina dětí naplňovala květníky zeminou až po okraj, v tomto ohledu bylo třeba děti trochu usměrňovat. Děti se rády zapojily do každodenní péče o osení. Pečlivě si zalévaly svá semínka a s radostí pozorovaly, jak osení klíčí a roste.

 

Další doporučení:

Na květníky můžeme přilepit značky jednotlivých dětí, aby se při každodenní péči o semínka a později rostliny děti lépe orientovaly. Rosit osení je možné i vodou z rozprašovače. Vyzkoušíme, co dětem více vyhovuje. Je-li velmi chladné počasí, je třeba tuto činnost provádět ve vnitřních prostorech mateřské školy. Je potom nezbytné nádobu se zeminou připravit na stůl chráněný ubrusem nebo na místo, které je možné snadno uklidit.

 

Velikonoční dekorace

 

Motivační úvod:

Společně si zopakujeme básničku O slepičce. Poté navážeme: „To jsou zrníčka, která jsme přebrali. Teď je využijeme k vytvoření velikonočních obrázků. Pak si s obrázky vyzdobíme třídu a školu.“

 

 Pomůcky:

  • šablony kuřátka, ovečky, květiny, vajíčka
  • rozpukaná kukuřice (popcorn)
  • zrna kukuřice nebo kukuřičné vločky
  • natrhané kousky barevných papírů
  • jarní nebo velikonoční motivy vyražené raznicí
  • tekuté lepidlo
  • štětce
  • ubrus na ochranu stolu
  • zástěrky
  • vlhký hadřík na utření rukou

 

Příprava:

Na stůl ochráněný pracovním ubrusem připravíme šablony obrázků a pomůcky pro lepení

 

Popis aktivity:

ilustrační fotoKaždé dítě si vybere obrázek, se kterým chce pracovat. Vybraný obrázek natře tekutým lepidlem a ozdobí materiálem z nabídky – kukuřice, pop-corn, papírky.

 

Reflexe:

Většina dětí si vybírala šablonu se zvířecím motivem (ovečka, kuřátko). Bylo pro ně přitažlivé lepit na obrázek popcorn nebo zrníčka kukuřice. Dařilo se jim natírat lepidlem celou plochu obrázku. Některé děti chtěly yzkoušet více druhů materiálů k lepení nebo použít více motivů. I to jsme jim umožnili. Vznikly veselé kombinace.

 

Další doporučení:

Vytvořené obrázky můžeme zpracovat ještě dalšími postupy a využít k výzdobě mateřské školy i zahrady. Můžeme je podlepit špejlí, a vytvořit tak zápich do velikonočního osení, podlepit mašlí nebo dřevěným kolíčkem na prádlo a ozdobit větvičky nebo jiná místa. Výzdoba by měla být situována ve výšce očí dětí.

Místo lepení můžeme použít otiskování prstů, dlaní nebo kreslení prstovými barvami. V tomto období mají děti již více zkušeností. To umožňuje učitelce rozhodnout se, zda k práci pozve více dětí najednou nebo bude kombinovat výtvarné techniky.

 


 

Text pochází z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III: aktivity a činnosti. Autorkou aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice. Další praktické náměty na jarní aktivity nabízíme v praktických e-knihách v e-shopu Dobrá škola.

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0310

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka