Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!
Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III - aktivity a činnosti! Autorkou všech aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.

Tematický celek je věnován velikonočnímu období. I nejmladší děti mají určitou zkušenost s přípravami na Velikonoce. Vidí kolem sebe velikonoční dekorace, rodiny se chystají k různým velikonočním činnostem (pečení beránků a bochánků, zdobení kraslic i vařených vajec, příprava pomlázky pro koledníky). Každý region, a dokonce i každá rodina slaví a prožívá Velikonoce jiným způsobem. V některých oblastech jsou Velikonoce pojímány spíše jako oslava jara a nového života, jinde je charakterističtější křesťanské pojetí svátků. Je tedy na zvážení učitelek, jak vhodným a přiměřeným způsobem děti seznámit s tradicí Velikonoc.

 

Tematický celek je rozdělen do pěti částí, které ale neodpovídají počtu dní. Jeho realizace bude probíhat nejméně v deseti dnech. Aktivitu „setí obilí“ je totiž třeba zařadit asi deset dní před velikonočními svátky, aby se osení stačilo krásně zazelenat. Zdobení velikonočních kraslic je vzhledem k časové náročnosti také nutné rozdělit do několika dní. Děti ale určitě se zájmem nazdobí více vajíček různými technikami. Některé dny můžeme využít k přípravným činnostem (stříhání krepových proužků nebo mašlí na ozdobení pomlázek, vytrhávání kousků barevných papírů k dekoraci velikonočních obrázků. Všechny činnosti pro Vás vytvořila Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.

 

Třídění semínek

 

Motivační úvod:

I když můžeme slavit Velikonoce různými způsoby, jedna věc je pro období Velikonoc opravdu typická – vajíčko. Seznámíme děti s básničkou o slepičce:

Říkala mi slepička, že má pro mě vajíčka.
A já jí dám zrníčko. Pojď si zobnout, slepičko. 

Několikrát ji s dětmi opakujeme, můžeme ji doprovodit jednoduchým pohybem.

„V básničce se mluví o tom, že slepičky musíme krmit zrníčky, aby pro nás mohly snášet vajíčka. Pojďme tedy nějaká zrníčka připravit.“

 

Příprava:

Na stůl nebo tác připravíme směs semen a popcornu. Přichystáme misky na třídění.

 

Popis aktivity:

Pojmenujeme si, co se nám to na stole pomíchalo. Máme tu semínka pšenice a kukuřice, které mají slepičky moc rády. A ještě se nám tu zamíchala semena kukuřice, která už jsou rozpukaná. S malými skupinkami dětí vybíráme ze směsi semena kukuřice do jedné misky. Do druhé misky vkládáme popcorn. Pšenici (nejdrobnější semínka) necháváme ležet na tácu nebo stole a na konci činnosti ji shrneme do další misky. Roztříděná semena budeme potřebovat v dalších dnech k velikonočním činnostem.

 

Reflexe:

Děti se nejprve s chutí dotykem seznamovaly s pomíchaným materiálem, prozkoumávaly ho, přesýpaly v rukách, prohlížely si ho. Nebyl pro ně problém vybírat popcorn a zrna kukuřice, zrníčka pšenice nechávaly na stole.

 

Další doporučení:

Při manipulaci s drobnými zrníčky dbáme zvýšené opatrnosti, protože některé děti mají tendenci vkládat drobné předměty do úst nebo nosu. Proto pracujeme vždy s malým počtem dětí najednou. V činnosti se může prostřídat více skupin.

 

Setí osení

 

Motivační úvod:

„Včera jsme si roztřídili zrníčka pro slepičku. Pšenici mají slepice opravdu rády, ale tato semínka se dají také zasít, a když se o ně budeme dobře starat, vyroste nám pěkná zelená velikonoční travička.“

 

Pomůcky:

  • malé květníky nebo jiné nádoby vhodné k zasetí osení
  • zrníčka pšenice nebo jiné velikonoční osení (vytříděné z minulého dne)
  • zemina
  • malé lopatky

 

Příprava:

Do velké nádoby (např. zahradnické kolečko), nejlépe přímo na zahradě MŠ, připravíme zeminu nebo zahradnický substrát. Pro každé dítě připravíme květník a lopatku. V misce máme připravená vytříděná zrníčka osení.

 

Popis aktivity:

ilustrační fotoDěti si z hromady zeminy naberou několik lopatek do květníků. Nesmíme květníky úplně naplnit. Na zeminu rozsypeme osení tak, aby jím byl celý povrch pokrytý. Semínka pak zasypeme tenkou vrstvou zeminy.

Květníky potom odneseme do teplé místnosti, nejlépe na vnitřní parapet okna. Pod květníky musíme dát misky, aby mohla vytékat voda, kterou budeme zrníčka zalévat. V blízkosti připravíme malé konvičky nebo jiné nádoby s nalévacím hrdlem (džbánečky) pro snadnou obsluhu. V dalších dnech pravidelně zaléváme a pozorujeme růst osení.

 

Reflexe:

Nabírání zeminy bylo pro děti velmi přitažlivé, některé děti odložily lopatky a raději pracovaly rukama, bylo pro ně příjemné se zeminy dotýkat. Většina dětí naplňovala květníky zeminou až po okraj, v tomto ohledu bylo třeba děti trochu usměrňovat. Děti se rády zapojily do každodenní péče o osení. Pečlivě si zalévaly svá semínka a s radostí pozorovaly, jak osení klíčí a roste.

 

Další doporučení:

Na květníky můžeme přilepit značky jednotlivých dětí, aby se při každodenní péči o semínka a později rostliny děti lépe orientovaly. Rosit osení je možné i vodou z rozprašovače. Vyzkoušíme, co dětem více vyhovuje. Je-li velmi chladné počasí, je třeba tuto činnost provádět ve vnitřních prostorech mateřské školy. Je potom nezbytné nádobu se zeminou připravit na stůl chráněný ubrusem nebo na místo, které je možné snadno uklidit.

 

Velikonoční dekorace

 

Motivační úvod:

Společně si zopakujeme básničku O slepičce. Poté navážeme: „To jsou zrníčka, která jsme přebrali. Teď je využijeme k vytvoření velikonočních obrázků. Pak si s obrázky vyzdobíme třídu a školu.“

 

 Pomůcky:

  • šablony kuřátka, ovečky, květiny, vajíčka
  • rozpukaná kukuřice (popcorn)
  • zrna kukuřice nebo kukuřičné vločky
  • natrhané kousky barevných papírů
  • jarní nebo velikonoční motivy vyražené raznicí
  • tekuté lepidlo
  • štětce
  • ubrus na ochranu stolu
  • zástěrky
  • vlhký hadřík na utření rukou

 

Příprava:

Na stůl ochráněný pracovním ubrusem připravíme šablony obrázků a pomůcky pro lepení

 

Popis aktivity:

ilustrační fotoKaždé dítě si vybere obrázek, se kterým chce pracovat. Vybraný obrázek natře tekutým lepidlem a ozdobí materiálem z nabídky – kukuřice, pop-corn, papírky.

 

Reflexe:

Většina dětí si vybírala šablonu se zvířecím motivem (ovečka, kuřátko). Bylo pro ně přitažlivé lepit na obrázek popcorn nebo zrníčka kukuřice. Dařilo se jim natírat lepidlem celou plochu obrázku. Některé děti chtěly yzkoušet více druhů materiálů k lepení nebo použít více motivů. I to jsme jim umožnili. Vznikly veselé kombinace.

 

Další doporučení:

Vytvořené obrázky můžeme zpracovat ještě dalšími postupy a využít k výzdobě mateřské školy i zahrady. Můžeme je podlepit špejlí, a vytvořit tak zápich do velikonočního osení, podlepit mašlí nebo dřevěným kolíčkem na prádlo a ozdobit větvičky nebo jiná místa. Výzdoba by měla být situována ve výšce očí dětí.

Místo lepení můžeme použít otiskování prstů, dlaní nebo kreslení prstovými barvami. V tomto období mají děti již více zkušeností. To umožňuje učitelce rozhodnout se, zda k práci pozve více dětí najednou nebo bude kombinovat výtvarné techniky.

 


 

Text pochází z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III: aktivity a činnosti. Autorkou aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice. Další praktické náměty na jarní aktivity nabízíme v praktických e-knihách v e-shopu Dobrá škola.

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1271

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka