Deník

Záznamy se mohou provádět po každé vyučovací hodině, na konci každého dne.

 

Záznam vyučovací hodiny

Využívá se například kamera, záznam na mobil. Bohužel vše je možné i zneužít. Jistě se nám vybaví videa, která pořizují a sdílejí žáci na sociálních sítích.

 

Zpětná vazba od kolegy, který hospituje

Nejlepší je, když požádáme kolegu, aby se zaměřil na konkrétní oblast. Může jít například o oblast, kde cítíme problémy a nejsme si jistí. Pokud se ocitnete v roli pozorujícího, naučíte se mnohé i o svém vlastním pedagogickém působení. Člověk vidí nedostatky spíše u jiných než u sebe.

 

Zpětná vazba poskytovaná žáky

Například poprosíme žáky, aby vedli o hodinách učitele deník, mohou vyplnit dotazník. Také je možné vést rozhovor s jednotlivými žáky nebo se skupinou žáků, nebo lze ve třídě vést diskusi. Objektivita je jistě sporná, ale pokud máme chuť a snad i odvahu, proč to nezkusit.

 

Osvědčují se také postupy, kdy spolupracují učitelé na škole, diskutují s kolegy a poskytují si vzájemnou zpětnou vazbu. Mohou tak spolupracovat učitelé z jedné školy nebo se vytvářejí skupiny z různých škol. Spolupráce může mít formu seminářů, například v rámci programů dalšího vzdělávání pedagogů.

 

Sebehodnocení učitele s využitím posuzovací škály

 Vyplnit ji může sám učitel, a pak ji případně srovnat s vyplněním od kolegů či žáků, nebo i rodičů.

 

Cvičení

Sebehodnoticí dotazník uvádí kupříkladu Linhartová (2008, s. 27–29). Přestože je určen pro vysokoškolské pedagogy, lze ho použít také v podmínkách škol jiného typu. Celkem obsahuje 20 položek.

 

Vážený kolego, vážená kolegyně,
prostřednictvím výběru jednoho z čísel nabízené stupnice se, prosím, pokuste upřímně a otevřeně vyjádřit svůj vlastní názor na některé Vaše osobnostní charakteristiky. Při rozhodování o označení určité alternativy vycházejte z Vašich obvykle převažujících pocitů. Zvolenou alternativu vždy zakroužkujte.

 

Vysvětlení obsahu hodnot číselné stupnice:
1 = Je to moje slabina.
2 = Mívám v tom směru problémy.
3 = Mívám v tom směru nějaký problém jen zcela výjimečně.
4 = Je to moje přednost.

 

Z uvedených charakteristik vyberte, prosím, maximálně tři, u kterých nejnaléhavěji pociťujete potřebu se zlepšit. Jejich číselné označení (tj. číslo položky) zakroužkujte.
(viz příloha: sebehodnoticí dotazník včetně tabulky pro vyhodnocení)

 

Výsledné číslo poskytuje rámcovou představu o stupni rozvoje Vaší psychosociální kompetence, tj. Vaší připravenosti psychosociální povahy.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.