Říkadla a krátké, obsahově jednoduché básničky jsou vhodnými náměty k tvořivým námětovým hrám nebo dramatickým hrám a činnostem předškolních dětí. Přinášejí jim nejen radost a uspokojení z porozumění obsahu, ale současně přirozeným způsobem rozvíjejí slovní zásobu a cit pro slovní vyjádření. Prostřednictvím ztvárnění jejich obsahu se u dětí rozvíjejí tvořivé dovednosti a schopnosti. Zároveň vytvářejí u dětí zájem a později i potřebu se s literárním uměním setkávat a nacházet v něm radost i inspiraci.

Jednoduchá veršovaná a rýmovaná forma s výrazným jednoduchým rytmem a eufonickým uspořádáním hlásek vede k posilování rytmického a hudebního cítění. Říkadlo se „odříkává" skandovaně, tj. s důrazem na rytmus, a má svou roli v dětských hrách a jiných činnostech. Rytmický pohyb, vytleskávání, pochodování nebo „hra na něco" by proto měly být nedílnou součástí každé práce s říkadlem či básničkou. Prostřednictvím rytmizovaných a rozehraných říkadel a říkánek můžeme tedy cíleně a efektivně a přitom hravě a zábavně rozvíjet a kultivovat mluvní projev předškolního dítěte.

I pohádka je přirozeným prostředkem k tvořivé námětové nebo dramatické hře. Je mnoho způsobů, jak hru s pohádkou pro děti připravit. Základním kritériem, které bude tuto přípravu limitovat, je přiměřenost předlohy věku dětí, jejich možnostem a schopnostem.

Při výběru vhodné literární předlohy a jejím zpracování do scénáře pro tvořivou námětovou nebo dramatickou hru platí, že čím mladší jsou děti, tím více musí být literární předloha založena na ději a dávat jim příležitost ke konkrétnímu jednání a konání. Děti předškolního věku nejsou ještě schopny postihnout vnitřní, psychologické pohnutky v jednání a popisu postav. S tím souvisí i problém rozdílného vnímání (čtení) předlohy: to, co je pro dospělého nezajímavé nebo samozřejmé, může být pro dítě zajímavým problémem, či dokonce objevem.

Není třeba zdůrazňovat, že uvedené příklady by neměly být návodem, ale pouze inspirací pro volbu námětu a vlastní přípravu práce s říkadly, básničkami a pohádkami. Základním předpokladem úspěšné práce s dětmi je nejen volba a zpracování předlohy, ale i navození kontaktů mezi dětmi, jejich uvolnění ke hře a soustředění na hru. Proto jsme k našim inspirativním předlohám pro práci s poezií a pohádkou připojili i malý zásobník her vhodných pro tyto účely.

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů

Autorka článku: Mgr. Krista Bláhová, Pedagogická fakulta UK, Praha