V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu ukázek z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová, je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

DRÁPKY – STAROBYLÁ HRA S OBLÁZKY

Cíle:

Zlepšit obratnost, naučit se trpělivosti. Získat zkušenost, že cvičení znamená pokrok. Cílem není být lepší, než je kamarád, ale být lepší, než jsem byl já sám před týdnem.

Počet dětí:

Jednotlivci.

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli venku.

Pomůcky:

Oblázky, spíš placatější, o velikosti ploché hrany cca 1 cm.

Realizace:

Dítě si jeden oblázek nejprve položí na hřbet ruky a prudkým pohybem jej vyhodí do vzduchu. Ruku přitom otočí a kamínek chytne do dlaně. Zpočátku se to asi nepodaří, ale později to půjde. Když aktivita dítěti dobře jde, zvyšuje počet vyhozených kamínků třeba až na pět. Při pěti vyhozených oblázcích třeba nechytí žádný, později jeden, pak třeba více.

Otázky pro učitelku:

Chce se dítě zlepšovat? Má ze zlepšení radost?

Informace pro učitelku:

Můžeme dětem navrhnout, aby hru naučily své kamarády nebo rodiče.

 

HLEDÁNÍ RŮZNOBAREVNÝCH KOLÍČKŮ V TERÉNU

Cíle:

Nácvik samostatnosti, rozvoj pozornosti.

Počet dětí:

Jednotlivci, ostatní si hrají v okolí, všichni se vystřídají.

Místo a čas realizace:

Křovinatý terén, kdykoli.

Pomůcky:

Cca 10 metrů dlouhá šňůra, různobarevné kolíčky na prádlo (5–10 ks podle schopností dětí).

Realizace:

Učitelka natáhne v křovinatém terénu šňůru. Ve vzdálenosti do jednoho metru od šňůry umístí kolíčky. Děti postupně procházejí podél šňůry a rozhlížejí se okolo sebe. Počítají kolíčky. Na konci počet kolíčků sdělí učitelce. Pak si o tom, kde kolíčky byly umístěny, společně povídají. Ptáme se např.: „Kterou barvu jste viděly nejlépe, z největší dálky? Kterou barvu jste málem přehlédly? Jak jste kolíčky počítaly? Bály jste se?“

Otázky pro učitelku:

Držely se děti linie šňůry? Byly kolíčky rozmístěny v různých úhlech pohledu (i nad hlavou dětí)?

Informace pro učitelku:

Pokud je aktivita pro děti příliš obtížná, mohou zpočátku kolíčky sbírat nebo mohou být zvoleny kolíčky jednobarevné.

Obměna:

Místo kolíčků lze hledat i jiné předměty.

 

POROVNÁVÁNÍ MNOŽSTVÍ ZRNÍČEK

Cíle:

Rozvoj rozlišování zvuku, rozvoj předmatematických dovedností.

Počet dětí:

Jednotlivci (variantní činnost k volné hře), několik dětí může být pozorovateli.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, kdykoli.

Pomůcky:

Čtyři stejné neprůhledné krabičky (např. od sirek, kinofilmů), v krabičkách je různé množství hrášků (1, 2, 5, 10).

Realizace:

Děti poslechem odhadují, ve které krabičce je nejvíce, méně, ještě méně a ve které nejméně hrášků. Krabičky seřadí do řady. Správnost svého rozhodnutí po otevření samy kontrolují.

Otázky pro učitelku:

Jsou děti při otevírání krabičky opatrné? Posbírají vysypané hrášky?

Informace pro učitelku:

Tato aktivita rozvíjí předmatematické dovednosti, konkrétně porovnávání množství, usuzování, výrok, třídění.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová.