Původ svátku


Masopust není původem křesťanský svátek, církev jej však do svého kalendáře zařadila. Termín masopustu se každý rok mění, protože je stejně jako ostatní pohyblivé svátky určován podle data Velikonoc. Jedná se o období od Tří králů až do začátku postní doby, jako vlastní masopust jsou pak vnímány poslední tři dny před Popeleční středou, tj. neděle, pondělí a úterý. Charakteristické jsou pro něj zábavy, hojnost jídla a veselé průvody v maskách. Na Moravě se nazývá také fašank či ostatky.

Průvody maškar jsou dodnes živou tradicí. Na rozdíl od minulosti se jich zúčastňují i ženy a děti, které se často podílejí na výrobě masek. Někde se pořádají dětské karnevaly nebo masopustní veselice s bohatým programem. Zajímavostí je, že termín masopustu se posouvá tak, aby se zábava konala o víkendu, když lidé mají volno. Podobné oslavy se už většinou neřídí církevním kalendářem. Mezi všeobecně rozšířené a prokazatelně staré masky patří medvědář s medvědem, náročnou maskou z kožešiny, ze slámy nebo i z hrachoviny. Klisnu, masku představující kobylu, tvořili většinou dva muži pomocí plachty, kterou si přehodili přes sebe, a jeden si nasadil koňskou hlavu. V průvodech nechyběly ani masky zvířecí, Žid, bába s nůší či nevěsta. Poměrně pracnou maskou je pohřebenář neboli slamák, pestrý Masopust, laufr či Turek. V mnoha průvodech se najdou i kominík, ras, smrtka, hudebníci. Masopustní průvody se v podobě velkolepých karnevalů konají nejen v celé Evropě, ale i na obou amerických kontinentech. Ostatně slovo masopust znamená totéž jako latinské carnevale (carne = maso, vale = sbohem).

 

 

Jak téma svátku využít v MŠ


Protože je venku nevlídno, radši s dětmi utíkáme do tepla a trávíme čas ve třídě. Hračky se ale brzy okoukají, a tak přichází čas na co nejvíc jiných podnětů a činností. Zkuste ty naše tematicky provázané s masopustem.

 

 

RANNÍ RITUÁL – POZDRAVENÍ S POHYBEM


Ráno se dětmi pozdravíme, pak se všichni chytneme za ruce a začneme recitovat:

Drž mě, drž mě, drž mě – pusť! (držíme se za ruce, na „pusť“ se pustíme a dáme ruce nad hlavu)

Máme tady masopust. (tleskáme)

My se maškar nebojíme, (šklebíme se)

my se s nimi roztočíme, (chytíme se za ruce, roztočíme kruh)

točíme se, točíme se – stát! (točíme se, můžeme zopakovat více než 2x, zastavíme se)

Na co si dnes budem hrát? (sedneme si na zem)

 


Tento rituál nás může provázet po celý čas masopustu. Po usednutí následuje domluva, co dnes budeme dělat, co nás čeká. Co třeba na masky? V kruhu může pokračovat následující diskuse.

 

 Na pokračování aktivity a na další činnosti se podívejte na další stránce!

 

 

V článku jsou použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: Od jara do léta od kolektivu autorek: Zuzany Kupcové, Hany Nádvorníkové, Veroniky Růžičkové, Evy Svobodové a Aleny Vondruškové.

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Aktivity pro dobrodruhyDvouleté děti v předškolním vzdělávání: aktivity a činnostiČtyři roční období - JARO

 

 

 

• CO JE TO MASKA?

Učitelka nechá děti říct své nápady a pak se před nimi přiznaným převlekem promění v nějakou tradiční maškaru – třeba bábu s nůší nebo nevěstu. Maškary někdy nosily masku na obličeji. Když si učitelka nasadí masku, musí počítat s tím, že se děti leknou. V předškolním věku pro ně maska obvykle znamená změnu identity člověka.

 

 

• MASOPUSTNÍ KOUZLENÍ

Učitelka v převleku (raději bez masky, aby se děti nebály) proměňuje děti říkadlem: Masopust, masopust, maškary koníků (medvědů, čertů…) sem teď hned pusť!

 

 

• ZA CO PŮJDU NA KARNEVAL

Námět masopustních masek využijeme zejména pro výtvarné tvoření. Za co půjdu na karneval, kdo to ví, kdo to ví? Za prince, či za vodníka? Nepovím, nepovím… Jako motivaci k tvorbě je možné využít i dalších činností, např. zhlédnutí večerníčkového příběhu z cyklu Chaloupka na vršku „Jak to bylo o masopustu“. Hledáme odpovědi na otázky: Kdo to byl strakatý? Co dělal v průvodu medvěd? Proč chodil v průvodu kominík? Odhadujeme skutečnosti, pátráme s rodiči a prarodiči, jak to bývalo dříve. Za co se lidé převlékali dříve, z čeho měli vyrobené masky? Domlouváme se s dětmi, za co by chtěly jít na karneval. Svou volbu děti odůvodní.

 

 

1. Výtvarný záměr: Vymyslet převlek, který bych si chtěl obléknout na maškarní ples. Využít zadaný formát ke ztvárnění obličeje masky. Vyzdobit tkaninu, aby vystihovala charakter masky.

 

2. Realizace: Papírový tácek přichytíme sešívačkou ke čtvrtce dostatečné velikosti (u menších dětí je vhodné vycpat prostor mezi táckem a čtvrtkou novinami, neprohýbá se při malování). Tácek (obličej) pomalujeme temperovými barvami, vlasy, krk, pokrývku hlavy malujeme na okolní čtvrtku. Stává se, že děti zcela nepochopí zadání úkolu – nevyužívají okolní čtvrtku a vše malují na tácek. Je vhodné toto ohlídat. Hlavu masky vystřihneme a v zadní části opatříme (asi v polovině) poutkem z provázku. Prohlížíme si vzorky látky, sledujeme způsob, jakým se na nich opakuje motiv. Obdélník bavlněné tkaniny vyzdobíme temperovými barvami – látka na převlek masky. Necháme uschnout. Tkaninu přehneme v polovině, opatříme otvorem k provléknutí ramínka.

 

3. Zkompletujeme – ramínko provlékneme otvorem v tkanině a následně poutkem u hlavy.

 

4. Postřehy: Tkaninu dostatečné velikosti můžeme opatřit otvorem pro hlavu a látku použít jako skutečný převlek. Kromě malby lze ke zdobení využít bramborová či molitanová tiskátka, látku vykrýt papírovou páskou, sypat barvami na textil, dokreslit lihovým fixem či vyzdobit detaily, jež namalujeme na papír, vystřihneme a připevníme k hábitu sešívačkou. Spodní okraje tkaniny lze rovněž nastříhat na třásně

  

 

Vyrobit si masopustní masku bude pro děti zábava. Nachystejte si různé materiály k ozdobení - třpytky, samolepky, flitry... 

 

 

MAŠKARNÍ BÁL

Učitelky se s dětmi posadí do kroužku. Ptáme se dětí: „Co bychom si mohli užít pospolu, aby byla velká legrace?“ Přijímáme všechny návrhy dětí a směřujeme k maskám a veselici – co už jsme vyrobili, co jsme se o masopustu dozvěděli a co nás ještě čeká. Výsledkem diskuse může být, že si pospolu vyzdobíme třídu, vytvoříme maškarní převleky, pomůžeme si vyrobit masky a pak si pospolu zatancujeme na maškarním bále.


Masopustní veselí bychom měli ukončit maškarní bálem, který by ale měl probíhat celý v tvořivém duchu. To znamená, že kostýmy a masky by si měly děti vytvářet samy (třeba i s menší dopomocí učitelky). Pro děti nemá žádný přínos, když kostým maminka koupí nebo půjčí v půjčovně a pak mu ho učitelka pouze oblékne v šatně. Hudbu mohou také alespoň částečně vytvářet děti samy, abychom si to skutečně užili s radostí a pospolu.

 

Přejeme hezký masopust a hodně zábavy při realizování našich aktivit :-). Zajímají Vás další aktivity nejen k masopustu, ale i jiným svátkům? Inspirujte se v publikaci Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: Od jara do léta, ze které také pochází tato ukázka. Autorkami kapitoly jsou Hana Nádvorníková a Eva Svobodová.

 

 

 Inspirace pro Váš nákup:

Ediční řada - Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzděláváníČinnosti ke svátkům a tradicím - od jara do létaEdiční řada – Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání