V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu ukázek z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová,  je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

SEMÍNKOVÉ OBRÁZKY NA RUCE

Cíle:

Rozvoj dovednosti výtvarně se vyjádřit na volném prostoru (land art), rozvoj jemné motoriky, trénování trpělivosti, komunikace mezi dětmi.

Počet dětí:

Celá třída rozdělená do dvojic.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, podzimní slavnost.

Pomůcky:

Máslo, nejrůznější semínka (slunečnice, proso, kukuřice, pšenice aj.).

Realizace:

Děti pracují ve dvojicích. Jedno druhému na dlaň nebo hřbet ruky nanese máslo a pak do másla klade semínka, tvoří obrázky, mandaly. Konečné dílo učitelka vyfotografuje.

Otázky pro učitelku:

Vydrželo dítě klidně sedět a nechat se zdobit? Kdo s kým utvořil dvojici?

Informace pro učitelku:

Semínka, která setřeme, můžeme i s máslem použít v krmítku. Obdoba hry je taková, že si děti namažou máslem obličej a na obličej si kladou okvětní lístky. Některým dětem jsou kontaktní hry tohoto typu nepříjemné, s tím je třeba počítat, děti do činnosti nenutíme.

 

TISK ROSTLINAMI

Cíle:

Rozvoj dovedností v oblasti jemné motoriky, práce s kladívkem, rozvoj estetického vnímání.

Počet dětí:

1–4 (varianta k volné hře).

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, květen–červen, září.

Pomůcky:

Látka velikosti šátku z hedvábí nebo z bavlny, kladívka (podle počtu dětí, které budou aktivitu zároveň provádět), tvrdá, dostatečně prostorná podložka (stůl, lavička, prkýnko, prkno).

Realizace:

Dítě si nasbírá listy a květy, přemístí se k pracovní ploše, kde sedí učitelka. Připraví si látku a kladívko. Látku přeloží, dovnitř vloží jeden list (např. jetele). Jetel je tedy vložen mezi překlady látky. Dítě ťuká kladívkem do místa, kam vložilo list. Opatrně sleduje, jestli se list otiskuje. Když je po chvíli vidět, že se list otiskl, dítě jej vyjme a pokračuje s dalším listem nebo květem, který položí vedle otisku. Šátky mohou sloužit jako dárky k svátku maminek nebo mohou být použity jako ubrousky na stůl.

Otázky pro učitelku:

Chovalo se dítě při práci s kladívkem opatrně? Pozná z obtisků rostliny? Radily si děti vzájemně při hledání vhodných (dobře tisknutelných) rostlin?

Informace pro učitelku:

Při práci s kladívkem dbáme zvýšené bezpečnosti. Rostliny je třeba vkládat do látky postupně, kdyby se vložily všechny najednou, dílo by se rozsypalo. Je třeba, aby se dítě soustředilo a ťukalo vždy na jedinou rostlinku. Barvy na šátku nejsou stálé, je třeba na to upozornit rodiče.

 

POROVNÁVÁNÍ DÉLKY

Cíle:

Rozvoj předmatematických dovedností – měření, porovnávání, uspořádání.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Les nebo místo, kde je k nalezení větší množství klacíků.

Pomůcky:

Klacíky.

Realizace:

Děti vyzveme, aby se prošly po okolí a každé si našlo jeden klacík. Poté porovnávají jeho délku s délkou klacíků ostatních dětí. Podle délky klacíků děti utvoří řadu.

Otázky pro učitelku:

Které dítě se snažilo najít nejdelší klacík? Poznají děti, ze kterých stromů jednotlivé klacky jsou?

Informace pro učitelku:

Pokračování aktivity – naučíme děti změřit, kolikrát je největší klacek větší než klacek nejmenší. Délku klacků mohou zaznamenat na papír a zapsat k jednotlivým velikostem jména dětí, které klacek nalezly.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová.