Dílčí vzdělávací cíle:

  • Osvojit si základní poznatky o vodě, o koloběhu vody a jejím významu z hlediska poznávání a ochrany přírody
  • Vnímat důležitost vody, život, hygienu, bezpečnost
  • Prostřednictvím pokusů si vytvořit povědomí nebo ověřit některé ponznatky o vlastnostech vody včetně nebezpečí
  • Rozvíjet schopnost soustředění při pokusech, učit se předkládat vlastní nodhady a návrhy výsledků a porovnávat je se skutečností
  • Formulovat srozumitelně vlastní nápady, zážitky a zkušenosti
  • Rozvíjet jemnou motoriku při výtvarných i jiných činnostech
  • Spolupracovat při společném projektu, být ohleduplný a respektovat drunhého, učit se vzájemné pomoci a trpělivosti
  • Radovat se ze společné práce
  • Rozvíjet pohybové dovednosti i ve vodě, plavání
  • Rozvíjet smysly (sluch, cit, hmat, chuť, čich)
  • Rozvíjet představivost a fantazii

 

Doporučené období a přibližný čas realizace:

Toto téma je vhodné zařadit v průběhu roku několikrát a přizpůsobit aktivity a program probíhající roční době. Téma vody je natolik široké, že z možných aktivit lze bohatě vybírat. Zároveň pokládám za vhodné věnovat se vždy několika tematicky propojeným činnostem v rámci jednoho týdenního bloku.

 

Úvod

Projekt „Voda kolem nás“ trochu vybočuje z obvyklých environmentálních projektů pro mateřské školy. Voda je téma, které nabízí neobyčejně široký záběr, je použitelné i daleko později, při práci s věkovými skupinami žáků základní školy. Voda je médium mimořádných vlastností a z her, aktivit a sdílených informací je třeba vybírat s rozumem, abychom jimi děti nezahltili.

Nabízí se řada možností zpracování tématu, řada různých pohledů. Jedním z nich jsou vlastnosti vody – zde lze vymyslet množství činností na bázi „vědeckého zkoumání“, tedy zrealizovat s dětmi jednoduché pokusy, které nám některé vlastnosti vody přiblíží a vysvětlí. U dětí předškolního věku je snadno zabalíme do balíčku „kouzel“. Další a neobyčejně důležité je hledisko pojetí vody jako nositelky života. Voda na planetě, počátky života ve vodě, vodní živočichové, velcí i malí, moře, voda v nás.

Podnětem pro naše zkoumání vody byla náhodně vzniklá situace – do naší třídy v mateřské škole donesl jeden chlapec několik pulců. Vyrobili jsme pro ně akvárium a zkusili je v něm dovést do stadia žabek. K velké radosti mé i dětí se nám to u většiny z nich podařilo a nakonec jsme živé žabky vypustili do jednoho z potoků blízko Prahy. Pro děti to byla náhodná, ale mimořádně hodnotná příležitost k pozorování.

Vodní živočichové, mořští i sladkovodní, jsou téma lákavé a dobře uchopitelné. S ním pak dále souvisí problematika ochrany vody jako životně důležité látky pro život na naší planetě. Pro děti je otázka šetření vodou většinou iluzorní, neumějí si představit, proč je to nutné, když je jí všude tolik. Představit si její vzácnost je pro ně náročné.

My jsme při povídání o vodě začínali s glóbusem v ruce, ukazováním modrých částí planety a sdílením vlastních zkušeností a zážitků od moře. Jak chutná slaná voda? Dá se pít? Dá se s ní zalévat? Jak zelená bývá krajina u moře a jak je to v naší zemi? Jaký je podíl sladké vody proti mořské? Které je víc? A dá se pít voda říční? Je odlišná voda v horském potoce od vody ve Vltavě v Praze?

Se staršími dětmi nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý a pro děti velmi poučný experiment s čištěním vody. Mezi jiné, dobře realizovatelné a oblíbené pokusy patří jakékoli klíčení semen nebo pěstování rychle rostoucích rostlin. Snadno se zde dá pokusem ukázat, že bez vody to opravdu nejde.

V souvislosti s roční dobou, kdy téma realizujeme, sem lze zakomponovat i problematiku krystalizace vody, tedy sníh a led. Je dobré a snadné už dětem v mateřské škole vysvětlit, jak vypadá sněhová vločka. Voda krystalizuje v šesterečné soustavě, což znamená, že její krystaly mají strukturu podle čísla 6. Všechny vločky tedy mají symetrii podle šestky. Z toho můžeme vyjít i při jednoduchém vystřihování vloček z papíru.

U tématu vody narážíme ještě na jednu věc. Každá mateřská škola řeší problém hygieny v souvislosti s pobytem venku. Školní zahrada je skvělá věc, pískoviště a různé herní prvky jsou většinou samozřejmostí. Málokde se ale nabízí dětem možnost si s vodou hrát. Argumenty proti tomu jsou zjevné: „Děti se zmáčejí, umažou, nastydnou, lze to jen v horkých dnech, je to plýtvání vodou…“ Přitom není nemožné vytvořit dětem herní prostor u vody, stačí větší nádrž, do které voda může přitékat a z níž ji lze pomocí malého čerpadla vracet zpět nebo použít na zalévání. Děti hraní u vody mimořádně baví, manipulací s věcmi přitom rozvíjejí motorické schopnosti a celkovou obratnost a spoustu se toho naučí. Doporučuji zde k nahlédnutí např. facebookové stránky britské mateřské školy Children’s Nature Nursery Avon Heath, kde jsou venkovní hry s vodou častou a oblíbenou činností, zejména u velmi malých dětí. Z krátkých videí dostupných na internetu je přitom zjevné, že se ve Spojeném království rozhodně neomezují počasím nebo roční dobou.

Z výše popsaného vyplývá, že téma vody je do té míry široké, že se rozhodně nevejde do jednoho týdne. Protože ale – nejen podle mých zkušeností – má týdenní tematický blok svou logiku a vhodné proporce, myslím, že je dobré se ho i v tomto případě držet. Pokládám ale za užitečné a dobré v průběhu roku při vhodných příležitostech toto téma vícekrát znovu otevřít. Na jaře v souvislosti s rostlinami, v létě s koupáním a plaváním, na podzim třeba s počasím a v zimě se potěšit pokusy a hrami s ledem a vločkami. Aktuálně je vhodné využít nepříznivého působení vody, např. při povodních, při prasklém potrubí, neuzavřeném vodovodním kohoutku, kdy voda působí velké škody. Jednorázové zpracování by ani nebylo žádoucí, naopak, voda jako prostředí mimořádného významu si zaslouží, abychom se k němu během roku vraceli.

 

A ještě dvě poznámky

Věk dětí v mateřských školách se pohybuje obvykle v rozpětí 3–6 let. Tři roky představují v tomto období obrovský vývojový posun, pokud se týká dovedností, schopností, ale i zájmu dětí. Proto v úvodu projektu uvádím možné náměty k aktivitám a až následně pak skutečně realizované aktivity tak, jak jsem je dělala s dětmi, v souvislosti s konkrétní situací, věkem dětí a časovými možnostmi.

Mateřské školy přijímají k předškolnímu vzdělávání i děti se speciálnímu vzdělávacími potřebami i děti z cizojazyčného prostředí. I tyto děti lze velmi snadno zapojit do téměř všech aktivit tak atraktivního tématu, jako je voda.

 

Nabídka činností

Možné náměty k aktivitám:

  • Povídání o vodě, koloběh vody
  • Pokus s čištěním vody
  • Pokusy I. (pevné látky – co plave a co ne a proč – hypotézy, hledání odpovědí)
  • Výroba loděk (papír, skořápky ořechů, modelína, párátka) – pouštění na vodě
  • Výtvarné projekty – výběr z mnoho námětů (moře, řeka…)
  • Proč máme s vodou šetřit, když je jí tolik?
  • Pokusy II. (slaná/sladká voda – proč se nám snáz plave ve slané, pokusy s vajíčkem)
  • Voda – dárce života. Vydržíme bez pití? Kdo ještě potřebuje vodu?
  • Jak se žije na poušti?
  • Pokusy s rostlinami – zasadíme fazolky – bez vody a s vodou
  • Hry na školní zahradě – stříkání trávníku, zalévání zeleniny na záhonech
  • Kdy vzniká duha?
  • Sněhové vločky

 

V dalším dílu nabídneme konkrétní realizované aktivity, které byly v rámci tématu vyzkoušené.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.