Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který je odborným garantem nové publikace Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Strojírenství a strojírenská výroba pro střední odborné vzdělávání.

Vzpomenete si ještě na své působení na střední škole? Dokázal byste porovnat podmínky pro výuku na středních odborných školách dříve a nyní?

Učil jsem od začátku 90. let do roku 2005 na střední odborné škole se zaměřením na strojírenství. I když už tedy nejsem pár let v „první linii“, pamatuji si stále, jak náročná a zodpovědná práce to je. Myslím, že dnes je to v mnohém stejné a v mnohém velmi rozdílné oproti letům, kdy jsem ve školství začínal. Nezměnil se většinou obsah výuky, ale výrazně se změnily podmínky pro ni. I když má dnes učitel deklarovanou volbu metod a postupů k cílům stanoveným v rámcových programech, myslím, že v devadesátých letech jsme měli větší svobodu výuky a menší zátěž, hlavně pokud jde o administrativu. Proto si práce všech učitelů velmi vážím a snažím se jim ji pokud možno ulehčovat.

Pracoval jste jako odborný pracovník NÚOV. Můžete zhodnotit současné možnosti středoškolského učitele, pokud se týká dostupnosti odborných publikací pro výuku a výukových materiálů?

Ano, pracoval jsem v Národním ústavu odborného vzdělávání čtyři roky, tedy právě v době, kdy se zaváděly Rámcové vzdělávací programy (RVP). Myslím si, že RVP školám poskytují možnost uspořádat výuku v souladu se svými potřebami a požadavky svých partnerů. Bohužel se tato myšlenka zvrhla do zbytečného formalismu a administrativy a velkou část učitelů se nepodařilo přesvědčit o výhodách tzv. kurikulární reformy. Důsledkem je rovněž to, že ani Národní ústav pro vzdělávání (organizace vzniklá sloučením tří státních organizací včetně NÚOV), ani jiné organizace se při současné roztříštěnosti školních programů a výukových metod příliš nevěnují metodické pomoci učitelům odborných předmětů. Metodickou pomoc považuji za potřebnější, než momentální „šílení“ s krajskými a místními akčními plány.

Právě vychází nová odborná publikace, na které jste spolupracoval jako odborný garant. Jak se Vám na knize pracovalo?

Přislíbil jsem spolupráci na editaci učebnice pro obory Strojírenství, jelikož od zavedení RVP vidím, že díky množství přístupů a specializací vzdělávacích programů nevyšla v ČR žádná odborně a metodicky zaměřená učebnice, která by pomáhala jak učitelům, tak žákům v rozdílných oborech skupiny Strojírenství. Navrhli jsme tedy variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti ve strojírenských oborech. Publikace je uspořádána v kroužkové vazbě a umožňuje sestavit výuku podle učitelova výběru v rámci různých RVP. Zároveň budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, které umožní samostatnou práci a přípravu žáků, a chystáme také metodická doporučení pro učitele.

Na základě hloubkového průzkumu mezi učiteli a řediteli středních škol bylo zjištěno, že v současnosti chybí komplexní publikace pro výuku oborů 23 (Strojírenství). V čem je publikace inovativní?

Zpočátku jsem nebyl zcela přesvědčen, zda učitelé stále potřebují učebnice, když se všude zmiňují současné trendy ve vzdělávání, jako jsou například e-learning, DUM (Digitální učební materiály), Khanova škola apod. Ale výsledky průzkumu potvrdily moji domněnku, že dobrý odborný text je základem výuky a vše ostatní jsou většinou jen metody, které učitel volí k dosažení svých cílů. Inovativnost nové učebnice je právě v její variabilitě – možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje v souladu se svým školním programem. Zároveň jsme vytipovali základní učivo vhodné pro všechny a rozšiřující učivo vhodné pro maturitní obory. Novinkou je také začlenění metodických poznámek – piktogramů pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Nevím o tom, že by u nás doposud vyšla učebnice v takovéto kombinaci. Takže přinášíme učebnici nikoliv statickou, ale naopak živou a proměnlivou podle potřeb učitelů i žáků.

Komu byste publikaci Strojírenství a strojírenská výroba doporučil?

Jak jsem již výše uvedl, základní učebnice je jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů, zájemce o další vzdělávání a samozřejmě také žák v oborech Strojírenství. Zároveň přinášíme Pracovní sešity, určené primárně pro žáky, kteří je mohou využít jak ke studiu, tak k procvičování učiva, či k vlastním poznámkám k učivu.

Publikováno:

ANDRŠOVÁ, Stanislava. Pomoc pro obor Strojírenství. Učitelské noviny. 2017, 120(8), 24.