Při plánování spolupráce mezi subjekty je zásadní určit reálný cíl. Vědět, čeho má být dosaženo a jakým způsobem k cíli dojít. Je důležité dodržovat pravidla plánování. Cíl musí být přesně definovaný, uskutečnitelný, časově ohraničený a také měřitelný, přijatý kompetentními osobami.

Další podmínkou je znalost zdrojů, které budou potřebné k naplňování plánu, například personální a finanční zabezpečení, prostory, aktivity realizace. Je nutné znát faktory, jež mohou cíle pozitivně i negativně ovlivňovat. Vytvořený plán musí být především srozumitelný všem, kdo se ho budou snažit naplňovat.


Etapy realizace projektu spolupráce


Přípravná fáze:

  • Určení cíle projektu. Cílem je umožnit dětem plynulý přechod z mateřské do základní školy, realizovat návaznost výchovně vzdělávacích procesů a dostatečně děti připravit na další vzdělávací cestu.
  • Určit, jakými prostředky bude cíle dosaženo. Efektivní celoroční spoluprací se základní školou.
  • Výběr pedagogů, kteří se budou spoluprací se základní školou intenzivně zabývat. Tato činnost by měla být zcela dobrovolná a vedením školy dostatečně ohodnocena.
  • Volba základní školy, které bude spolupráce nabídnuta. Je možné oslovit nejbližší základní školu nebo více škol, do kterých se hlásí nejvíce předškoláků. Záleží na možnostech a úsudku mateřské školy.

Realizační fáze:

Měsíc červen

  • Oslovení ředitelů a pedagogů ZŠ, kteří by měli zájem o spolupráci s mateřskou školou.
  • Seznámení všech zúčastněných a příprava projektu spolupráce. Dohodnutí termínů konzultací mezi pedagogy spolupracujících subjektů. Konzultace by měly mít za cíl pracovat na návaznosti výchovně-vzdělávací práce mateřské a základní školy, předávání informací o požadavcích základní školy na připravenost dětí do prvního ročníku ZŠ a předávání informací o přestupujících dětech.

V tomto případě je podstatná dobrovolnost setkávání. Jakmile by dostala akce nálepku povinná, přestává být efektivní.
Výběr společných aktivit: Noc s Andersenem, čtení žáků 3. Tříd předškolákům, společné výstavy – vánoční, velikonoční, drakiáda, lampiónový průvod, návštěva prostorů základní školy předškoláky, využívání tělocvičny dětmi mateřské školy, pasování prvňáčků…

Při výběru společných aktivit musí mít zúčastnění na zřeteli proveditelnost akcí, personální, prostorové zajištění. Začínat s akcemi, které se v minulosti osvědčily a postupně podle možností volit další.

 

Měsíc srpen – přípravný týden

  • Vytvoření celoročního plánu spolupráce, určení přesných termínů dohodnutých akcí. Schválení naplánovaných aktivit, vytvoření struktury těchto činností a vhodné zvolení termínů uskutečnění. Je podstatné volit akce, které jsou dobře realizovatelné, pro zúčastněné smysluplné a organizačně dosažitelné. Akce nesmí zasahovat do běžné výuky v obou subjektech.
  • Předání informací o přestupujících dětech. Každému dítěti je v mateřské škole zakládáno portfolio, kde je zaznamenáván jeho individuální vývoj ve všech oblastech po celou docházku dítěte. Mnohé cenné informace z těchto záznamů jsou velmi přínosné, mnohdy usnadní učitelce 1. třídy rychleji najít individuální přístup k jednotlivým dětem.

Oběma subjekty musí být dobře zpracována směrnice o ochraně osobních údajů (GDPR).

 

 Měsíc září – zahájení pravidelných návštěv předškoláků ve škole

Během září začínají předškoláci v různých intervalech v dopoledních hodinách navštěvovat školu, kde probíhá program „Úspěšný předškolák“. Je důležité zajistit přítomnost učitelky mateřské školy, aby byla dětem alespoň z počátku nablízku, mohla je sledovat při jiných činnostech v jiném prostředí.


Měsíc únor – návštěva prvňáků v mateřské škole a předškoláků v základní škole

V pololetí lze uskutečnit návštěvu prvňáčků u předškolních dětí, aby se přišli pochlubit se svým prvním vysvědčením. Pro obě skupiny je možné připravit soutěže, děti si nechat společně pohrát. Učitelky mohou čas naplnit vzájemnými rozhovory mezi sebou. Pro učitelky z mateřské školy je to vhodná zpětná vazba. Dozví se, jak jsou děti do školy připraveny, v čem vidí učitelky ze ZŠ nedostatky a jak by se tyto mezery mohly odstranit.

S blížícím se zápisem do první třídy je vhodné předškolákům umožnit návštěvu prostor základní školy. Děti se seznámí se třídami, šatnami, tělocvičnou, jídelnou. Je nutné zajistit pracovníka základní školy, který děti školou provede a zabezpečit, aby se nenarušovala výuka.


Měsíc březen – před zápisem do základní školy

Návštěva učitelek budoucích 1. tříd do mateřské školy – seznámení se s budoucími školáky. Učitelky ze ZŠ přijdou do mateřské školy předškoláky osobně pozvat k zápisu. Děti si pro ně připraví obrázky, zazpívají písničky. Během volné hry si učitelky ZŠ s dětmi individuálně popovídají, aby se s nimi děti blíže seznámily, a při zápisu tak byly klidnější.


Měsíc duben – zápis do základní školy

Učitelky mateřské školy budou v předstihu informovány o průběhu zápisu, aby mohly děti k zápisu nenásilně připravit.
Je důležité zajistit přítomnost učitelek z MŠ u zápisu. Dítě, které je nejisté a bojácné, se v přítomnosti své učitelky cítí klidnější. Dítě by sice při zápisu mělo ukázat svou samostatnost, zralost, ale od zápisu do nástupu do základní školy uběhne ještě několik měsíců a dítě za tuto dobu může udělat po sociální stránce velký pokrok. Pro učitelky MŠ je přítomnost u zápisu přínosná, protože mají možnost vidět dítě v jiné situaci, zjistí jeho reakce, chování, a mohou z toho vyvodit závěry pro svoji další práci.


Měsíc červen – předávání informací o budoucích prvňáčcích

Poslední schůzka mezi učitelkami z MŠ a ZŠ je naplánovaná na konci školního roku, kdy už je známo umístění dětí do prvních tříd. Na této schůzce učitelky MŠ předají informace o dětech (prosociální vlastnosti, sebeobsluha, komunikační dovednosti, individuální potřeby, specifika práce s dětmi s SVP, včetně dětí s OMJ, spolupráce s rodinou, děti s OŠD, děti nadané…). Snaží se komplexně přiblížit jednotlivé děti jejich nastávajícím učitelkám. Na začátku prvního ročníku je tak učitelka připravena na eventuální problémy, často dokáže předvídat reakce dětí a předcházet možným konfliktům. Toto vše přispívá k větší pohodě a klidnější atmosféře ve třídě, k plynulé adaptaci.


Hodnocení dosavadní spolupráce

Pro efektivní plnění plánu je důležité pravidelné hodnocení spolupráce mateřské školy se základní školou (únor, červen). Pedagogové obou subjektů hodnotí spolupráci, navrhují změny, nové projekty, identifikují problémy, označují kvalitní akce. Výsledky hodnocení předkládají vedení obou spolupracujících organizací. Vznášejí požadavky týkající se například prostorového a organizačního zabezpečení, personálního posílení. Systematické hodnocení společných akcí mateřské a základní školy je zpětnou vazbou pro zúčastněné. Zjištěné výsledky pomohou vytvořit plán pro další školní rok.


Text pochází z publikace Školní zralost a komunikace v MŠ, redakčně upraveno a zkráceno.