Zdraví máme opravdu jen jedno. Jistě ho nechceme „nechat v práci“! Proč se tedy neřídit podle moudrých rad, které si uvědomuje snad každý, ale z nějakých důvodů je třeba nedodržuje? Dovolte mi, abych se pokusil jich několik nastínit:

 

I. Nic, co se děje ve škole, nestojí za negativní emoce.

Žák něco nedonesl, něco zapomněl? No a co? To jsou malé věci. Všechno, kromě velkých myšlenek, jsou malé věci. Co by se muselo stát, abych se ve škole rozčílil? Vlastně mě víc hněvají učitelé než žáci. Ale ten, kdo je v klidu, vždy vyhraje. Noste v hlavě pozitivní myšlenky, buďte optimisty. Všechno zlé se nakonec děje jen ve vaší hlavě. Dá se s tím pracovat a obrátit to naopak k vašemu prospěchu. Stále to zkoušejte!

 

II. Věřte si.

Když se vám něco nepovede, alespoň jste to zkusili. Dobrou práci ve třídě žáci ocení, buďte bez obav. Pokud něco pokazí žáci a vy se chováte podporujícím způsobem, budou se tak chovat i žáci k vám, až uděláte chybu. A pokud děláte svou práci tak nejlépe, jak jen dokážete, není třeba se bát ředitele nebo inspektorů. Ani nikoho jiného.

 

III. Važte si své tělesné schránky.

Pravidelně se hýbejte nebo sportujte. Zdravě a přiměřeně jezte, hodně spěte, a pokud je to jen trochu možné, dopřávejte si dobrý sex. Zkvalitněním pitného režimu se zlepšuje odolnost a myšlení. Rozmazlujte své tělo masážemi, aromaterapiemi, mažte ho čokoládou a zasypávejte ho masážními kameny. Muži mohou skákat šipky do pivní lázně.


IV. Eliminujte každý stres, včetně časového.

Nenechte se honit, nenechte se znervóznit. Ničeho se nebojte. Kreslete si do antistresových omalovánek. Myslete na přestávky, odpočívejte. Měňte často činnost.

 

V. Obklopujte se dobrými lidmi.

Jak doma, tak v práci. Pokud vám někdo „nevoní“, tak si ho k tělu nepouštějte, ale chovejte se korektně. Pokud vám někdo ublíží, neklesejte na stejnou úroveň. Zařiďte se podle toho, ale zbytek nechte na karmě. Všechny ve sborovně nepředěláte. Najděte si mezi nimi ty své.

 

VI. Snažte se hořet, ale ne vyhořet.

A pokud vyhoříte, netrapte už žáky a dejte výpověď. Na zahrádce vám bude jistě lépe.

 

Pokud znáte Líného učitele, jistě víte, že dokonce radí, aby si učitel vytvořil ve škole jakési učitelské hygge. Pojem vychází z dánského slova hyggja, jež má význam hloubavý, spokojený. Týká se domova, bezpečí, odpočinku a zároveň o nacházení odvahy a energie. Ve škole nemáme takové možnosti „provozovat hygge“ jako doma, ale nemusíme na kladné stránky tohoto způsobu harmonizace úplně rezignovat. Hygge má několik komponentů:

 

1. Lidé

Nejdůležitějším bodem hygge jsou lidé kolem nás. V případě školy tedy kolegové. Každý z nás ví, jakou zátěží je mít v kabinetu kolegu nebo kolegyni, který si na všechno stěžuje a nic mu není dobré. Nervové soustavě také neprospívá, když musíte poslouchat nějakého mluvku, který z pohodové přestávky udělá drbárnu. Nejhorší je ovšem kolega, který je špatným nebo vyhořelým učitelem a svoje pokleslé názory na vyučování, žáky, rodiče nebo vzdělávání roznáší jako jedovaté spory. Věnujte prosím pozornost tomu, vedle koho sedíte v kabinetu nebo ve sborovně a komu věnujete při komunikaci svůj čas a energii. Hygge potřebuje podporu od učitelů stejné krve, kteří poradí, pomohou, posílí a povzbudí.

 

2. Prostředí

Málokteré prostředí lze upravovat tak jednoduše jako to školní. Základem pro hygge jsou květiny. Tyto řádky píši ve sborovně, kde sídlím já a mých šest kolegyň. Nejen že tu mezi desítkami balíčků ovocných a bylinkových čajů není ani jeden sáček čaje černého (genderová diskriminace!), ale není tu ani jediná rostlina. To je trestuhodné. Důležité je také osvětlení. Zejména v zimních měsících je důležité, aby měl učitel pořádné světlo, nejlépe s teplou žluto-oranžovou barvou. Nebojte si donést svou vlastní lampičku, stejně tak i pořádnou zásobu svíček. Ty ať se rozhoří v případě, že máte „okénko“ a chcete si svou volnou hodinku pořádně vychutnat a zrelaxovat se. Hygge hudbu si nejlépe užijeme doma, ta by mohla narušovat klid školy – ač sama je přímo zřídlem míru. Zato v žádném případě nepodceňujte pohodlné sezení! To vám pomůže načerpat síly i během deseti minut přestávky.

 

3. Předměty

Sborovna, o které jsem psal výše, by naopak mohla pěkně ilustrovat další podmínku hygge: je tu množství dárečků a suvenýrů od dětí i celých tříd. Také knihy, kterých je ve škole dost, jsou důležitou součástí hygge. Nejde tu však o rozžvýkané učitelské učebnice, ale o publikace, které už svým otevřením udělají radost. Hodně dobré pro hygge jsou přírodní materiály, a zejména recyklované předměty. Ty nesou příběh podobně tak jako věci, které dosloužily svému účelu a nyní pomohou jiným způsobem. Sám se snažím psát perem z recyklovaného tvrdého papíru na recyklované papíry a v bedničce od ovoce si nesu materiály na hodinu do třídy.

 

4. Jídlo

Oběd ve školní jídelně asi příliš hygge není, ale máme tu možnost zachovat správné naladění alespoň svačinou. Ta by měla vyzařovat pohodu domova. Platí tu několik zásad, které ale nejsou nijak přísně dodržované, protože hygge se týká nálady, a ne zákazů a stresu. Jednou z nich je třeba to, že čím méně surovin, tím lépe se hlídá jejich kvalita. Velmi hygge může být nakrájené ovoce v pěkné mističce nebo domácí ovesná kaše, kterou stačí zalít vodou. Čaje jsou samozřejmě grunt. V každém případě je nezbytné lít je do svého oblíbeného hrnečku nebo kotlíku. Jídlo ve stylu hygge se ani vzdáleně nepodobá nějaké dietě, samotní Dánové jsou jedni z největších mlsounů Evropy. Ale i mlsat lze zdravě a s dobrým pocitem. A chroupat lokální mrkvičku je skoro tak dobré jako nechat si rozplynout na jazyku smetanově krémovou čokoládu… Nebo ne?

 

5. Oblečení

Hygge preferuje i u oděvů pohodlí a dobrý pocit, a v tomto směru je tedy vše povoleno. Dlouhé svetry či mikiny, pohodlné kalhoty nebo teplé ponožky, hlavně když je to účelové a člověku je v tom fajn.

 

Text pochází z publikace Učitel a syndrom vyhoření, autorem je Robert Čapek.