O asistentech pedagoga se v poslední době hodně hovoří, a to zejména v souvislosti s inkluzí. Vzhledem k častým zmatkům a mýtům kolem pedagogických asistentů přinášíme článek zaměřený na tři typy asistentů, se kterými se můžeme setkat, a na charakteristiku jejich činnosti. 

 

Inkluze je téma, které je stále aktuální a vzniká kolem něj řada názorů i „vášní“. Pedagogičtí asistenti a jejich práce s inkluzí souvisí, a tak se v posledních několika měsících hovoří i o nich. V diskuzích, které je možné slyšet a číst jak v odborných, tak i laických kruzích, často zaznívají nejrůznější argumenty. Objevují se i názory, že je tato pozice zbytečná, že jako asistenti pedagoga pracují nekvalifikovaní lidé, kteří nevnášejí do vzdělávacího systému nic nového apod. Kdo však pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ví, že asistenti pedagoga jsou vysoce potřebnou skupinou pedagogických pracovníků, která velmi často napomáhá jak žákům, tak i pedagogům v každodenní práci a procesu učení.

 

V uvedených debatách se také bohužel často stává, že jsou zaměňovány pojmy a následná argumentace je pak falešná. V tomto článku se pokusíme rozlišit 3 základní pojmy, a sice co to znamená „asistent pedagoga“, „osobní asistent“ a „školní asistent“. V článku se snažíme definovat tyto pozice nejen z hlediska jejich ukotvení v platné legislativě, ale i z pohledu jejich hlavních činností. V publikaci Asistent pedagoga můžeme dále mimo jiné nalézt i popis některých problematických momentů, jež jsou s prací asistentů pedagoga spojeny, stejně jako etické aspekty této nelehké práce.

 

V českém prostředí se setkáváme se třemi typy asistentů – s asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem. Tyto kategorie bohužel mnozí nedokážou dobře rozlišit. Právě z tohoto důvodu se v tomto článku věnujeme charakteristice všech uvedených typů asistentů.

 

Asistent pedagoga

Asistent pedagoga je pedagogický pracovník a hlavně zaměstnanec školy nebo školského zařízení, jehož činnosti a statut jsou definovány v platné legislativě. Jde především o zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění. Můžeme říci, že se stále jedná o relativně novou pedagogickou profesi, kterou dnes chápeme jako jedno z podpůrných opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (viz vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).

Asistent pedagoga pracuje pod vedením učitele. Metodickou podporu tomuto pracovníkovi by měli zajistit poradenští pracovníci školy (výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog) a odborníci pracující v příslušných školských poradenských zařízeních (pedagogicko-psychologické poradně či speciálně pedagogickém centru).

 

Mezi hlavní činnosti asistentů pedagoga patří:

  • pomoc pedagogickým pracovníkům při výchovné a vzdělávací činnosti
  • pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci a komunitou, ze které žák pochází
  • podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí
  • pomoc žákům při výuce a přípravě na ni
  • pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou.


Funkci asistenta pedagoga zřizuje ředitel školy na základě souhlasu příslušného krajského úřadu. Ředitel školy také jako zaměstnavatel stanovuje těmto zaměstnancům náplň práce a zařazuje je do příslušné platové třídy, a to na základě nejnáročnějších činností, které vykonávají, a na základě jejich odborné kvalifikace. Výše úvazku těchto pracovníků zpravidla koresponduje s doporučením školského poradenského zařízení konkrétních žáků. Asistent pedagoga musí ve shodě se zákonem o pedagogických pracovnících splňovat určité kvalifikační předpoklady. Měl by však mít i určité důležité osobnostní dispozice.
 

 

Osobní asistent

Práce osobního asistenta je sociální službou zajišťovanou v rámci Ministerstva práce a sociálních věcí. Tyto služby jsou legislativně ukotveny zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Osobní asistenci definuje § 38 jako terénní službu poskytovanou osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje bez časového omezení, v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje.

 

Osobní asistent vykonává tyto základní činnosti:

  • pomáhá při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
  • pomáhá při osobní hygieně
  • pomáhá při zajištění stravy
  • pomáhá při zajištění chodu domácnosti
  • pomáhá při výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
  • zprostředkovává kontakt se společenským prostředím
  • pomáhá při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí


Při vzdělávání využívají osobního asistenta zákonní zástupci zejména k dozoru a dopomoci dopravě žáka do školy a ze školy, při jeho převlékání, oblékání a přezouvání před zahájením výuky. Není pedagogickým pracovníkem, může však působit na půdě školy.


Osobním asistentem se může stát každý zdravotně způsobilý a bezúhonný člověk, který má dokončené základní vzdělání a je ochotný dále si ho doplňovat. Důležité jsou však i některé fyzické a psychické předpoklady, které asistent splňovat musí. Jsou to především: ochota přizpůsobit se, schopnost učit se, zodpovědnost, poctivost, empatie, spolehlivost, skromnost, trpělivost a pro pomoc některým, zejména fyzicky postiženým lidem je potřeba i fyzická zdatnost.

 

Školní asistent

Školní asistent je zaměstnancem školy. Školy jej zpravidla financují z tzv. šablon, tedy projektů OP VVV (zjednodušené vykazování). Školní asistent není pedagogický pracovník. Při nástupu do pracovního poměru ale musí prokázat svoji zdravotní způsobilost, bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům i znalost českého jazyka stejně jako pedagogičtí pracovníci. Jeho role ve vzdělávání žáků do značné míry vychází z pracovní náplně asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a dále rozvíjí koncept asistentské práce zejména v oblasti komunikace mezi školou a rodiči žáků.

 

Podle podmínek OP VVV schválených v říjnu 2015 patří do jeho náplně práce tyto činnosti:

  • Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající například v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi nebo studentovi, podporu při přípravě na školní práci.
  • Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající například v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí.
  • Pomáhá při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit.
  • Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci, podporuje rozvoj nadání dítěte, žáka a studenta v aktivitách nad rámec školní výuky. Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (školy v přírodě apod.) a s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v předškolním vzdělávání spočívající například v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo školském zařízení, nebo při akcích školy nebo školského zařízení, pomoci při oblékání. Dále například organizační činnosti při zajištění školního stravování pro děti a žáky (komunikace se školní jídelnou a rodiči při organizaci vhodné doby ke stravování apod.), podpora dětí a žáků při manipulaci s pomůckami, při podpoře soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu dětem a žákům poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
  • Poskytuje podporu učiteli při administrativní a organizační činnosti učitele ve vyučování i mimo vyučování: podle potřeb učitele školní asistent zajišťuje i podpůrné administrativní a organizační činnosti. Tyto podpůrné činnosti nejsou hlavní pracovní náplní asistenta. Účelem asistentovy podpory v oblasti administrativních a organizačních úkonů je, aby učitel získal více času na vlastní individuální práci s žáky.

 

Takto definované činnosti provádí školní asistent vždy se souhlasem zákonného zástupce žáka. I tento pracovník pochopitelně pracuje na základě pracovní smlouvy a musí prokazovat svou odbornou způsobilost, kterou také definují pravidla OP VVV.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Asistent pedagoga. Autorkou publikace je PhDr. Jitka Kendíková.