Děti už od útlého věku fascinuje řada spotřebičů i techniky v domácnosti (vysavač, pračka, myčka, telefon, tablet, počítač). Mnohdy umí obsluhovat tuto techniku lépe, než starší generace. Děti jsou fascinovány stavebními stroji – oprava silnice, stavba domu, zemědělskou technikou jako jsou traktory, kombajny, rádi sledují dopravní ruch.

Publikace je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V té teoretické části jsou obsaženy základní pojmy, co je věda, technika, polytechnika v mateřské škole, principy, metody a činnosti, volná hra a řízená činnost. V praktické části naleznete náměty na činnosti s konstruktivními stavebnicemi, pokusy, objevy, hry a činnosti s různorodými materiály (vlna, textil, papír, dřevo, kovy, modelína, modurit, keramická hlína, přírodniny, recyklovatelná materiál, dále informace o řemeslech dříve a dnes, také chovatelské a pěstitelské činnosti.

Tato příručka patří do kompletní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. Součástí publikace jsou příklady z praxe. Na konci knihy jsou k dispozici další zdroje literatury, které pojednávají o polytechnice.

Možná si říkáte proč zrovna polytechnická výchova je tak důležitá? Rozhodně díky tomu, že je obrovský rozmach ekonomiky, průmyslu i hospodářství. Zvyšuje se prestiž tradičních řemesel a výrobků. Rozvíjí se i velký fenomén kutilství, možnost se seberealizovat, odpočinout si od práce na počítači.

Tato publikace může inspirovat pedagogy mateřských škol k novým náhledům na některé aktivity. Dále studentům oboru předškolní pedagogiky, vychovatelkám školní družiny či vedoucím zájmových kroužků.

Tato příručka patří do komplexních metodik pro jednotlivé oblasti předškolního vzdělávání. Kniha Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání patří mezi skvosty mé pedagogické knihovničky. Moc se mě líbila a těším se, až budu čerpat náměty pro práci s dětmi. Je skvělé, že činnosti lze obměňovat, použít různé materiály, které jsou cenově dostupné, mnohdy stačí vyrazit do lesa do přírody a nasbírat si pomůcky na vyrábění.

Myslím si, že je dobré zařazovat polytechnickou výchovu do činností v mateřské škole. Věda a technika je všude kolem nás. Dnešní děti vyrůstají ruku v ruce s technikou a nebojím se říci, že s ní dokáží dobře pracovat lépe než my dospělí. Nebojí se je používat, ví jak na ně.

Věřím, že si v této knize najde každý to své a využije to pro práci s dětmi. Rozhodně je z čeho vybírat.

 

 Lenka Štveráčková

 

 

Autorka knihy: Mgr. Hana Nádvorníková

Ilustrace: Bc. Adéla Drtinová

Žánr: metodická příručka

Vydáno: 2015, Nakladatelství Raabe, Praha

Počet stran: 158 stran

Vazba knihy: brožovaná

ISBN: 978-80-7496-194-6

Autorka knihy Mgr. Hana Nádvorníková je dlouholetá učitelka a ředitelka MŠ, bývalá inspektorka ČŠI, zkušená lektorka a autorka praktických publikací pro MŠ. Absolventka PedF UK v Praze, nyní působí na VOŠ pedagogické a sociální, SOŠ pedagogické a Gymnáziu v Praze 6, kde vyučuje metodiku hravých a manipulačních činností, metodiku kognitivních činností a řeči, pedagogické projektování a sociální a školský management. Je aktivní v řadě projektů a sdružení zabývajících se předškolním vzděláváním).

Originální text recenze najdete zde.

 

Inspirace pro Váš nákup:

Polytechnické činnosti v předškolním vzděláváníDvouleté děti v předškolním vzdělávání: Aktivity a činnostiRozvíjíme pohybovou koordinaci dětí