Květen je krásný měsíc, v přírodě vše kvete, sluníčko láká k delšímu pobytu venku. Mateřské školy mohou trávit více času na školní zahradě, kam lze přesouvat většinu aktivit, ideálně hned po poledním odpočinku, umožnit dětem pobyt na čerstvém vzduchu a maximální využití prostor školní zahrady. Pro předškolní děti je pobyt venku přirozenou potřebou a vítanou aktivitou.

Není nevhodné počasí pro venkovní aktivity, jen děti mohou mít nevhodné oblečení. Děti ocení, pokud s nimi rodiče nebo učitelé mateřské školy půjdou ven, i když prší. Mohou pozorovat dešťové kapičky, a mají-li vhodnou obuv a oblečení, tak budou maximálně šťastné, když je dospělí nechají brodit se kalužemi nebo je zkoumat klacíky.

Čím je dítě mladší, tím vhodnější je pobyt na školní zahradě, je zbytečné se vzdalovat ze školního areálu. Děti mají dostatek podnětů na školní zahradě, která zajišťuje ideální prostor pro volný a bezpečný pohyb.

Pobyt venku by neměl být přeorganizován. Děti potřebují v průběhu dne prostor pro spontánní aktivity, mezi které patří i volné běhání. Dvouleté děti mají přirozenou potřebu volného pohybu, jsou šťastné, když mohou jen tak běhat ve volném prostoru. Rády běhají tak dlouho, až se unaví, chvilku se zastaví nebo si sednou a pokračují v této aktivitě, která jim přináší radost. Pro rozvoj pohybových aktivit dětí jsou vhodné i různé povrchy (trávník, písek, voda, kamínky, beton, umělé povrchy pod prolézačkami) a drobné nerovnosti v terénu školní zahrady, například uměle vytvořený kopec. Děti tak mohou zdolávat při běhání přírodní překážku, v zimě může kopec sloužit k sáňkování či bobování.

Mezi oblíbené venkovní aktivity, které je možné s dvouletými (i staršími) dětmi na zahradě podniknout, dále patří hry s míčem, jízda na odstrkovadlech, tříkolkách, vození a tahání hraček s kolečky (velká auta, kočárky), hry s dětským zahradním nářadím či dětským nádobím. Děti rády napodobují činnosti dospělých, takže na podzim budou hrabat listí, v zimě zametat sníh z cestičky. Z písku upečou bábovku, učitelce dají ochutnat, uvaří a přinesou kafíčko v hrnečku.

Při plánování aktivit s dětmi na zahradě samozřejmě záleží na jejím vybavení. V současnosti patří mezi oblíbené součásti zahrady pískoviště, různé herní prvky (klouzačky, prolézačky), útočiště před sluncem (např. dřevěný přístřešek, domeček, stan apod.) či mlhoviště, které osvěžuje vzduch a motivuje děti k poznávání a experimentování s vodou a jejími vlastnostmi.

 

Co dělat s dětmi na pískovišti:

Oblíbeným místem her všech dětí předškolního věku je bezpochyby pískoviště. Dvouleté děti nemusí ještě nic stavět, mezi jejich oblíbenou činnost patří experimentování s pískem, který nakládají do aut, plní jím kyblíčky, jen tak lopatkou nebo rukama jej přehazují.
Děti si samy zvolí hru, stačí, když jim učitelé nabídnou vhodné hračky (velká auta – tatry, kyblíčky, bábovičky, lopatky, sítka, hrabičky, mlýnky na písek, do kterých děti sypou písek a pozorují, jak se mlýnek pohybuje).

 

Klouzačky a prolézačky:

Jedná se o místa, kde se čas od času přihodí nějaký úraz. To však není důvod k omezení jejich používání dětmi, jen je třeba, aby k prevenci úrazů a konfliktů mezi dětmi sloužila stanovená jednoduchá pravidla (např. „klouzačkové“ pravidlo – na klouzačce může být jen jedno dítě, až když sjede, může další dítě). Je rovněž nutný stálý dozor alespoň jedné učitelky.

 

Poznávejte přírodu

Na zahradě děti přirozenou cestou poznávají živé rostliny, živočichy, přírodní děje. Je vhodné, pokud učitel mateřské školy umožní dětem nejen pozorovat, ale také se aktivně podílet na péči o živé rostliny (zalévat záhonek bylinek, zasadit si semínka, malé rostlinky) či drobné živočichy (strašilky, oblovky, rybičky). Odmalička se tak děti učí neničit přírodu kolem sebe (netrhat, nepošlapat zelené rostliny, nekopat do hub) a netrápit živé tvory.

 

Kreslete si!

I venku je možné rozvinout kreativní dovednosti dětí. Děti ocení, pokud na zahradě mají vymezený prostor, kde mohou zanechávat svou osobní kresebnou stopu. Rády kreslí křídami na zem nebo na velké venkovní tabule. Na nich si mohou vyzkoušet malbu velkými štětci, nebo jen namočenou houbou ve vodě.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání od jara do léta, autorky: Jana Kropáčková, Hana Splavcová.