Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?
Kapitoly článku

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším pedagogem za minimální námahu!

 

Pygmalion byl kyperský sochař, který se zamiloval do sochy a modlitbami uprosil bohyni Afroditu, aby mu ji oživila. Později vznikla z pera G. B. Shawa stejnojmenná divadelní hra, která byla padesát let nato výtečně filmově zpracovaná. Profesor fonetiky Henry Higgins připraví na základě sázky nevzdělanou a vulgární květinářku Lízu Doolittleovou tak, aby vyšší společnost uvěřila v její vznešený původ. Příběh šokoval nejen nadávkou „bloody arse“, ale i příběhem.

Opravdu stačí naučit nevzdělaného slušně mluvit, aby to všechny oklamalo? Ne. Ale pokud se chováte k lidskému jedinci určitým způsobem, mění ho to velmi výrazně. Pygmalion efekt (nebo také sebenaplňující proroctví) je proces, kdy pozitivní očekávání vede k pozitivnímu výsledku. Je to fenomén, při kterém ovlivňujeme situaci a lidi tak, že naplní naši původní předpověď.

 

 

Jako první tento efekt pojmenovali Rosenthal s Jacobsonem, kteří uskutečnili slavný experiment „Pygmalion in the Classroom“. Žákům na základní škole rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o měření IQ žáků a jejich studijních předpokladů (což bylo vskutku prvotní zaměření IQ testů). Poté náhodně vybrali skupinu žáků s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní a očekávají u nich brzké zlepšení výsledků. Za nějakou dobu tito žáci opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to díky tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak než k ostatním studentům – věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům.

 

 

"Pygmalion efekt" funguje i ve třídě. Vyzkoušejte ho! 

 

 

Že má tento proces biologické základy, ukazuje například vůbec jedna z prvních studií efektů experimentátora. Při ní náš starý známý Robert Rosenthal řekl studentům psychologie, že každý dostane krysu, kterou má naučit projít bludištěm. Pokud se jí to povede, dostane potravu. Některým studentům řekli, že jejich krysy jsou geneticky upravené, chytřejší, a učení jim proto půjde lépe a rychleji. Druhým naopak sdělil, že jejich krysy jsou hloupější. Ve skutečnosti byly všechny krysy stejně inteligentní, prostě jako krysy. Když byl později testován jejich výkon při procházení bludištěm, zjistilo se, že krysy, o kterých bylo řečeno, že jsou chytré, se opravdu naučily projít bludištěm o mnoho rychleji. Studenti totiž věřili, že jim učení půjde lépe, tudíž je povzbuzovali, věnovali jim více času, častěji s nimi trénovali a někdy si je i pojmenovali. Druhá skupinka studentů, která věřila, že má hloupější krysy, jim tolik pozornosti a úsilí nevěnovala.

 

A jak funguje Pygmalion efekt ve třídě? Podívejte se na to na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu: 

Líný učitelŠkolní zralost a její diagnostikaSebeobrana učitele

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1091

Volejte284 028 940