Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka. Tentokrát se Čapek zaobírá otázkou studijních tříd a efektivity propadání.

 

Z hlediska klimatu třídy, práce ve třídě, didaktiky, a hlavně pedagogické psychologie jsou na obě otázky celkem jasné odpovědi. Mohou existovat i individuální řešení, ale obecně je řešení nabíledni. Aby třída dobře pracovala, měla by mít jistou hierarchii. Do třídy patří žáci všech úrovní. Ti pomalejší nebo v něčem horší nejsou třídě ke škodě, ba právě naopak, pokud se využívají vhodné aktivity. Úspěšnější žáci se vzájemným učením učí velmi důležité dovednosti.

 

 

 „Ti chytří“ versus „Třída blbců“

Jestliže se úspěšní žáci seskupí do jedné třídy a ti druzí do druhé (učitelé ve sborovně otevřeně mezi sebou říkají „třída blbců“), přestanou fungovat některé mechanismy, jež se vytváří v nových třídách, ale zde budou podivně pokřivené. To mimo jiné znamená, že i třída jedničkářů bude mít při klasické výuce neúspěšné žáky, a ti na to do té doby zvyklí nebyli. Třída neúspěšných žáčků si také vytvoří svou špičku, ale hluboko pod úrovní té první. Bohužel však nebude vůbec funkční, tedy nebude se jako špička třídy chovat (například co se pomoci a vzájemného učení týká). Pro nekvalitní učitele, kterých je ve školách až příliš, bude učení v „hloupé třídě“ peklo.

 

Podle mých zkušeností se v obou třídách také zhorší vzájemné vztahy mezi žáky. Pamatuji si takové třídy, učil jsem v obou jeden předmět. Ale, zdánlivě paradoxně, se mi učilo mnohem lépe ve třídě slabších žáků. Vše, co jsem připravil, udělali. Pomalu, ale jistě. Všech aktivit se s chutí zúčastnili. Když se jim něco nedařilo, zabojovali. Měli jsme skvělé vztahy. Třída chytrolínů byla až příliš vychytralá. Především věnovali svůj intelekt na to, jak se vykroutit z práce. Každou aktivitu zkoumali s důkladností habilitační komise. Co když se stane to? Co když udělám tohle? A než jsme probrali všechny eventuality, včetně požárního poplachu, v té první třídě už by měli svou práci dávno hotovou.

 

 

Jak je to s propadáním?

Propadání má smysl výhradně na prvním stupni. Učitelé, výchovní poradci a jiné specializační profese a vedení školy se dohodnou, že žákovi v dané třídě propadnutí pomůže. Učivo se probere ještě jednou a dítě získá rok vývoje navíc. Na základě portfolia, analýzy produktů, odborné interpretace jeho progresu, po dohodě s rodičem, a bez pětek!

Ale na druhém stupni negativa převažují. Propadání tam nemá v drtivé většině případů smysl. Nemá cenu nechat žáka propadat, neboť se jen o rok prodlouží vzájemné trápení a daný žák většinou nabourá klima v té třídě, do které propadne. Zvláštní pozornost je třeba věnovat případům, kdy žák propadá z jediného předmětu, tam by se měl chytnout za nos především učitel. A vůbec, opravdu musí žáci dostávat ve škole špatné známky?! Nemusí.

 

Na další článek inspirovaný publikací Roberta Čapka Líný učitel se můžete těšit už na konci ledna!

 

 

Z článků inspirovaných Líným učitelem jsme již zveřejnili:

  Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

  Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

  Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

  Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

  Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitelVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíSebeobrana učitele

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3123

Volejte284 028 940