Jak efektivně pracovat se žáky s SVP a ADHD: 7 klíčových tipů pro pedagogy

Setkat se ve třídě se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), včetně hyperaktivity s poruchou pozornosti (ADHD), je běžné.

Zde je stručný přehled nejdůležitějších zásad pro vaši praxi:

1. Tolerujte a podporujte, netrestejte!

Tolerujte nedostatky ve čtení, psaní, pravopisu nebo počítání, které jsou přímým důsledkem SPU. Za tyto projevy žáky netrestejte ani nezesměšňujte.

Vnímejte nepozornost a hyperaktivitu jako symptomy poruchy. Vyžaduje to velkou dávku tolerance a pochopení.

2. Nastavte jasnou strukturu a pravidla

Hned na začátku školního roku seznamte žáky srozumitelně s pravidly chování.

Vyvěste na viditelné místo strukturu vyučovacího dne (harmonogram), aby se žáci mohli kdykoli zorientovat. Struktura dává těmto žákům pocit bezpečí a předvídatelnosti.

3. Používejte vizuální a organizační pomůcky

Pro žáky připravujte osnovu učiva nebo myšlenkové mapy, které jim pomohou udržet pozornost a orientovat se ve výkladu.

U dospělých nebo starších žáků tolerujte nedostatky a podporujte je úpravou textů či využitím počítačů.

4. Zajistěte zpětnou vazbu k instrukcím

Žáci s poruchami pozornosti často přeslechnou zadání. Požádejte je, aby instrukce zopakovali svými slovy, a ujistěte se tak, že vědí, co mají dělat.

Domluvte si se žákem konkrétní signál (např. gesto), kterým ho nenápadně upozorníte, že má pečlivě naslouchat.

5. Komunikujte pozitivně a udržujte kontakt

Snažte se udržovat zrakový kontakt.

Místo zákazů ("To se nesmí") používejte věty, které vedou ke správnému chování ("Dělej to takto, tak je to správně"). Žáci často vědí, co nemají dělat, ale už méně, co mají.

6. Omezte soutěžení a oceňujte snahu

Hry zaměřené na rychlost a soutěž nejsou pro žáky s poruchami pozornosti vhodné, protože zvyšují jejich impulzivitu. Zařazujte je jen výjimečně.

Oceňte snahu a umožněte žákovi prezentovat to, v čem je dobrý, i před ostatními.

7. Spolupracujte s okolím žáka

Náprava je nejefektivnější v dětství, proto je klíčová včasná péče. Spolupracujte s rodinou a veďte ji k důsledné aplikaci nápravných opatření. Spolupracujte s poradenským zařízením, kde je žák v péči (např. PPP).


Chcete si přečíst či zjistit více o konkrétních metodách pro práci s žáky s SVP nebo dětmi s ADHD? Podívejte se na naše Raabe inspirativní produkty:

ŠKOLÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

Publikace Školák s SVP přináší nápady, jak pracovat s těmito žáky v průběhu plnění školní docházky, a to jak ve výuce, tak mimo ni.

ŽÁK S SVP – GRAFOMOTORIKA A ČTENÍ

Pracovní sešit pro žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti průpravu při výuce psaní a čtení. Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.

ŽÁK S SVP – MATEMATIKA A POZORNOST

Pracovní sešit pro žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti trénink pozornosti a orientace nejen při výuce matematiky. Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.

ŽÁK S SVP – NÁPRAVNÁ CVIČENÍ

Pracovní sešit pro žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti průpravu při výuce psaní a čtení. Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.

DÍTĚ S ADHD NA 1. STUPNI ZŠ

Vzdělávací online program Dítě s ADHD na 1. stupni ZŠ v rozsahu 50 vyučovacích hodin je vhodný pro jednotlivce i celé pedagogické sbory. Čím více zakoupíte, tím více ušetříte!

ŽÁK S ADHD VE TŘÍDĚ

Čtyřhodinový online kurz s certifikátem přináší praktické strategie a ověřené metody, jak efektivně pracovat s žáky s ADHD. Kurz je dostupný online, což umožňuje studium vlastním tempem.


A další inspirativní materiály pro žáky s SVP a ADHD najdete ZDE.

Vaše Raabe :)