Roční období - aktivity ve školce
Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé pár nápadů přinášíme. V tomto se můžete inspirovat aktivitami z publikace O jedné louži od Lucie Víchové!
Děti se svým nástupem do mateřské školy poprvé setkávají s větší skupinou vrstevníků. Řada z nich se teprve musí naučit nejen pravidla fungující dětské skupiny, ale i získat poznatky a sociální dovednosti potřebné k fungujícímu vzájemnému soužití. Tento – pro většinu první – model vrstevnické skupiny pak vytváří základ pro další sociální interakci, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci i vhodnou komunikaci.
Aktivity z tohoto článku pochází z projektu "O jedné louži". Příběh napsala Alena Vostrá a přibližuje v něm dětem roční období, změny v přírodě, ale i téma koloběhu života. Příběh je rozdělen do krátkých částí, jež jsou motivací pro další aktivity. Cílem je prohloubení poznatků o přírodě, počasí, ale i rozvoj osobnosti dítěte v rámci sociální skupiny.
Aktivity lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. S mladšími dětmi je vhodné věnovat více času a prostoru charakteristice ročního období, počasí, vhodného oblečení. Příběh pak může být určitou formou opakování daného tématu. Se staršími dětmi je naopak vhodné se více zaměřit na vztahy ve skupině, dramatické hry, rozvoj fantazie a komunikačních dovedností dětí.
Aktivita Roční období
Z barevných obručí (možno nahradit švihadly) vytvoříme na podlaze čtyři stanoviště a doprostřed si připravíme větší množství různého oblečení. Obruče umístíme do čtyř rohů tak, že zelená obruč znázorňuje jaro, žlutá léto, hnědá/červená podzim a bílá zimu. S dětmi si sedneme doprostřed herny, kam umístíme i hromadu oblečení. Vyzveme je, aby jmenovaly jednotlivá roční období. Necháme děti se volně vyjadřovat k tomu, jak dané období poznáme, co se děje v přírodě, co mohou lidé dělat. Po úvodní diskusi vyzveme děti, aby se pokusily bez mluvení roztřídit oblečení do jednotlivých obručí podle toho, v jakém ročním období je nosíme. Závěrem zkontrolujeme, popř. si vysvětlíme, zda dané oblečení můžeme nosit i v jiném ročním období. Aktivitu můžeme rozvinout tím, že děti oblečení z obručí vyndávají podle našeho diktátu.
Na konci této úvodní motivace můžeme děti vyzvat k tomu, aby se vyjádřily, jaké roční období mají rády a proč.
Věšák fešák
Připravíme si velký věšák. Určíme, jaké roční období právě máme, a vyvoláme dítě, které z hromady oblečení vybere jeden kus a věšák jím oblékne. Toto dítě pak určí dalšího, kdo najde a přidá jiný kus oblečení. Takto pokračujeme do té doby, než máme věšák „oblečený“ maximálním množstvím vhodných svršků.
Poté začneme stejným způsobem oblečení z věšáku sundávat. Děti vždy sundají jeden kus a vyberou dalšího kamaráda, který pokračuje. U aktivity můžeme využít větu: „Věšák-fešák na jaře (na podzim / v létě / v zimě) oblékne si…“
Téma vhodného oblečení pro dané roční období můžeme realizovat i pomocí módní přehlídky, kdy děti po skupinách předvádějí oblečení pro dané roční období. Obměnou může být i oblékání vystřihovacích panenek. Společně si popíšeme jednotlivé druhy oblečení, poté vytleskáváme jejich názvy. Závěrem necháme děti samostatně nakreslit ke každému oblečení tolik teček, kolik má dané slovo slabik.
Když pojedu na dovolenou...
Sedneme si s dětmi do kruhu a společně se naučíme úvodní větu: „Když pojedu na dovolenou na jaře (v létě / na podzim / v zimě), vezmu si…“ Začneme naším příkladem, kdy větu doplníme jedním druhem oblečení. Poté celou větu zopakuje vybrané dítě a přidá další nápad –jiné oblečení. Postupně tedy děti zopakují vše, co již bylo vyřčeno, a přidají svá slova – nápady. Pokud máme větší skupinu dětí, rozdělíme je na polovinu.
Pravda nebo lež?
Předem si připravíme věty o ročním období a počasí. Vyzveme děti, aby pozorně naslouchaly, a pokud zazní lež, aby zvedly ruce. Příklady možných vět:
- V zimě stavíme sněhuláky.
- Na jaře kvetou stromy.
- V létě bývá sníh.
- Na podzim sbíráme houby.
- V zimě dozrává ovoce.
- V létě bývá teplo a slunečno.
- Na jaře se rodí mláďátka.
- V létě se jezdí na dovolenou.
- Na podzim bývají často bouřky.
- V zimě některá zvířata spí.
Déšť
Předem si připravíme vystřižené kapky z tvrdého papíru , jejich počet by měl odpovídat počtu dětí. Tyto kapky rozmístíme po prostoru a každému dítěti dáme jeden kolíček na prádlo. Úkolem dětí je vybrat si jednu kapku a kolíčkem ji sebrat.
Jakmile má každý svou kapku, připevní si ji kolíčkem na oblečení, tím se stane kapkou deště. Vyzveme všechny kapky, aby se pohybovaly po prostoru tak, jako když drobně prší (děti dělají malé drobné krůčky). Poté měníme pohyb na větší déšť (vedeme děti k rychlejšímu pohybu) a liják (dlouhé těžké kroky). Nakonec z kapek vytvoříme „louži“ – děti se semknou na jedno místo v herně.
- Aktivitu lze zahrát také jako známou hru „Na molekuly“ – kapky se volně pohybují po prostoru, na vyzvání vytvoří louži o daném počtu kapek (např. pět dětí se musí chytit za ruce).
- Poté si všichni na daném místě sundají obrázky kapek. Obměnou může být i varianta, kdy děti připnou svou kapku na nějaké místo (závěs, záclona).
- Společně se usadíme do kruhu a povídáme si o dešti – co lidé nosí v dešti, jak chodí oblékaní, co v dešti dělají zvířátka a rostliny. Vyzveme děti, které mají rády déšť, aby si stouply k naší louži (ke kapkám). Ptáme se jich, proč mají rády déšť, co se v dešti dá dělat.
- Vyzveme všechny ke společné pantomimě. Představíme si déšť a bez mluvení se cákáme v kalužích, přeskakujeme kaluže, projíždíme na kole kalužemi, běháme v dešti.
Aktivity pocházejí z publikace O jedné louži a jsou součástí většího a rozsáhlejšího celku. Na další aktivity se podívejte do publikace O jedné louži, jejíž autorkou je Lucie Víchová.