Jedním z cílů bloku aktivit s názvem Tajuplný ostrov je přiblížit dětem význam některých přírodních živlů pro život lidí. Společně s dětmi si uvědomíme, že pokud si dokážeme všímat změn v přírodě, lépe se v ní orientujeme. Děti se v této části projektu seznámí s jednotlivými členy posádky, jejich reakcí na různé situace, které pobyt na moři přináší, a ti jim předají část ze svých námořnických zkušeností a dovedností. Získané zkušenosti a dovednosti mohou mít pro děti praktický význam i v běžném životě.

 

Hurá na palubu, vyplouváme

„Abychom mohli vyplout na dalekou cestu, musíme mít loď. My si svou loď nakreslíme. A protože to musí být loď spolehlivá, pečlivě se na naši práci připravíme.“

 

Loď

Pomůcky: encyklopedický materiál, obrázky lodí a historických plavidel, časopisy, kalendáře, obyčejný kancelářský papír, tužka, čtvrtky formátu A3, černá tuš, anilinové barvy, obrazový materiál, nůžky, lepidlo.

S dětmi si prohlédneme různé encyklopedie a obrázky lodí. Budeme si povídat o tom, jak loď vypadá, jaké mohou být mezi jednotlivými loděmi rozdíly, čím vším může být loď vybavená a jaké lodě se nám líbí. Necháme děti, aby si čas vě¬novaný prohlížení obrazového materiálu opravdu užily. Nespěcháme.

  • Návrh: Rozdáme dětem kancelářský papír a tužky. Vyzveme je, aby si nakreslily návrh lodi, kterou budou posléze kreslit na čtvrtku tuší a dřívkem/špejlí.
  • Kresba tuší a dřívkem: Děti si nakreslí tuší svou loď pomocí dřívka/špejle. Kresbu necháme zaschnout. Loď budou kolorovat anilinovými barvami. Opět nechají zaschnout.
  • Koláž: Než obrázek lodi uschne, poskytneme dětem obrazový materiál, ze kterého si vystřihnou různé ryby, mušle a podmořské rostliny. Ty nalepí na již zaschlý obrázek tak, aby dotvořily jeho atmosféru.
  • Hotové obrázky vystavíme na dobře viditelné místo. Společně si je prohlédneme a práci dětí oceníme.

 

Hurá na palubu, vyplouváme – pracovní list 

Pomůcky: pracovní list (viz soubor ke stažení), pastelky, nůžky, lepidlo.

Rozdáme dětem pracovní list, seznámíme je se zadáním a necháme je pracovat. Jsme k dispozici radou a pomocí. Na práci dětem ponecháme dostatek času.

 

Posádka

Loď se neobejde bez posádky. Úkolem lodní posádky je služba na lodi a to není jen tak. Aby loď doplula tam, kam má, musí každý plnit poctivě své úkoly. Někdo loď řídí, druhý ví, kudy se dát a kdy napnout plachty. Další vaří, aby námořníci neměli hlad, někdo musí uklízet a jiný ošetřovat a léčit.

Naši lodní posádku tvoří kapitán, kormidelník, felčar, kuchař a plavčík. Každý tě naučí to, co potřebuje znát a umět dobrý námořník. A všichni společně tě naučí píseň všech neohrožených námořníků.

„Jó, to jsme my a jeden bez druhýho se na lodi neobejdem. Každej umí něco a to něco nejni málo.

Dohromady nám to pěkně klape už pár let. A zpíváme móc rádi!“

 

Píseň „Stará archa“, kterou se s dětmi naučíme, nás bude provázet po celou dobu realizace objevitelských cest. Zpěvem zahájíme jednotlivá setkání a naši společnou práci. Text písně je poměrně náročný. Proto doporučujeme zpívat první sloku a refrén.

 

Kapitán

Kapitán je velitel lodi. Posádka kapitána poslouchá a plní jeho rozkazy. Dobrý kapitán má svou posádku rád a chce, aby plavba na lodi byla pro všechny bezpečná. Svou posádku dobře zná a nesnese na lodi žádné šarvátky.

„Na svou loď vezmu jenom ty, co uměj táhnout za jeden provaz. Na loď nepatří žádnej, co nemá srdce a kuráž pomoct druhýmu z bryndy. A já poznám, jakej kdo je. Dem na to!“

 

Hry podporující kooperaci a komunikaci ve skupině:

 

Máme rádi

Pomůcky: míč.

Děti sedí v kruhu a posílají si mezi sebou míč. Dítě, které má míč, řekne své jméno a poví nám, co má rádo (maminku, když svítí sluníčko, špagety s kečupem, Lego…), a míč pošle dál. Při hře se vystřídají všechny děti.

Vyzveme děti, aby si mezi sebou dál posílaly míč. Tentokrát míč posílají konkrétnímu dítěti. Řeknou jeho jméno a zkusí všem povědět, co má rádo.

Hra navozuje mezi dětmi veselou a přátelskou atmosféru. Je vhodná jako zahřívací aktivita k následujícím činnostem.

 

Křížení mraků

Pomůcky: polštář.

Děti si sednou na zem proti sobě nebo dokola. Jedno z dětí uchopí polštář (mrak) nohama. Protože duje silný vítr, putuje mrak rychle od jednoho hráče ke druhému, přičemž každý ho smí převzít a zase předat nohama dál. Pozor, mrak nesmí spadnout na zem, jinak začne pršet. Hru hrajeme až do chvíle, kdy některému z hráčů mrak spadne.

Hra je založena na vzájemné spolupráci. Děti nevypadávají ze hry, když jim mrak spadne na zem. Hra končí a může začít nová.

 

Loď

Pomůcky: cvičební podložky v počtu odpovídajícím počtu dětí.

Cvičební podložky spojíme tak, abychom vytvořili jeden celek–loď. Děti obíhají kolem lodi – plavou. Na předem smluvený signál se všechny děti postaví na spojené podložky – loď. Jak hra pokračuje, podložky ubíráme. Prostor na lodi se zmenšuje, ale děti se účastní stále ve stejném počtu. Hra pokračuje, dokud se všem dětem daří vracet se na loď. Dětem můžeme přiblížit, jak počasí ovlivňuje stabilitu lodi – silný vítr ji může převrátit, při vhodném větru popluje plachetnice, kam námořníci potřebují.

Hra je založena na spolupráci a její úspěch vyžaduje od dětí vzájemnou pomoc a řešení nesnází, které je mohou při hře potkat.

 

Vlajka

Pomůcky: bílé plátno, fixy na textil.

„Jak vidím, máte na to, bejt dobrá posádka. Jen nezapomeňte, jak se věci maj. Tady velím já! A já vám velím, vyrobte si vlajku!“

Každá loď pluje pod vlajkou země, které loď patří. Na české lodi proto vlaje vlajka České republiky. Loď přitom může patřit osamělému námořníkovi nebo velké partě. To pak poznáme podle další vlaječky, kde už je znak toho, kdo se o loď stará. My si takovou vlajku vyrobíme také.

S dětmi se domluvíme, jak bude naše vlajka vypadat. Vlajka by měla nejlépe znázorňovat příslušnost k nějaké skupině. Třídy v mateřských školách se většinou rozlišují nějakým hravým označením (broučci, sluníčka, medvídci…). Bylo by hezké, kdyby se na vaší vlajce objevil právě tento motiv. Společnou prací na výrobě vlajky s třídním označením posílíme v dětech pocit integrity a sounáležitosti ke skupině.

Výroba vlajky je skupinová práce, do které by se mělo zapojit každé dítě. Proto se rozdělíme do menších skupin, v nichž budeme při výrobě vlajky spolupracovat. Do práce dětí nezasahujeme. Jsme k dispozici radou, pomocí, popř. tlumíme ro¬zepře. Děti budou přicházet s různými návrhy ještě v průběhu výroby vlajky. Vždy ale platí, že společně realizujeme motiv, na kterém jsme se předem domluvili.

Naši vlajku si vyzkoušíme i venku – jak síla větru ovlivňuje, jestli vlajka vlaje, nebo volně visí…

Hotovou vlajku pak zavěsíme na nějaké dobře viditelné místo. Vždy když se bu¬deme s dětmi věnovat tématu objevitelských cest, bude naše vlajka na svém místě.

„Všechny úkoly kapitána jste, děti, splnily. Proto si teď můžete vybarvit jeho podobiznu, kterou vám kapitán jako projev uznání věnoval.“ (viz soubor ke stažení)

 

Text pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov, autorkami jsou Bc. Markéta Košťálová, Mgr. Renata Nováková. Redakčně upraveno a zkráceno.