Individualizace v mateřské škole – cesta k respektu k jedinečnosti dítěte

 

Mateřská škola je pro děti prvním systematickým vzdělávacím prostředím. Aby zde mohly opravdu rozvíjet svůj potenciál, je nezbytné přijmout princip individualizace. Ten není jen prázdným pojmem z rámcových programů, ale každodenní výzvou i příležitostí pro pedagogy.

Individualizace vychází z jednoduché, ale zásadní myšlenky: každé dítě je jedinečné. Má své tempo, silné i slabší stránky, zájmy a potřeby. Úkolem pedagoga není všechny „srovnat na jednu úroveň“, ale nabídnout takovou vzdělávací cestu, která umožní každému dítěti uspět.

Podle metodiky DECODE je individualizace založena na respektu k přirozenému vývoji dítěte a na schopnosti pedagoga vnímat jeho aktuální situaci. Klíčovou roli zde hraje pedagogické diagnostikování – tedy systematické sledování dětí, poznávání jejich schopností a potřeb. Díky tomu může učitel plánovat vhodné vzdělávací strategie, volit přiměřené cíle a nabízet pestrou paletu činností, ze kterých si děti samy vybírají podle svých zájmů.

 Velmi cenným prvkem individualizace je také formativní hodnocení a sebehodnocení dětí. Děti se učí vnímat svůj vlastní pokrok, reflektovat, co se jim daří, a co ještě potřebují rozvíjet. To posiluje jejich motivaci, zdravé sebevědomí a schopnost převzít odpovědnost za vlastní učení.

 Individualizace tedy není o „individuálních plánech pro každé dítě“, ale o prostředí, které umožňuje flexibilitu, výběr a podporu. O mateřské škole, kde se dítě necítí porovnávané, ale respektované a povzbuzované.


Chcete se dozvědět více praktických tipů a inspirací, jak individualizaci v mateřské škole zavést?

Zveme vás na bezplatný online živý webinář o individualizaci, který se uskuteční v pondělí 22. 10. 2025 od 17 hodin. Přihlásit se můžete zde: Webinář o individualizaci.


Redakčně upraveno.

Zdroj: Splavcová, H., Syslová, Z., Borkovcová, I., Licardo, M., Laure, M., & Kovačič, B. (2023). Metodika pro pedagogy (projekt DECODE). Praha: NPI ČR. Str. 26.

Vaše Raabe