Dramatická výchova je nesmírně důležitou součástí života každého dítěte i dospělého. Děti se učí objevovat souvislosti i rozdíly v jejím rozličném zpracování. Pohádky jim umožní hledání vztahu s jejich vlastním životem, navazuje na jejich osobní zkušenosti, prožívání emocí. Pracovní aktivity posilují schopnost dětí pochopit a dodržet pracovní postup a napomáhají rozvíjet hrubou i jemnou motoriku. Posiluje u dětí kladné vztahy vůči jeho nejbližšímu okolí, vede k získávání nových poznatků i zkušeností.

Kniha je rozdělena do několika bloků. S názvy Tam a zpátky do pohádky aneb Krabicové království, Zapadaný domeček, Snění na polštáři – 1. a 2. část a Perníkové pohlazení se dostanete do pohádkového světa. Naučíte se pracovat s netradičními materiály, jako je papírová krabice, budete se věnovat řadě výtvarných činností, odpočinete si a zrelaxujete, naučíte se pohybově ztvárnit mnoho her, dostanete se mezi skřítky a bubáky za hvězdami do nekonečného ticha noci. Dále se vypravíte za ježibabou do perníkové chaloupky a poznáte výbornou chuť a vůni perníku.

Učitelky ocení, že součástí publikace jsou obsaženy a pojmenovány konkrétní cíle pro činnosti a zpětná vazba celého tematického bloku, které pomohou učitelkám zorientovat se, zda daný projekt splnil naše očekávání i očekávání dětí, jak se během toho dařilo a čím nás různé činnosti obohatily. Součástí knihy je i použitá literatura, kde mohou učitelky najít další zajímavé náměty na činnosti. Na konci každého projektu naleznete zásobník písniček, básniček, říkadel, hádanek i pracovních listů a námětů na cvičení a různé pohybové činnosti.

Prostřednictvím pohádkového příběhu se dostanete do světa fantazie, dobra i zla. U dětí se tak rozvíjí všechny smysly, prostorová orientace, tvořivost, grafomotorika, kooperace, dovednosti řečové, výtvarné i dramatické. Příběhy nám pomáhají rozvíjet slovní zásobu, správnou výslovnost a fonematický sluch, logické myšlení. Procvičíte předčtenářskou a předmatematickou gramotnost, která je velice důležitá pro nácvik psaní a čtení na základní škole.

Z vlastní zkušenosti musím říci, že dramatická výchova je v mateřské škole opravdu důležitá. Díky ní se často dokážeme vcítit do pocitů dětí a odhalit tak starosti a chmury, které děti mnohdy trápí a bojí se to říci. Publikaci bych doporučila všem učitelkám v mateřské škole, vychovatelkám v družině či vedoucím zájmových kroužků. Kniha se mě moc líbila. Rozhodně bude patřit v praxi mezi často používané knihy.

Motto: Teprve když rozumíme sobě a druhým, můžeme objevovat svět.

Ediční řada Náměty na tvořivé a dramatické činnosti podporuje děti v jejich emočním a prosociálním rozvoji prostřednictvím zábavných činností a metod dramatizace.

• hry s pohádkovou a přírodní tematikou, pantomimické, námětové, rolové, simulační, seznamovací, prosociální, Kimovy hry,