Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě nezařazovat a jaké písně naopak vybírat pro práci s dětmi, se dozvíte v tomto článku s ukázkou z publikace Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

Věděli jste, že zpěv se dá z části natrénovat? Samozřejmě to neznamená, že všichni můžeme být výbornými zpěváky a z našich dětí se stanou světoznámé hudební superstar, ale při dodržování následujících rad a pravidel můžeme docílit toho, že děti budou zpívat správně a hlavně rády. Zvolení špatného hudebního materiálu může vést v lepším případě k tomu, že se děti nenaučí nikdy zpívat. V horším případě může dojít i k poškození hlasivek.

 

Děti nejsou připravené na rozsáhlé písně, na melodie s velkým hlasovým rozsahem obtížnou rytmickou strukturou. Přestože se to zdá jasné a všeobecně známé, občas se s těmito chybami ve výběru repertoáru setkáváme. Důsledkem takto nevhodně vybraných písní je pouhá deklamace textu namísto zpěvu, kolísání v různých tóninách, vymýšlení vlastních, většinou univerzálních melodií. Zpěv dětí je falešný a nepřesný. Děti mnohdy namísto zpěvu křičí, tzv. tlačí na tón, což může mít za následek např. nedomykavost hlasivek.

Při výběru písňového materiálu je proto třeba pečlivosti a opatrnosti. Při výběru písně je třeba vycházet především z pěveckých a hudebních schopností dětí. Řídíme se tónovým rozsahem písničky, její rytmickou strukturou, melodickou obtížností, hudební formou a obsahem písně.

 

 

 

Zorientovat se a správně vybrat písničku Vám může pomoct následujících několik bodů:

 

1. Tónový rozsah

Tónový rozsah je závislý na fyziologických možnostech a pěveckých zkušenostech dětí. Nejjednodušší je zpěv písní ve dvou– až třítónovém prostoru. Z tohoto důvodu začínáme se zpěvem písní tzv. říkadlového charakteru. V říkadlových popěvcích se uplatňuje princip opakování, což je nezbytné pro pěvecký rozvoj dětí.

Kmenový repertoár by měl obsahovat jednodušší písně, tedy takové, které nepřesahují rozsah kvinty (5 tónů). Písničky většího rozsahu v rozmezí septimy a oktávy (7, 8 tónů) již patří k písním náročnějším.

 

 2. Rytmická obtížnost

Pro začátečníky jsou vhodné písně se stále se opakujícím rytmem a bez jakýchkoliv rytmických složitostí, jako je např. tečkovaný rytmus. K jednodušším písním řadíme písně ve dvoudobém taktu. Písně, ve kterých se objevuje složitý rytmus, popřípadě i proměnlivý takt, patří již k interpretaci vyspělým zpěvákům.

 

3. Melodická obtížnost

Základem melodiky námi preferovaných lidových písní jsou stupnicové chody a obměny durového kvintakordu. Pro děti je snazší zpěv písní, ve kterých převažuje sestupná melodie. Intonačně náročnější jsou písně s takovými postupy, ve kterých děti sluchově těžko odlišují malé intervalové vzdálenosti. K melodicky obtížnějším řadíme mollové písničky.

 

 4. Hudební forma

Hudební forma souvisí s délkou písně. Nejjednodušší jsou písně v tzv. malé písňové formě jednodílné (např. Halí, belí). Vhodné jsou pak písničky s jasnou formou, ve kterých je melodie členěna na tzv. předvětí a závětí (hudební otázka a hudební odpověď). Obě tyto části jsou stejně dlouhé, mají stejný počet taktů. Pravidelné členění slouží k lepšímu zapamatování písně. Písně rozměrnější, většinou jde o písně umělé, jsou obtížnější a pro mnohé děti svou interpretací nedostupné. Nemají pravidelně členěnou melodiku, obsahují více melodických prvků, takže jsou pro děti těžko zapamatovatelné.

 

 5. Obsah písně

Obsah písničky by měl být dětem blízký. Měl by odpovídat jejich rozumovému poznání. Lidové písně mají většinou vhodné náměty. Jde zejména o přírodní tematiku a říši zvířat. Přiměřené texty mají i dětské umělé písničky. Větší pozor musíme dát při výběru umělých písní, které nejsou přímo určeny k interpretaci dětem.

Nejvíce se chybuje při výběru moderních písní. Svojí melodickou strukturou i svým textem jsou tyto písně určeny již vyspělým zpěvákům. Populární písničky mají většinou velký hlasový rozsah, složitý rytmus, nemají přehlednou hudební formu a jsou dlouhé. Jestliže chceme zpívat moderní písně, musíme pečlivě zvážit, zda odpovídají výše uvedeným kritériím pro výběr písní.

 

 

Pokud chcete s dětmi zpívat i něco jiného než tradiční "lidovky", ale bojíte se, že by to nezvládly, zapátrejte třeba po písničkách z českých pohádek (včetně těch novějších). Na internetu najdete jistě nějaký notový přepis i s textem.

 

 

Jaké písně vybírat?

Nejvhodnější jsou písně s jasně členěnou hudební formou, jednoduchým rytmem a snadno zapamatovatelnou melodií. Těmto požadavkům plně odpovídají písně lidové a písničky určené přímo dětským zpěvákům. Mějme na paměti, že obliba zpěvu dětmi závisí vždy na interpretaci, podání a přístupu učitelky. Jestliže například sami nechceme zpívat lidovou píseň, děti to intuitivně vycítí a zpěv bude pro všechny nudnou povinností.

 

Na druhé straně i s nejjednodušší lidovou písničkou můžeme dělat divy. Stačí jen vložit do jejího nácviku své srdce a cit.

Pokud se chcete dozvědět, jaké konkrétní písně jsou pro děti v mateřských školách nejvhodnější, nebo Vás zajímá více o vedení dětí od útlého věku k hudbě, vše najdete v publikaci Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také: 

 

  Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí? 

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Hudební činnosti v předškolním vzděláváníRozvíjíme hudební dovednosti dětíVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1063

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka