Jak efektivně pracovat se žáky s SVP a ADHD: 7 klíčových tipů pro pedagogy
Jak efektivně pracovat se žáky s SVP a ADHD: 7
klíčových tipů pro pedagogy
Setkat se ve
třídě se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), včetně
hyperaktivity s poruchou pozornosti (ADHD), je běžné.
Zde je stručný
přehled nejdůležitějších zásad pro vaši praxi:
1. Tolerujte a
podporujte, netrestejte!
Tolerujte
nedostatky ve čtení, psaní, pravopisu nebo počítání, které jsou přímým
důsledkem SPU. Za tyto projevy žáky netrestejte ani nezesměšňujte.
Vnímejte
nepozornost a hyperaktivitu jako symptomy poruchy. Vyžaduje to velkou dávku
tolerance a pochopení.
2. Nastavte
jasnou strukturu a pravidla
Hned na začátku
školního roku seznamte žáky srozumitelně s pravidly chování.
Vyvěste na
viditelné místo strukturu vyučovacího dne (harmonogram), aby se žáci mohli
kdykoli zorientovat. Struktura dává těmto žákům pocit bezpečí a
předvídatelnosti.
3. Používejte
vizuální a organizační pomůcky
Pro žáky
připravujte osnovu učiva nebo myšlenkové mapy, které jim pomohou udržet
pozornost a orientovat se ve výkladu.
U dospělých nebo
starších žáků tolerujte nedostatky a podporujte je úpravou textů či využitím
počítačů.
4. Zajistěte
zpětnou vazbu k instrukcím
Žáci s poruchami
pozornosti často přeslechnou zadání. Požádejte je, aby instrukce zopakovali
svými slovy, a ujistěte se tak, že vědí, co mají dělat.
Domluvte si se
žákem konkrétní signál (např. gesto), kterým ho nenápadně upozorníte, že má
pečlivě naslouchat.
5. Komunikujte
pozitivně a udržujte kontakt
Snažte se udržovat
zrakový kontakt.
Místo zákazů
("To se nesmí") používejte věty, které vedou ke správnému chování
("Dělej to takto, tak je to správně"). Žáci často vědí, co nemají
dělat, ale už méně, co mají.
6. Omezte
soutěžení a oceňujte snahu
Hry zaměřené na
rychlost a soutěž nejsou pro žáky s poruchami pozornosti vhodné, protože
zvyšují jejich impulzivitu. Zařazujte je jen výjimečně.
Oceňte snahu a
umožněte žákovi prezentovat to, v čem je dobrý, i před ostatními.
7. Spolupracujte
s okolím žáka
Náprava je
nejefektivnější v dětství, proto je klíčová včasná péče. Spolupracujte s
rodinou a veďte ji k důsledné aplikaci nápravných opatření. Spolupracujte s
poradenským zařízením, kde je žák v péči (např. PPP).
Chcete si
přečíst či zjistit více o konkrétních metodách pro práci s žáky s SVP nebo
dětmi s ADHD? Podívejte se na naše Raabe inspirativní produkty:
ŠKOLÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Publikace Školák
s SVP přináší nápady, jak pracovat s těmito žáky v průběhu plnění školní
docházky, a to jak ve výuce, tak mimo ni.
ŽÁK S SVP –
GRAFOMOTORIKA A ČTENÍ
Pracovní sešit pro
žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti průpravu při výuce psaní a čtení.
Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.
ŽÁK S SVP –
MATEMATIKA A POZORNOST
Pracovní sešit pro
žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti trénink pozornosti a orientace
nejen při výuce matematiky. Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.
Pracovní sešit pro
žáka s SVP. 70 aktivit nabídne Vašemu dítěti průpravu při výuce psaní a čtení.
Pracovní sešit je určen dětem od 6 do 9 let.
Vzdělávací online
program Dítě s ADHD na 1. stupni ZŠ v rozsahu 50 vyučovacích hodin je
vhodný pro jednotlivce i celé pedagogické sbory. Čím více zakoupíte, tím více
ušetříte!
Čtyřhodinový online
kurz s certifikátem přináší praktické strategie a ověřené metody, jak efektivně
pracovat s žáky s ADHD. Kurz je dostupný online, což umožňuje studium vlastním
tempem.
A další inspirativní materiály pro žáky s SVP a ADHD najdete ZDE.
Vaše Raabe :)