V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.

Cílem publikace Anglický jazyk SVP je seznámit učitele, ale i rodiče se zkušenostmi a možnostmi, jak pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti jazykového vzdělávání. Část publikace je tedy věnována obecným informacím z oblasti inkluzivního (společného) vzdělávání a otázkám spojeným s těmito vzdělávacími potřebami. Hlavní část publikace je však zaměřená prakticky, obsahuje metodické listy, které jsou v souladu s pojetím RVP ZV a s očekávanými výstupy. Pracovní listy obsahují aktivity či cvičení v anglickém jazyce na úrovni vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především LMP. Součástí metodických komentářů jsou metodická doporučení pro práci s nimi. Tato metodická doporučení rozhodně nelze považovat za jediná možná, ale jedná se pouze o doporučení, která si pedagogové flexibilně přizpůsobí dle aktuálních potřeb a možností jejich žáků.

Přechod na druhý stupeň základní školy pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří složitý výchovný a vzdělávací komplex, neboť ve výuce dochází k rozličným a odlišným požadavkům jednotlivých pedagogů, učitelé se mohou různit v nárocích na žáka. Žák se tak musí naučit žít v jiném konceptu školy a musí akceptovat, že výuka anglického jazyka se oproti prvnímu stupni liší. Výuka přestává být založena pouze na principu seznamování, her, písniček a říkanek a od žáka se očekává aktivní používání jazyka, porozumění krátkým textům a vlastní, byť velmi omezená, produkce.

Má-li se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účinně pomáhat, musí se tak dít souběžně ve všech rovinách, tedy v rodině, škole a společnosti. Na všech těchto rovinách je třeba akceptovat inkluzivní přístupy. Je třeba mít na paměti, že tyto přístupy potřebují podporu materiální (vhodné učebnice, pomůcky, vybavení škol a tříd) a podporu finanční (např. peníze na asistenty pedagoga) a podporu metodickou (dostatek vhodných materiálů a vzdělávání pedagogů v této oblasti).

Problematika inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je v současnosti jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané. Informace pro jednotlivé druhy škol v oblasti inkluze (společného vzdělávání) jsou dostupné na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V rovině metodické podpory je pro pedagogy k dispozici zejména podpora serveru rvp.cz, který nabízí:

  • Vytvořené minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV pro 1. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Upravené očekávané výstupy v příloze RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro 2. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Vytvořené očekávané výstupy RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro vzdělávací obor Další cizí jazyk.

Na závěr můžeme shrnout a znovu připomenout podstatu výuky anglického (nebo jiného cizího) jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Cizí jazyk napomáhá těmto žákům chápat skutečnosti, které jsou zprostředkované jiným než mateřským jazykem, snižuje jazykovou bariéru a umožňuje poznávat reálie zemí daného jazyka. Znalost základů anglického jazyka jim v budoucím životě umožní cesty do zahraničí, praktické užívání jazyka a nastaví lepší podmínky pro uplatnění na trhu práce. Nesmí se však zapomínat na to, že cílem výuky je, aby žáci dokázali komunikovat na základní úrovni zejména v každodenních komunikačních situacích. Rozsah výuky se musí řídit nejen rozsahem slovní zásoby a správným užíváním gramatických jevů, ale také individuálními možnostmi konkrétních žáků a doporučeními školských vzdělávacích zařízení pro rozšíření učiva či naopak jeho omezení.

Publikace Anglický jazyk se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ se snaží ukázat možnou cestu a nastínit možnosti pro úspěšné osvojování řečových dovedností s důrazem na poslech s porozuměním a čtení s porozuměním.