Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní výchově. Shoda panovala ve způsobu. V jakém? Přece hrou. Dohady přišly zejména v poslední době, když se začalo mluvit o posuzování.

Je učitelka mateřské školy vůbec připravená na diagnostiku? Má to být ona, kdo doporučí rodičům vyšetření předškoláka v poradenském zařízení, nebo je lepší počkat si až na zápis v základní škole? (Pozor na termíny!) A to ani nemluvím o ombudsmance, která by nejradši veškeré posuzování předškoláků škrtla, včetně testů školní zralosti. Má ale smysl hrát si na diskriminaci, když jde o to, aby kterékoli dítě přišlo do školy připravené vzhledem k jeho možnostem na nejvyšší možné úrovni? A tak někde radši tančíme mezi vejci. Subjektivita je napadnutelný pojem. Ale málokdo ví, že právě teď se ověřuje nástroj, který by mohl v tomto směru učitelkám mateřských škol pomoci.

Opora v pravý čas

Nástroj přichází jako na zavolanou. Jmenuje se PREDICT (jako zkratka anglického značení Pre-school Diagnostic and Communication Tool) a vznikl na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně v rámci projektu Good Start to School, který realizuje nakladatelství RAABE spolu s kolegy na Slovensku a v Maďarsku v rámci programu Erasmus+. Jeho autorkami jsou Zora Syslová z katedry primární pedagogiky a Jana Kratochvílová, vedoucí katedry pedagogiky. Vše odstartovalo 1. října roku 2015. Nakladatelství oslovilo celkem pět mateřských škol u nás, na Slovensku a v Maďarsku. Všichni zainteresovaní se scházeli ke společným debatám nad připravovaným nástrojem. Na podzim 2016 začaly učitelky mateřských škol s PREDICTEM pracovat. Před rokem o něm na setkání v Brně hovořila J. Kratochvílová jako o evaluační kartě dítěte. „Naším úkolem bylo vytvořit jednoduchý diagnostický nástroj v papírové i elektronické podobě zaměřený na jednotlivé klíčové kompetence dané RVP PV,“ vysvětlovala přítomným. Podařilo se. Autorky se opřely o 44 kompetencí a sdružily je do deseti oblastí. Pro každou zpracovaly něco jako očekávané výstupy, tedy to, co by dítě mělo umět a znát, než půjde do školy.

Co říká praxe

Jednou z pilotních škol je Základní škola a Mateřská škola Vřesinská v Plzni-Božkově. Jak ředitelka Hana Stýblová, tak vedoucí učitelka jednotřídky mateřské školy s 28 dětmi od tří do šesti let Monika Kalašová o něm hovoří v superlativech. „Diagnostický arch PREDICT ukáže u každého dítěte, na jaké úrovni právě je. Průběžně sbíráme a sumarizujeme poznatky o jednotlivých dětech podle nastavených oblastí a klíčových kompetencí. Nejde o testy, ale výhradně o záměrné i nezáměrné pozorování při běžných činnostech, o rozhovory s dětmi i s rodiči. Zpravidla dvakrát ve školním roce zaneseme naše pozorování do archu a vyhodnocujeme je. Pokud se nám zdá, že u některého dítěte došlo k překvapivému zlomu, lhůtu podle potřeby zkrátíme. Systematické záznamy nám ukážou dítě ze všech stran, zobrazí jeho vývoj. Je rovnoměrný, nebo ne? Na které oblasti bychom se u něj měli zaměřit? Vidíme také, jestli se někde neukazují třeba náznaky budoucích poruch chování nebo učení.“

Přiznala, že na začátku pilotáže sáhla po papírové podobě, protože na takovou formu prostě byla zvyklá. Představa, že schopnosti dítěte bude zobrazovat graf, se jí příčila. „Ale když jsme se k tomu odhodlali a zkusili to, zjistila jsem, že to je úžasné. Mohu jen doporučit. Vidíte všech deset oblastí jako na dlani a program sám ukáže, na kolik procent dítě v té které uspělo. Zapůsobí to i na rodiče, když s nimi o dítěti jednáte. Možnosti využití jsou široké. Zpracovala jsem si například skupinu předškoláků, v níž byly čtyři děti s odkladem, většina bez odkladu a dvě děti, u nichž o odkladu uvažujeme. Výsledky elektronického zpracování naše předpoklady potvrdily. Přesně ukázaly, které dítě na školu má a které ještě potřebuje dozrát.“

Nahlédnutí pod pokličku

Desatero předškoláka směřuje ke školní zralosti, PREDICT ukazuje na úroveň zvládnutých kompetencí. Gramotnost, zdraví, komunikace, sebepojetí, respekt, aktivita, samostatnost, přístup k učení, pravidla a řešení problémů.

„Každá oblast má své indikátory. Jde o to, aby si dítě v době, kdy má jít do školy, všechny tyto oblasti osvojilo,“ říká manažerka projektu Jana Šámalová. „Každé je zvládá jinak. Nástroj má sledovat vývoj dítěte po celou dobu docházky do mateřské školy. Sleduje, jak a kdy na ně bude postupně dosahovat. Například v oddílu komunikace je dílčí indikátor ‚naučí se zpaměti krátké texty, tvoří jednoduché rýmy, umí se domlouvat slovy i gesty‘. Jde o to, aby učitelky vysledovaly, kam až dítě svými dovednostmi dosáhlo.“

Zajímalo mne, v čem potřebují dnešní děti největší podporu. „Podle našich zkušeností v oblasti sebepojetí a v komunikaci,“ konstatuje M. Kalašová. Už takhle malé děti jsou často zvyklé trávit svůj volný čas u televize a u počítače. „Komunikace vázne. Víte, jaká je nejoblíbenější činnost našich dětí hned po hře? Jak ráno přicházejí, sednou si se mnou ke stolečku, dáme si čaj a povídáme si. V tu chvíli nepotřebují hračky ani knížky nebo pastelky. Vyprávějí, navzájem se poslouchají. Vydrží tak skoro do osmi hodin. Neříkám, že je to tak denně, ale hodně často. Obyčejné povídání jim hodně chybí, v tom je velká rezerva.

Se sebepojetím je to podobné. Snažíme se děti naučit třeba to, aby se uměly samy pochválit. Když se to naučí, nebudou potřebovat tolik chvály svého okolí. Když dokážou rozpoznat, že se jim něco povedlo, začnou si víc věřit. Naučí se také uznat svoji chybu. Každý indikátor nás navede na to, které dítě v čem zrovna potřebuje pomoci.“

I pro mladší

Příprava na školu byla důležitým impulsem, ale do PREDICTu je možné zapojit všechny děti. „Nástroj je určen pro celou dobu docházky do mateřské školy. Práce s dítětem v sociálně emočním rozvoji by přece měla probíhat po celou tu dobu. V momentě, kdy je na cestě do základní školy, by měly učitelky vědět, jak je na ni připravené,“ vysvětluje Jana Šámalová.

Právě tuto možnost PREDICTu Monika Kalašová oceňuje. „Testy školní zralosti se soustředí na pětileté děti. Používáme je také. Kromě těch klasických jsme diagnostický nástroj školní zralosti vytvářely spolu s logopedkou a speciální pedagožkou, které k nám docházejí. Pracujeme s Diagnostikou předškoláka, ale PREDICT je něco jiného. Děti přece rozvíjíme ve všech oblastech od jejich vstupu do mateřské školy, krůček po krůčku. Ti nejmenší splní jen pár výstupů, ale postupně dozrávají ve všech oblastech. PREDICT vám to ukazuje. Nejde jen o školní zralost, ale také o to, aby se dítě chtělo učit, aby se umělo učit, aby umělo komunikovat, aby se umělo pochválit…“

Také pro rodiče

Kromě PREDICTU jsou výstupem projektu také dvě metodiky – jedna pro učitele a druhá pro rodiče. „Obě jsou výborně zpracované, jen jsme se domluvili, že ta pro rodiče by měla mluvit jazykem přístupným i laikům. Ne všichni rodiče jsou odborně vybavení,“ upozorňuje Monika Kalašová. „V metodice pro učitele je popsán postup vhodný i pro začínající učitelky. Jak s PREDICTem pracovat. Jak děti diagnostikovat, jak je pozorovat, kdy a jak s nimi dělat rozhovory, jak co vyhodnocovat. Všechno je opravdu návodné. Jsou v ní uvedeny příklady dobré praxe i spolupracující školy.
V metodice pro rodiče je nejen přehledně zachyceno, co by mělo dítě před vstupem do školy umět, ale je tam také upozornění, jaké nástrahy mohou rodiče očekávat, jak komunikovat s dítětem a podobně. Domluvili jsme se s autorkami, že některým rodičům metodiku zapůjčíme a oni nám řeknou, jestli jim pomohla a v čem. Řekla bych, že přispěla také k vzájemnému přiblížení školy a rodiny. Rodiče díky ní pochopili, že naše práce není jenom hraní a že školu není možné hodnotit jen podle toho, kolik básniček se v ní dítě naučilo nebo kolik výkresů nakreslilo.“

Očima ředitelky

Mezi pilotními školami jsou také dvě sloučená zařízení ZŠ a MŠ, vedle plzeňské také jedna ze Slovenska. „I po mnoha letech, co naše ZŠ a MŠ existuje, vím, že asi nikdy nebudu odborník na předškolní vzdělávání. Projektu děkuji za příležitost, že jsem mohla práci našich učitelek srovnávat s tím, jak pracují učitelky v jiných zemích,“ říká ředitelka Hana Stýblová. „Setkání jsou velmi příjemná a zajímavá. Navštívila jsem s učitelkami z naší školy mateřinky v Brně, v Bratislavě i v Budapešti. Okoukly jsme leckteré nápady, ale také jsem mohla být na své učitelky pyšná. Jako jediná mateřská škola používáme PREDICT v elektronické podobě. Myslím, že nástroj přinese vyšší kvalitu nejen do práce mateřské ale následně i základní školy. Není v něm nic, co by se netýkalo i základky. Naopak nám pomůže uvědomit si, že příprava na školu není otázkou posledního roku. Jsem ráda, že s mateřskou školou patříme k sobě. Máme společné porady, debatujeme spolu. Odpovědnosti se nezbavím, ale je dobré mít vedle sebe člověka, na kterého se mohu spolehnout.“

Co teď, co dál

První fáze testování trvala několik měsíců a skončila v březnu. Na mezinárodním setkání v Budapešti se sešly všechny partnerské organizace, aby si sdělily zkušenosti, dohodly se na některých změnách. „Autorky teď zapracovávají připomínky, hotové by měly být v létě. V testování PREDICTu budeme pokračovat. Je třeba dát mu delší čas, něco se projeví až při delším používání,“ prozradila Jana Šámalová. „V září začnou učitelky pilotovat přepracovanou verzi. Do druhé fáze přizveme také další mateřské školy. Pohled lidí, kteří se s nástrojem setkávají poprvé, pro nás bude hodně důležitý.“ Nakladatelství RAABE by do pilotu rádo přizvalo kolem dvaceti až třiceti škol. Všechny dostanou zdarma testovaný materiál, za to se od nich očekává zpětná vazba. „Už máme první vlaštovky. Představila jsem PREDICT na semináři o školní zralosti a vzbudil velký zájem. Přihlásilo se nám osm zájemců, kteří by ho chtěli na podzim začít testovat. Většinou mají zájem o papírovou podobu, elektronické se obávají. Zdá se jim, že jejich škola není dostatečně technicky vybavená, ani samy učitelky si nejsou jisté svou erudicí. Ale je to spíš psychická bariéra. Elektronická verze je vytvořená v Excelu, což je běžně používaný program, který nevyžaduje pokročilé IT znalosti. Poznámky se do něho zanesou opravdu snadno. V programu je přednastavená funkce, která výsledky zapracuje do grafu. Učitelka má v mžiku před sebou výsledky celé třídy. Vidí, jestli u většiny dětí existuje oblast, na kterou se musí soustředit. Jde jen o to zbavit se strachu z neznámého.“

Projekt skončí na jaře 2018 třemi mezinárodními konferencemi v Praze, Bratislavě a v Budapešti. V červnu se bude odevzdávat závěrečná zpráva. Podmínkou evropských projektů je, že výstup musí být pro všechny zájemce zdarma dostupný na internetu. Mateřské školy si pak budou moci stáhnout nejen PREDICT, ale také obě metodiky. Jak se zdá, nástroj daleko překročil své původní zadání. Nejen učitelky, ale také rodiče by v něm mohli najít výraznou oporu.

ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. EVALUAČNÍ NÁSTROJ UKÁŽE, CO DĚTEM CHYBÍ: Do mateřských škol přinese také metodiky pro učitele i rodiče. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. GNOSIS, spol. s r.o., 2017, 120(16), 18 –19.

Výstupy projektu Good Start to School jsou metodická příručka pro učitele, praktická příručka pro rodiče a evaluační záznamový arch dítěte PREDICT, které společně fungují jako jeden celek. 

Tyto tři publikace můžete získat v tištěné podobě ZDARMA při nákupu výhodného balíčku 9 pracovních sešitů Úžasné aktivity k rozvoji dětí od 4 do 8 let