PANÁČCI, PTÁČCI, MÉĎOVÉ

Dítě a jeho tělo – držení kreslicího a psacího náčiní správným způsobem třemi prsty tak, aby ruka i prsty mohly být při kreslení uvolněné; návyk mít při kreslení uvolněné prsty, zápěstí i celou paži; návyk volného dýchání, správného a uvolněného posezu.

Pro děti může být zajímavé využití jednoduchých grafomotorických prvků k utvoření ucelených kresbiček. Jako vždy je dobré před kresbou uvolnit nejprve celé tělo, rozcvičit obě ruce (nejen tu vedoucí, kterou dítě používá k psaní, aby nevznikla jednostranná zátěž). Při rozcvičování ruky nezapomínejte ani na prsty, hrajte různé hry či říkejte básničky s pohybem prstů. Tvary, které se objevují na stránce, je pak dobré kreslit dlaní či prstem do vzduchu nebo na papír. Úzkostnějším dětem to umožní procvičit si požadované tvary a omezit případné obavy z kreslení postaviček.

 

 

 

 

 

 

 

JINÝ SMĚR

Dítě a jeho psychika – odlišení rozdílnosti směrového natočení; rozlišení pojmů nahoře, dole, vlevo, vpravo, šikmo; porovnávání obrázků mezi sebou; dodržování linie řádku.

Pro děti, které mají deficit v oblasti zrakového vnímání a prostorové orientace, je vhodné úkol začít aktivitami se skutečnými předměty. Teprve následně budeme pracovat s plošným zobrazením. Přímou manipulací s předměty děti lépe pochopí princip otáčení v různém směru. Pokud manipulujeme s předměty na stole nebo pracujeme s PL, vedeme děti k pochopení pojmů „nahoře“ a „dole“ skrze vzdálenější a bližší konec stolu nebo papíru. Pravá a levá strana se odlišuje vzhledem k naší pozici, tedy podle toho, co máme napravo a co nalevo z našeho pohledu. Pokud si děti pravou a levou stranou nejsou jisté, je dobré se věnovat se pouze jedné straně, ukazovat, co je např. na pravé straně, hýbat pravou rukou, pravou nohou, zakrývat si pravé ucho, pravé oko apod.

Děti by u tohoto procvičování měly stát v řadě, ne v kruhu. Další den můžete opakováním posílit jistotu v poznávání této jedné strany a následující den je možné začít procvičovat stranu opačnou. Pokud jsou si již děti dostatečně jisté v rozpoznání stran, můžete si s dětmi s klacíků vytvořit silnice a cesty, které budete procházet a při tom s dětmi říkat, na kterou stranu zahýbáte.

 

 

 

PODZIMNÍ PRÁCE

 

Dítě a svět – znalost různých druhů práce venku, dovednost je pojmenovat správným pojmem, znalost důvodů jejich vykonávání; pochopení zásad bezpečnosti práce, schopnost souvisle vyjádřit svoje názory či vyslechnout druhého.

Dítě a společnost – děti by měly vědět, kdy pomoc nabídnout, jak druhému pomoci při práci; měly by se naučit spolupráci.

Podle možnosti mateřské školy zapojte děti co nejvíce do podzimních aktivit (sklizně plodů, hrabání zahrady atd.) i pozorování dospělých při podzimních pracích. Na zahradě si s dětmi můžete zahrát fáborkovou stopovací hru s úkoly. Děti mohou jít po dvojicích či samy, na trase budou mít podle její délky dva či více úkolů, které musí být zadány kreslenou formou. Umístěny by měly být tak, aby učitelka je měla možnost zkontrolovat z místa, kde s ostatními dětmi čeká, příp. odkud je vysílá. Můžete uspořádat v rámci celoškolkového odpoledne stopovanou nejen po zahradě, ale i v přilehlém okolí či v lese.

 

 

 

 

Líbí se vám ukázky pracovních listů s komplexními metodickými náměty a odkazy na konkretizované očekávané výstupy RVP PV? Využijte výhodné nabídky v našem e-shopu, abyste měli pro sebe a své děti originální pracovní sešity pro celoroční přípravu předškoláků na vstup do školy včetně kvalitní metodické podpory.

 

Dárek od nás: Dole pod článkem najdete ke stažení soubor se všemi třemi pracovními listy ve formátu PDF pro snadný tisk.