K čemu je v předškolním vzdělávání tanec dobrý?

Tanec navozuje u předškolních dětí lepší náladu, aktivizuje je, dává jim možnost své pocity vyjádřit a zároveň při pravidelném provozování přispívá k jejich fyzické kondici a ke správnému držení těla. Tanec je i formou neverbálního projevu, neverbální komunikace, která je dětem velmi blízká, protože verbálně se někdy ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco vyjádření pomocí pohybu jim může být ke komunikaci dobrým pomocníkem.

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno. Také doporučujeme publikaci Taneční činnosti v předškolním vzdělávání.

 

Jak tanec v MŠ využít?

Tanečky můžeme využít při besídkách či otevřených hodinách pro rodiče a prarodiče. Rádi se podívají, jak děti tancují, k vystupování však nikoho nenutíme, jsou děti, které nechtějí prezentovat, co se naučily, jsou uzavřenější a větší množství přítomných lidí v nich vzbuzuje negativní pocity – obavy, strach. Tyto děti do vystupování nenutíme. Velmi se mi osvědčilo k jednomu tanečku přizvat také dospělé a společně ho s dětmi naučit. Dospělí to ocení, uvědomí si, že není tak snadné osvojit si choreografii a zachovat si ji přesně v paměti, jak by se mohlo zdát, zároveň společně s dětmi zažijí pocit sounáležitosti. Děti mají pocit důležitosti, když rodiče něco učí – a role je obrácená než obvykle.

Dětské popěvky jsou motivací pro vedení řízených pohybů za doprovodu hudby, a to jak do lokomočních, tedy pohybových aktivit prováděných po prostoru (z místa), tak i nelokomočních (na místě), dále manipulačních (s pomůckou) a nejčastěji smíšených.

 

Aktivita 1: Děti, kam se chystáte o vánočních prázdninách aneb Jak se mele káva v mlýnku

Přineseme dětem ukázat starý mlýnek na kávu po babičce. Hovoříme s nimi v ranním komunikačním kruhu, kdo má babičku a dědu, kde prarodiče bydlí, jestli je to daleko. Některé děti mají i prababičku, jiné zmiňují úmrtí prarodiče. Důležité je se tematice smrti nevyhýbat, zeptat se dětí, na jaký společný hezký nebo humorný zážitek si pamatují. Děti si pak mohou vyzkoušet točit kličkou mlýnku, se všemi poté předvádíme typický pohyb při mletí kávy ručním mlýnkem. Jak si dnes připravují kávu vaši rodiče? A babička s dědou?

 

 

 

Tančíme v kruhu:

O prázdnináchčelní kruh jednou paží
do Vlašimi čelní kruh druhou paží
vyjedu si naznačujeme svírání volantu
za našimi ukážeme palci za sebe oběma rukama, pak dáme ruce v bok
za dědečkemtočíme se chůzí na místě
za babičkou,totéž na druhou stranu
která mele naznačíme mletí kávy v mlýnku
kafe kličkou, chytneme se v kruhu za ruce
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na jednu stranu
kteří všechno dove-dove-dovedou zastavíme, ruce v bok, děláme do rytmu podřepy
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na druhou stranu
kteří všechno dove-dove-dovedouopět podřepy

 

Cval stranou

Když už děti zvládnou chůzi po kruhu, vyzkoušíme volně po prostoru cval stranou a potom v kruhu nahradíme chůzi cvalem. Dá to víc práce, ale děti ze sebe mají dobrý pocit. Cval motivujeme tak, že se nohy potkají ve vzduchu a pozdraví se „čau, čau, čau“ – učitelka říká „čau“ přesně v ten moment, kdy se nohy vzájemně dotknou nad zemí.

 

Aktivita 2. Pořádná

Některé učitelky využívají tuto písničku při úklidu hraček, což je jedna možnost. Druhá je, že na ni budeme tancovat, snadno si ji pak zapamatujeme.

 


Tvoříme řady tak, aby každý dobře viděl:

X      X      X     X
    X      X      X

X      X      X     X
    X      X      X

 

Srovnat hračky umím hravě,
ze dřepu do stoje: dlaně směřují
k zemi, dáváme střídavě jednu nad
druhou
všechno pěkně uklidit. úkrok na jednu a na druhou stranu, naznačujeme vkládání věcí do poliček, dlaně držíme nad sebou 15–20 cm od sebe
Kolem sebe
pokrčím kolena, ukazujeme, jako když
počítáme
nepořádekruce v bok, skočná v točení
nebudu už nikdy mít. zastavíme, točíme rukama v zápěstí
Kdo chce půjčit naznačujeme rozhlížení
koloběžku,
naznačujeme, že držíme rukama
řídítka, jedna noha je stojná, druhou
nohou se jako odrážíme – kloužeme
po podlaze
panenku, „houpeme miminko“
či auto džíp?
držíme volant, po dozpívání fráze
vibrujeme rty, imitujeme zvuk motoru
Půjčím mu je pokyneme paží
na chviličku,
poklepáme si na zápěstí, jako bychom
ukazovali na hodinky
lakomá já nechci být.

ukážeme na sebe, opět ruce v bok
a skočná v točení


Aktivita 3. Zima je tu, děti

Dětem přineseme ukázat fotografii vrány. Pozorujeme, jak vrána vypadá, jakou barvu má peří, můžeme si o ní krátce něco přečíst.

 

 

Opět tvoříme řady, aby se děti „křídly“ neudeřily:

 X    X    X    X
    X    X    X


Zima je tu, dětistoj, paže volně křížem na ramena
vrány k městu letí.
v rozpažení máváme – znázorňujeme
křídla
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětízatočíme se
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětí.zatočíme se na druhou stranu


Nácvik tleskání a dupání do rytmu

Osvědčilo se, aby si děti počítaly, když tleskají: raz, dva, raz, dva, tři. A stejně tak když dupají: raz, dva, raz, dva, tři. Několikrát při nácviku písně děti necháme nahlas počítat spolu s tleskáním a dupáním. Když už mají upevněný rytmus, poprosíme je, aby si na chvilku „vypnuly zvuk“. Máme to již vyzkoušeno z básní, které provázíme pohybem a pak zvuk vypneme a provádíme pouze pohyby.

 

Aktivita 4. O vráně a sýru

Ezopova bajka

Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A kupodivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.

Z bajky pramení poučení: Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně.

Dětem můžeme pustit vtipnou scénku, parafrázi bajky, a písničku o sýrech z Kabaretu s Jitkou Molavcovou a Ondřejem Havelkou – stačí prvních devět minut pořadu. Na písničku můžeme navázat otázkami, jaké sýry mají děti rády.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno. Také doporučujeme publikaci Taneční činnosti v předškolním vzdělávání.