Každá z publikací z Nakladatelství Raabe má mnoho zajímavých námětů a je vždy plná skvělých nápadů a inspirací, ani taneční činnosti nejsou výjimkou, ač se od ostatních publikací zcela jistě liší a přináší svým čtenářům mnohé nové poznatky.

Autorkami textu publikace Taneční činnosti jsou velmi zkušené dámy, Mgr. Markéta Kubecová a Václava Brettschneiderová.

Mgr. Markéta Kubecová pracuje jako pedagog volného času, vystudovala pedagogiku předškolního věku v Praze na Karlově Univerzitě, učitelství pro mateřské školy, obor estetika, na JČU v Českých Budějovicích a předškolní a mimoškolní pedagogiku se zaměřením na hudební výchovu na Střední pedagogické škole v Prachaticích.

Václava Brettschneiderová, Dis., která působí jako taneční pedagog v ZUŠ Domažlice, v baletní školičce Divadla J. K. Tyla v Plzni, ve vlastním tanečním studiu a v jednom soukromém v Plzni, předškolním dětem se věnuje přímo v mateřských školách. Pedagogiku tance vystudovala na konzervatoři Taneční centrum Praha, taneční obor ZUŠ absolvovala v Domažlicích.

Jak můžeme vidět, obě dámy nám mají ze svých zkušeností mnoho co nabídnout a od těchto velmi zajímavých dam a jejích zkušeností se odvíjí celá publikace, kde se s námi autorky podělily o své zkušenosti, nápady a inspirace.

V publikaci najdeme devět hlavních kapitol, které mají své podkapitoly a posloupně na sebe navazují se všemi důležitými informacemi jak v pohybových činnostech s dětmi pracovat, na co si dát pozor, čemu se vyvarovat a naopak, na co nezapomenout.

První kapitola nám přináší seznámení s tanečními činnostmi. K čemu je můžeme využít, kdy je vhodné je zařadit a také s historií tanečních dovedností. Dozvíme se zajímavé informace nejen o tanci sahající do dávné historie, ale také nás nemine představení dnešní moderny. Přečteme si jak pracovat se samotnými předškolními dětmi. Nechybí ani upozornění, co je při tanečních činnostech nevhodné - dlouhé visy, časté tvrdé seskoky bez žíněnky, opakovaná chůze ve dřepu, opakované skoky ve dřepu, nekontrolovatelné záklony hlavy a další.

Druhá kapitola je velmi obsáhlá, dočteme se o podmínkách pro taneční činnosti. Jsou jimi nejen samotní pedagogové, kteří by měli pracovat na svém sebevzdělávání, jsou dětem vzorem i oporou, dokáží motivovat a umí reagovat na aktuální rozpoložení dětí, ale také rodina a zdravý životní styl. Informuje nás o skladbě lekce, která by měla být začata i ukončena rituálem a je nám zde také několik příkladů nabídnuto. U výběru hudby a její (re)produkce najdeme tipy jak na lidové písně, tak na písně umělé, kde máme vypsány i odkazy pro lepší hledání. Po výběru hudby nás čeká tvorba choreografie, kterou by si měli učitelé tvořit sami pro své děti a s jejich pomocí podle vlastních nápadů. Dále se dozvíme něco k vystoupením a soutěžím, jaké máme s dětmi možnosti, jak reagovat na liché počty dětí, jak komunikovat s rodiči při pořizování videozáznamů a fotografií, což je v dnešní době velmi důležité a citlivé téma. K tanci patří také kostýmy, které bychom měli volit podle charakteru vystoupení, rekvizity, kterými rozumíme například stužku, šátek, čepici, vařečku, obruč, polštář, panenka, plyšový medvídek atp. ovšem platí zde všeho s mírou. Další podkapitola poukazuje na důležitost spolupráce s rodinou, která by měla být otevřená a upřímná a měli bychom s rodiči konzultovat každou maličkost, jak je v publikaci uvedeno na příkladu. Vyčteme zde také důležité informace hlavně pro pedagogy a těmi jsou taneční činnosti v Rámcových vzdělávacích programech (RVP), jak jsou zde zapracovány, do kterých oblastí v RVP PV (Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání) je řadíme a nač se můžeme odvolávat při práci s tanečními činnostmi. Poslední podkapitola nám přináší výčet vzdělávacích cílů tanečních činností.

Ve třetí kapitole se dozvíme základy pro taneční činnosti, jako jsou rytmická cvičení s tleskáním, pleskáním a hru na tělo jako takovou. Využíváme zde vytleskávání jmen, nebo jiných slov, můžeme využít téma, co v daný den děti čeká. Jsou zde již také náměty říkanek, které můžeme využívat. U všech najdeme přesný popis toho co, a jak máme provádět. Důležitá je také chůze a správné držení těla, kde opět najdeme popis výchozí pozice a další zásobu básniček i písniček, které jsou doplněny o notový zápis a rozpis pohybů.

Čtvrtá kapitola má název „V pohybu“. Seznamuje nás s pohybovými činnostmi s rekvizitou. Začátek kapitoly je věnován průpravným cvikům, lokomočním a nelokomočním aktivitám. Vše je doplněno opět o inspiraci a tipy na básničky a písničky s rozpisem pohybů, které jsou jednoduché, ale i složitější. Na své si tak přijdou všichni, jak menší děti, tak jejich starší kamarádi. Můžeme zde vidět i spoustu ilustračních fotografií, které publikaci dodávají osobitý šmrnc. Dozvíme se zde také tipy jak využít obruče, švihadla, pás, cvičení na nářadí, jak klasickém, které jistě všichni známe, ale také na netypickém, jako jsou šály (akrobatické šály) a najdeme zde i zmínku o pole dance (tanec na tyči).

Hurá do tance, zde jsou podrobně rozepsané pohyby k písním známým i méně známým. Notový zápis zde nenajdeme, ale u každé z písní je uveden odkaz na notový zápis, nebo na webové stránky www.youtube.com, kde vše potřebné najdeme.

O kontaktních tanečních aktivitách se dozvíme v šesté kapitole. Ani zde se nešetřilo inspirací a zásobou písniček a básniček šitých na míru právě zmíněným kontaktním aktivitám s přesným rozpisem pohybů a také s notovým zápisem.

V publikaci nechybí ani návrhy drobných choreografií, které jsou opět doplněny notovým zápisem a popisem pohybů. Zde je inspirací nejvíc, a to k písničkám Šla Nanynka do zelí, Žežuličko, kde jsi byla, Sluníčko, sluníčko, nebo také Kdyby se v komnatách, Večerníček, Plakalo bejby, Statistika a dalším.

Mezi pohybové aktivity patří také pohybové hry, o kterých se dozvíme i zde s dalšími rozepsanými inspiracemi.

Poslední kapitola nám dává nápovědu pro další konkrétní písně vhodné pro taneční činnosti a máme zde soupis osmdesáti písní, které můžeme použít a odkazy na tři zpěvníky, kde dále můžeme čerpat.

Poslední inspirací nám může být také literatura a internetové zdroje, kde jistě čtenář najde mnohé další tipy a zdroje pro svou práci a pro své potřeby.

Publikace se mi do rukou dostala jako žhavá novinka koncem prosince 2018. Velice jsem se na ni těšila a s netrpělivostí každý den prohlížela poštovní schránku, protože jsem věděla, že je na co se těšit.

Předpokládala jsem, že se bude jednat o publikaci v podobně skvělém duchu, jako jsou jiné publikace od Nakladatelství Dr. Josefa Raabe, a nebyla jsem zklamána. Tato kniha je dle mého názoru skvělá, každou volnou minutu jsem hltala řádky a těšila jsem se, co se dozvím na další stránce. U všech důležitých kapitol se dozvíme teorii a následuje perfektně rozepsaná praxe s velkou spoustou námětů jak s dětmi pracovat. Moc se mi v knize líbí ilustrační obrázky tvořené fotografiemi z praxe. Můžeme na nich zhlédnout rozepsané cviky a to nám může dopomoct k perfektnímu provedení.

Již se těším na zařazení zmíněných pohybových činností do své praxe. Ačkoliv jsem zjistila, že některé činnosti s dětmi již děláme, určitě se nyní zaměřím na více tanečních aktivit. Chystám se je využít nejen v praxi v mateřské škole, ale také na táborech. Zde jsem si již vyhlédla mnohé inspirace a těším se na samotnou realizaci. Věřím, že odměnou mi budou úsměvy dětí i rodičů. Samozřejmě ani jako matka nebudu zahálet a k aktivitám, které doma se synem vymýšlíme, přibudou další- tyto.

Troufnu si říci, že si na své si přijdou pedagogové v mateřských školách, studenti předškolní pedagogiky i pedagogiky tance, pedagogové volného času, kteří by chtěli obohatit setkávání něčím novým, maminkám dětí, které hledají inspirace na básničky a písničky s pohybem a všem, kteří chtějí vést děti ke zdravému pohybu.

Věřím, že každý si zde najde to své, co potřebuje právě pro svou praxi a práci s dětmi ať už je to kdekoliv.

Veronika Škopková

Veronika Škopková je matkou dvouletého chlapce, učí v mateřské škole a dříve působila jako pedagog volného času, kde měla na starosti kroužky a tábory pro děti. Nejen se synem, ale i s dětmi v mateřské škole, nebo na táborech, kterých se stále aktivně účastní, ráda zkouší zajímavé věci, které jak volný čas, tak výuku zpestří, děti zaujme a vůbec vdechne do kolektivu nový život.