S velikým potěšením jsem si přečetla knížku Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání napsanou kolektivem pěti autorek, z nichž tři osobně znám. Moje radost vyplývala ze skutečnosti, že s titulem přichází mnoho podnětů k tomu, abychom nezapomínali na svoje kořeny, svoje české tradice a nedovolili, aby byly převálcovány reklamou, komercí, cizími vlivy a postupně se rozpustily do současného konzumního blahobytu a materiálního přepychu. Když umřou tradice, umře národ, říkávala mi moje teta Eliška, která české tradice ctila a předávala nám, mladším. Proto vítám kažý podnět, který je věnován českým tradicím a generaci budoucí. Takže v úvodu potřebuji říct: Óóó, to se povedlo!
Knížka je určena prioritně učitelům a učitelkám mateřských škol, ale rozhodně bych ji doporučila i učitelům 1. stupně základní školy, rodičům, pedagogům zájmového vzdělávání a vlastně i nám všem, abychom si připomněli původ i význam důležitých českých svátků a tradic.
Co oceňuji nejvíc:
  • Přehledné chronologické řazení svátků a tradic v průběhu školního roku od podzimu do léta).
  • Úvodní charakteristiku a původ svátku u každé kapitoly, kde nám autorky pro oživení paměti stručně nabízejí základní informace, aniž bychom tyto museli složitě vyhledávat jinde.
  • Velkou inspiraci v nabídce lidové slovesnosti (lidová říkadla, písničky, rčení, pranostiky), která prolíná celou publikací ruku v ruce s tvorbou autorskou. Česká lidová slovesnost, říkadla, písničky, básničky, pohádky, pranostiky si zaslouží být v současné mateřské škole podpořeny pedagogy, v publikaci jsou motivací k dalším činnostem s dětmi.
  • Bohatou integrovanou nabídku konkrétních činností s předškolními děti, která se vztahuje k jednotlivým svátkům a tradicím, v nichž je sledován celistvý rozvoj dítěte (jeho tělo, duševno, sociálno, život v naší zemi i v našem světě).
  • Přirozené přesahy kognitivního (poznatkového) a sociálního učení: neučím se jen např. o svatém Martinovi nebo Mikuláši, ale učím se i o sobě, o tobě, o životě mezi lidmi. To vnímám jako velmi podnětné pro všechny pedagogy pracující nejen s předškolními dětmi.
  • Přehlednost, členění knihy nejen na jednotlivé kapitoly, ale i členění jednotlivých kapitol – charakteristika a původ svátku, charakteristika období v MŠ a jeho cíle, včetně možných rizik, následně nabídka konkrétních činností s dětmi.
  • Bohatou nabídku výtvarných činností, které přirozeně navazují a stávají se hlavně součástí vzdělávání (tj. např. Vánoce nejsou zdaleka jen o „produktech“ – výrobcích, ale výtvarné a pracovní činnosti jsou součástí integrovaného vzdělávání v konkrétním období).
  • Přílohy, notové záznamy a hlavně vyčerpávající nabídku doporučené literatury na konci knížky, kde my, čtenáři a učitelé, najdeme zajímavé literární prameny, z nichž můžeme při své práci čerpat.
Mohla bych pokračovat ve výčtu pozitiv a předností této publikace, ale věřím, že ty další si každý z čtenářů a hlavně vzdělavatelů najde sám.
Na závěr jen pár vlastních postřehů:
  • Přijměme publikaci jako nabídku a nikoli jediný a jedinečný dogmatický návod, jak dětem přibližovat svátky a tradice.
  • Neopomíjejme složení konkrétní dětské skupiny, zdaleka ne všechny nabízené činnosti jsou vhodné pro děti všech věkových skupin (neopomíjejme složení skupiny ani ve smyslu multikulturnosti, jazykového vybavení atd.).
  • Nebojme se přidávat další vlastní invenci a tvořivost, vymýšlejme další hry, čerpejme i z další vhodné literatury, doplňujme a rozšiřujme nabídku.
  • Neulpívejme na řazení a realizaci činností tak, jak jsou postupně v publikaci nabízeny, jedná se o nabídku, cílem autorek nebylo určitě vytvořit metodickou řadu.
  • Podělme se nejen s dětmi, ale i s ostatními kolegyněmi o to, co nám nová knížka o českých svátcích a tradicích nabízí.
Mgr. Hanka Švejdová