Metodický přehled

Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura

Očekávané výstupy
Žák:

  • pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

Rozvíjená gramotnost: Čtenářská

Učivo

  • přednes vhodných literárních textů
  • literární druhy a žánry: báseň
  • dramatizace

Vzdělávací období: 1., 2.

Časový rámec lekce: 45 min

Co potřebujeme: papíry A4, A3, psací potřeby, fixy

 

METODIKA

 

Motivační část

Rozdělíme žáky do skupin (2–4 žáci).
Žáci ve skupinách vyjadřují pohybem vybrané situace z nabídky (PRACOVNÍ LIST 1).
Ostatní v diskuzi hodnotí způsob vyjádření a čitelnost sdělení.
Tuto část můžeme variovat na simultánní pantomimu – všichni předvádějí situace dle vedení učitele.
Tuto aktivitu lze využít jako motivační část kterékoli lekce.

 

Diskuze

 

Poznámka

Otázky volíme podle věku a zkušeností žáků.

  • V jakém ročním období se pouštějí draci? Proč?
  • Vyráběli/pouštěli jste si také draka? Na jaké problémy jste narazili? Jak jste je překonali?
  • Cítili jste při pouštění draků sílu větru? Jaké jste měli pocity?
  • Chtěli byste někdy vzlétnout a dívat se na svět z výšky?
  • Jaké výhody/nevýhody by mělo být drakem?
  • Musí mít drak určitý tvar? Co je důležité pro jeho konstrukci?
  • Proč drak vzlétne?
  • Autor si pohrává s významem slova. Jakého?
  • Kdy můžeme přesně určit význam tohoto slova?
  • Znáte další podobná slova?
  • V jaké pohádce/filmu vystupuje postava draka? Je vždy jen nositelem zla?
  • Co je to rým, verš, sloka?

 

Aktivita 1

Seznámíme žáky s textem básničky Jiřího Žáčka (např.: společné čtení z PRACOVNÍHO LISTU).
Básničku také můžeme předložit jako rozstříhanou PŘÍLOHU a žáci sestavují verše.
Následně hledají v textu odpovědi na otázky (PRACOVNÍ LIST 1 – úkol 2).
Lze také využít jako hádanku pro ostatní, kteří určují drakovy nálady.

 

Aktivita 2

V další fázi si žáci ve skupinách připraví rozhovor s drakem (PRACOVNÍ LIST 2).
Důležitým prvkem je zde emotivní zabarvení v mluvě draka.
Žáky vyzveme, aby si vytvořili hypotézu, proč se drak zrovna nalézá ve vybraném stavu (např.: Drak je mrzutý, protože ho bolí zuby atp.).

 

Reflexe

Žáci vybarvují počet políček v „sebereflexní mozaice“ dle splnění kritérií v jednotlivých úkolech.
Vzhledem k tomu, že zde pracovali ve skupinách, je důležité, aby také objektivně ohodnotili naplnění své role v týmové práci.

Žáky v počátcích utváření schopnosti sebereflexe vedeme otázkami typu:

  • Jakou měrou jsem přispěl k výsledku celé skupiny?
  • Pomáhal jsem ostatním? Měl jsem nějaké nápady, které skupina uskutečnila?

 

 

Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorem ukázky je Svatopluk Mareš.