Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Výtvarné projekty

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat správné držení tužky, lehkou práci se štětcem, pracovat s nůžkami a lepidlem
  • Navrhnout a vyzkoušet si své výtvarné pojetí „průsvitnosti“
  • Vytvořit 3D model moře, uplatňovat vlastní nápady a fantazii

 

Téma vody nabízí mnoho námětů na výtvarné ztvárnění (moře, řeka, rybník) a jejich individuální zachycení dětmi. Proto jsme toto množství možností a nápadů využili k tvoření. Mimořádně povedeným námětem byly medúzy s chapadly z krepového papíru, které jsme nalepili na společný velký obraz moře doplněný o další živočichy.

Dále jsme, kromě obrázků, vyrobili s dětmi i dlouhodobou 3D instalaci moře na školním okně. Několik modrých šátků, žlutý břeh z látky, stromy a hlavně spousta živočichů, lodě a vor zdobily naše okno asi měsíc a děti si tam spontánně chodily samy hrát. To pokládám za mimořádně důležité – dát dětem možnost každodenně přetvářet herní miniprostor a neustále do něj vnášet něco nového v rámci vlastní spontánní hry. A nezáleží na tom, zda si tam hraje jedno dítě samo nebo jsou dvě či více.

Individuální prostor pro vlastní hru (zde moře na okně) sice dítě, které je jazykově nebo jakkoli znevýhodněné, mezi ostatní děti nevtáhne nebo vtáhnout nemusí, ale může nám o něm hodně říci a tím pomůže hledat cesty k jeho zapojení do společných aktivit. Například dětem s ADHD může přinést odreagování a ventilaci vnitřních pocitů.

 

Proč máme s vodou šetřit, když jí je tolik?

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Vhodně formulovat vlastní myšlenky, mluvit samostatně, klást otázky
  • Respektovat druhého mluvčího – nechat mluvit kamaráda, dokázat mu naslouchat
  • Uvědomit si důležitost vody, její cirkulaci
  • Uvědomit si, jakou vodu je vhodné či nevhodné pít
  • Rozvíjet smysly – sluchové vnímání vody
  • Seznámit se s funkcí vodních nádrží
  • Uvědomit si nebezpečí vody (nezavřená vodní baterie až povodně)

 

Toto téma je poměrně náročné i pro starší děti. Povídat si lze o tom, kolik vody je na naší planetě, ale také o tom, že slaná voda se nedá pít ani použít na zahradě. Klademe dětem otázky:

  • Kde se bere sladká voda, známe nějaký potok?
  • Odkud teče a kam?
  • Proč je voda v moři slaná?
  • Jaká voda je v řece, dá se pít?
  • Jak poznáme čistou vodu?
  • Jak se čistí voda?
  • Jaká je dešťová voda?

 

Při rozhovoru je dobré použít vhodné obrázky nebo využít pokusy (viz pokus s čištěním vody). Zde je vhodné vrátit se ke koloběhu vody, který je možné doplnit o nové poznatky – např. důležité zadržování vody v přehradách, prakticky postavit přehradu v pískovišti, kaskádu přehrádek na školní zahradě, popř. příležitostně i na potůčku. Vhodný je poslech některých částí symfonické básně B. Smetany „Vltava“, poslech pohádky, povídky s mořskou tematikou, realizace různých tematicky zaměřených pohybových činností a výtvarné pojetí vodních toků.

 

Pokusy s vodou II.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost

  • Soustředit se na sledování pokusu, vymýšlet vlastní návrhy
  • Zapamatovat si některé poznatky – z vysvětlení probíhajících jevů
  • Formulovat slovně svoje názory, zážitky a zkušenosti
  • Ověřit si poznatky při přípravě stravy a nápojů

 

Nyní si vyzkoušíme, zda voda unese i něco tekutého. Co udělá voda, pokud do ní přilijeme různé tekutiny (voda + olej, voda + cukerný roztok, slaná + sladká voda)? Promýšlíme, proč se nám snáz plave ve slané vodě. K vysvětlení nám může pomoci pokus s vajíčkem ve vodě.

Druhá řada pokusů je tentokrát abstraktnější, pro děti více z „říše kouzel“. Kombinace vody, těžkého sladkého sirupu a lehkého oleje ve vysoké sklenici je mimořádně působivá. Děti pochopí princip různé váhy kapalin i při představě mastných ok plovoucích na polévce nebo si uvědomí, že přidáme-li do vody cukr ve formě sladkého sirupu, pak bude tato tekutina těžší než voda a klesne ke dnu.

Dobrým příkladem pokusu s hustotou vody je také ponoření vajíčka do sklenice vody. V čisté vodě se vejce potopí na dno. Když ale vodu dostatečně osolíme, zvýšíme tím její hustotu a voda pak vejce „unese“, takže se v ní najednou vznáší. A protože je slaná voda pořád dokonale průhledná, vypadá vajíčko opravdu „začarovaně“.

Dobrou pomůckou při vysvětlování hustoty kapaliny je tady představa plavání v moři, které je snazší než ve sladké vodě. Řada dětí se v tomto věku učí plavat, u moře většina z nich byla a svoje zážitky s plaváním děti rády sdělí.
Při pokusech s olejem na vodě lze starší děti zaujmout i vyprávěním a obrázky tankerů převážejících ropu – spolu s vysvětlením, jaký problém představuje, když ropa unikne z lodi ven do moře.

 

Jak se žije na poušti?

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Logicky rozpoznat, kde prší hodně, kde málo a kde neprší vůbec, kde je jen led
  • Uvědomit si nebezpečí z nedostatku vody
  • Využít poznatků některých dětí z obytu v teplých krajinách
  • Nacházet informace v knížkách – najít obrázky pouští a zvířat, která tam žijí
  • Umět vysvětlit pojmy karavana, oáza, kaktus
  • Zvažovat a navrhovat možnosti strategie přežití na poušti, porovnávat potřeby množství vody některých živočichů a rostlin
  • Učit se poznávat a prakticky správně zavlažovat teplomilné rostliny

 

Proč kaktusy píchají? Využijeme vyprávění dětí o zážitcích z dovolených s prohlížením fotodokumentace i četby pohádek a povídek z různých zemí. Aktivity navazující na předchozí vyprávění nad obrázky na téma poušť, rostliny a zvířata v ní nás dovedou k porozumění pojmům, jako je oáza, kaktus, písečná duna, studna, karavana, kompas.

Navazovat může výtvarná činnost – malování vlastní představy pouště nebo výroba 3D figurek zvířat z papíru – velbloudi, sloni, koně (podle věku a zdatnosti dětí). V praktických činnostech se lze věnovat pěstování a zalévání kaktusů – péče o kaktusy ve třídě.

 

Zpětná vazba celého tematického bloku

Otázky pro učitelku:

  • Zaujal tematický blok všechny děti?
  • Vytvořily si základy některých postojů z hlediska ochrany přírody?
  • Pochopily děti prostřednictvím realizovaných pokusů a aktivit některé sledované jevy?
  • Porozuměly všemu, o čem jsme mluvili?
  • Chápou, jak a proč je pro nás voda důležitá?
  • Získaly nové poznatky o vodě a jejích formách i o různých živočiších a rostlinách, žijících např. na poušti nebo v jiných přírodních podmínkách?
  • Mají děti snahu s vodou více šetřit (např. zavírat kohoutek po umytí rukou, pouštět vodu menším proudem)?
  • Dokázaly být k sobě navzájem ohleduplné, např. nechat domluvit kamaráda?
  • Dokázaly si navzájem pomoci při řešení úkolů?
  • Zvládly bez konfliktu spolupracovat při hře?
  • Dokázaly přijmout prohru svého týmu?
  • Byly dostatečně trpělivé při dlouhodobém pozorování?
  • Projevovaly ve výtvarných činnostech dostatek představivosti, mají dost praktických dovedností?
  • Pokud je ve třídě dítě (nebo více dětí) z cizojazyčného prostředí, což je dnes běžné, nebo dítě s handicapem, porozuměly i tyto děti alespoň v omezené míře danému problému? Zaujalo je to a dokázaly být součástí celého kolektivu?
  • Co je třeba ještě zopakovat, upravit podmínky, zrealizovat příště jinak?
  • Komu je třeba věnovat vyšší individuální péči?

 

Závěr

Jak již bylo řečeno, téma vody je široké a lze ho uchopit z mnoha stran. Jak hravých, zábavných, tak poměrně vážných. Hraní si na moře, pokusy, výtvarné ztvárnění čehokoli souvisejícího, všechno je pro děti přitažlivé. Mohlo by se zdát, ze předškolní děti jsou příliš malé na chápání problematiky šetření vodou nebo jejího znečistění, že tato „vážná“ témata na půdu mateřské školy ještě nepatří. Opak je ale pravdou. Děti velmi ochotně přijmou vážnost tématu a zodpovědnost za vlastní jednání. Mají pocit, že se vyrovnají dospělým, když řeší „vážné“ věci. A pokud se takové téma uchopí zajímavě, přitažlivě a hravě, změní se jejich chápání „obyčejné“ vody natrvalo. Koneckonců, budou to ony, kdo v budoucnu ponesou za svou planetu odpovědnost.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2170

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka