Hrajeme si s říkadly a pohádkami

Vrána
Dílčí vzdělávací cíle: rozvoj motoriky, slovní zásoby a rytmizace říkadel, rozvoj spolupráce, schopnosti ztvárnit říkadlo pohybem, rozvoj spolupráce
Počet dětí: není omezen
Délka realizace: 10 minut
Pomůcky: žádné
Určete dvojici dětí, která bude představovat bránu – chytí se nad hlavami za ruce. Ostatní děti vytvoří řadu, jedno dítě po druhém prochází bránou. Zároveň přitom svým pohybem ztvárňují říkadlo. Na závěr říkadla se všechny děti připojí k bráně, aby vzniklo „hejno“.
U hradu je stará brána, | dvojice dětí utvoří tzv. bránu, ostatní děti jí procházejí |
sedí na ní černá vrána. | všichni jdeme do dřepu |
Vrána kráká kráky krák, | spojíme předpažené ruce, tleskáme a pochodujeme |
letí k hradu černý mrak. | za pochodu zvedneme ruce a předvádíme létání |
Mrak usedá na bránu, | za pochodu zvedneme ruce a vzhlížíme nahoru |
je to hejno havranů. | doběhneme ke dvojici-bráně |
Na to, jak hrát hru Kde je babička se podívejte na další stránce!
Mohlo by se vám líbit:
![]() | ![]() | ![]() |
Kde je babička?
Dílčí vzdělávací cíle: rozvoj slovní zásoby a rytmizace říkadel, rozvoj pohyblivosti a schopnosti ovládnout hlasitost svého projevu
Počet dětí: nejméně 7
Délka realizace: 10 minut
Pomůcky: zvoneček, šátek na oči pro každé dítě
Společně s dětmi si povídejte o rodině, ptejte se jich, kdo jezdí k babičce a co u ní dělá. Poté se naučte říkadlo a vysvětlete dětem pravidla hry. Vymezte bezpečné území a každému hráči dejte šátek na oči.
Hráči mají za úkol pochodovat územím a říkat říkadlo. Jakmile skončí posledním veršem, musí se zastavit a poslouchat zvoneček. Vaším úkolem je zazvonit zvonečkem, po jeho zvuku hráči musí dojít až ke zvonečku. V jednotlivých kolech měníte své místo.
Pokud budete hru hrát s menšími dětmi, můžete je rozdělit do dvojic, přičemž zavázané oči má jen jeden hráč a druhý je jeho vodič.
Co to slyším, dupy, dupy, | pochodujeme po prostoru a dupeme |
kdo to chodí u chalupy? | pochodujeme po prostoru a dupeme |
Nebojte se, dětičky, | zastavíme se a zašeptáme zbytek říkadla |
vždyť jste u své babičky. |
A jak se hraje hra Zlatá rybka se dozvíte na další stránce!
![]() |
Přání – zlatá rybka
Dílčí vzdělávací cíle: rozvoj slovní zásoby, rozvoj sluchové analýzy, poznávání písmen na začátku slov
Počet dětí: není omezen
Délka realizace: 20 minut
Pomůcky: mušle
Společně si s dětmi zopakujte pohádku „O Zlaté rybce“. Zmiňte se o přáních, která měla rybářova žena.
Společně si sedněte do kroužku a nechte postupně kolovat mušli. Ten, kdo bude mít mušli v ruce, může vyslovit jedno své přání, které by chtěl po rybce splnit. Po tomto motivačním úvodu vysvětlete dětem pravidla hry. Vaše mušle bude putovat postupně po kruhu a ten, kdo ji bude držet, smí vyslovit přání. Úkol však bude ztížený o to, že přání či věc musí začínat na písmeno, které vy určíte, např. při zadání písmene A si mohou přát automobil, ananas, aktovku apod.
Kam dál?
Praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání naleznete zde
Činnostmi a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností se inspirujte zde
Proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole se dozvíte tady
Mohlo by se Vám líbit:
![]() | ![]() | ![]() |
Já jsem takový a ty jsi makový | Ediční řada Dvouleté děti v předškolním vzdělávání | Ediční řada - školní zralost |