Třídní klima jako prostor pro práci

 

To, co každý chytrý/líný/kvalitní učitel potřebuje, je mít prostor pro práci svou a práci žáků. Tento prostor je možné nazvat klimatem ve třídě. Klima ve třídě můžeme chápat jako nějaký generátor nebo magický kotlík, do kterého se scházejí siločáry a magické přísady toho, co se děje ve třídě. Má trvalou a dlouhodobou hodnotu, mění se pomalu. V každé třídě je jiné a odlišuje se i v jednotlivých předmětech, neboť do něho výrazně vstupuje osoba učitele a třeba i obtížnost učiva. Žáci ho podvědomě chápou jako nějakou kvalitu, která je hodně závislá na historii jejich interakcí s předmětem, a zejména s učitelem, který ho učí.

 

Uveďme si příklad. Učitel ve svém předmětu řeší nějaký kázeňský problém a dopustí se křivdy, viditelné nespravedlnosti, která je všem žákům v dané třídě zřejmá. Klima se nemění, neboť předtím mnohokrát v podobných případech ukázal poctivý a férový přístup.

Další příklad: Učitelka se na školení dozvěděla novou metodu, kterou jednou použila ve třídě. Žáci byli překvapeni, protože obvykle je její vyučování nudné a otravné. Ale s klimatem se nestalo nic, neboť její další hodiny jsou stejně nezáživné, jako tomu bylo vždy. Ale kdyby se snažila učit zábavněji stále, lépe komunikovat a správně hodnotit, spokojenost žáků by se zvyšovala, a tím by se zlepšovalo i klima ve třídě.

 

 

Třídní klima má samočisticí schopnosti a vede ke zkvalitňování mnohých jevů. Stačí, aby se v dobrém komunikačním klimatu ve třídě učili žáci navzájem spolu mluvit i respektovat se, a potřeba posmívat se a nadávat si se snižuje. Když učitel posílí vzájemnou spolupráci vhodnými aktivitami, pravidly a každodenní činností, bude pro dané klima charakteristické, že si žáci navzájem pomáhají.

Krátkodobá aktuální atmosféra je rovněž ovlivňována stavem třídního klima. Každý si dovede představit, že udělat chybu před spolužáky v dobrém klimatu je úplně jiné, než se vystavit posměchu a škodolibosti v klimatu špatném. Proto je cílem líného učitele vytvořit vhodné, žáky podporující klima, neboť to pak za něj odvede spoustu práce.

 

 

Líný učitel si poradí s klimatem ve třídě snadno a hravě.

 

 

Jak ovlivnit klima třídy?

 

Učitel může klima ve třídě ovlivnit mnohým, například svým temperamentem, inteligencí, optimismem, otevřeností a dalšími osobními charakteristikami. A také vytvořením příjemného prostředí ve třídě, neboť žákům by se mělo v jejich třídě, potažmo škole líbit. Zejména však má k ruce šestici mocných nástrojů, šest těch nejdůležitějších činností ve třídě:

 

1. Jak v dané třídě učí, tedy jaké používá aktivity, výukové metody a formy práce;

2. jak v dané třídě hodnotí, a to včetně klasifikace;

3. jak ve třídě odměňuje a trestá, vede ji kázeňsky;

4. jak vypadá vzájemná komunikace v dané třídě;

5. jak umožňuje žákům se na dění ve třídě (včetně výuky) podílet;

6. pravidla: jaká jsou, jak jsou respektována a jakým způsobem je učitel podporuje
a vymáhá.

 

 

Správná činnost v těchto nejdůležitějších oblastech vytváří výborné pracovní a podporující klima, které je tím pravým cílem činnosti učitele ve třídě. Je můj cíl učitele, aby se všichni dostali na gymnázium? Ne, proboha! Mým cílem je vytvořit takové klima ve třídě, aby práce v něm byla prospěšná a příjemná všem žákům ve třídě, rozvíjela jejich schopnosti, dovednosti a soft skills (tzv. měkké dovednosti) a byla tou nejlepší přípravou pro jejich další studijní a profesní dráhu.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně, autorem publikace je Robert Čapek.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Soft skills

 Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

 Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněPedagogický diář 2018/19Sebeobrana učitele