Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti
Předškolní věk je klíčovým obdobím pro položení základů přírodovědné gramotnosti. Rozvíjejí se v něm vztah k přírodě (environmentální senzitivita), komunikační dovednosti, badatelské dovednosti, vytváří se propojení mezi pojmy a reálnými objekty, formuje se abstraktní myšlení nezbytné např. pro práci s obrazy nebo modely. To vše je základem pro pozdější nadstavbu, přírodovědné vzdělávání ve škole. Nejvyšším stupněm přírodovědné gramotnosti, kterého by měl optimálně dosáhnout každý dospělý člověk, je schopnost spolurozhodovat o přírodovědných problémech ve společenských souvislostech. Cílem všeobecně vzdělávací školy je tedy připravit dnešní žáky na to, aby jednou, až budou dospělí, (spolu)rozhodovali o věcech veřejných. K tomu je pochopitelně třeba je vést postupně. Dnes již nikdo nepochybuje o tom, že se základy přírodovědné gramotnosti pokládají již v předškolním věku, a tak je rozvíjení přírodovědné gramotnosti v tomto období věnována stále větší pozornost.
Hra a prožitek do předškolního věku nepochybně patří a správně by hra i prožitek měly prolínat veškerými aktivitami, které s předškolními dětmi realizujeme. Proto Vám nyní přinášíme praktické tipy na činnosti a hry, které lze s dětmi podnikat ve školce i doma. Podívejte se na další stránku!
Článek obsahuje ukázky z publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Autorkou publikace je Kateřina Jančaříková.