Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání
Následující činnosti a aktivity jsou zasazeny do nadcházejícího podzimního času a monitorují nejen změny v přírodě, ale zároveň nabízí prostor pro vnímání odlišností, vytváření společných pravidel soužití a charakterizování různých modelů chování a jednání. Ukázka je převzata z publikace Kůry, můry, ven, ať je krásný den, jejíž autorkou je Hana Švejdová. Ta jednotlivé aktivity opřela o pohádku Pavla Šruta Tři medvědi a babka Chňapka (z knihy Kočičí král, vydal Albatros v Praze v roce 1989). Než si ukážeme konkrétní hry a aktivity, pojďme se podívat, co dětem tyto aktivity přinesou, aneb jaké jsou dílčí vzdělávací cíle.
Dílčí vzdělávací cíle:
1. děti jsou motivovány k vnímání světa a života ve svém okolí
2. učí se rozlišovat a pojmenovávat barvy, vůně, nálady, rozdílnosti, velikosti, učí se řadit, třídit
3. učí se orientaci v prostoru a reakci na signál i slovo
4. procvičují základní pohybové i pracovní dovednosti
5. učí se orientovat v situaci, pojmenovávat různé chování a jednání na základě hry i reálně zkušenosti, postupně si vytváří vlastní povědomí o tom, co je slušné, a naopak
6. dostávají příležitost aktivně se podílet na vytváření společných pravidel a učí se je respektovat
7. učí se vyjadřovat prostřednictvím pohybu, slova, výtvarných činností
8. dostávají prostor ke spolupráci s ostatními dětmi i ke sdílení společné činnosti a hry
Délka realizace: Aktivitu můžete provádět kdykoli během podzimu (ideálně říjen - listopad) a zabere 3-4 týdny
Věková skupina: Věkově smíšená skupina dětí - střídání aktivit, ve kterých dostávají prostor děti mladší i starší, a přesto je možné většinu aktivit sdílet společně
Co potřebujeme: Podzimní plody, listy, přírodní materiál, různé čepice a klobouky, plyšové medvědy, deky, polštáře, obrázky nebo fotografie zvířat, audio nahrávky života v lese, barvy, výtvarné potřeby...
Pro konkrétní hry se podívejte na další stránku!