Dvouletí a předškolní vzdělávání?

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Přejeme příjemné čtení!

 

 Paní Splavcová, spolu s Janou Kropáčkovou jste autorkou publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, která, přestože vyšla celkem nedávno, má u čtenářů velký úspěch. Čím myslíte, že to je?

 

Ten zájem o knihu mě moc těší. Domnívám se, že je způsoben několika aspekty. První je určitě schválení novely školského zákona a dalších právních předpisů k přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Víme, že dvouleté děti v mateřských školách mít budeme. Druhý důvod je, že už několik let dvouleté děti ve školách fyzicky máme. V letošním školním roce je v mateřských školách téměř 45 000 dětí mladších tří let, což je z celkového počtu cca 360 000 dětí, docela velký koláč. Dalším, zásadním důvodem úspěchu knihy je, že proto tuto věkovou kategorii na našem trhu vlastně nic dosud napsáno nebylo. Zatím se objevovaly jen kusé informace, spíše články, jednotlivé výkřiky. A když někdo přeložil nějaký kousek z ciziny, zjistil, že se dost dobře nedá přejímat, protože každá země má řešení podle svých potřeb, podle svých možností, nedá se na problematiku koukat jen z pohledu vzdělávací politiky, ale také z pohledu rodinné, sociální politiky, zaměstnanosti lidí. A my bychom s Janou Kropáčkovou moc chtěly, aby se na vzdělávání dvouletých dětí pohlíželo z pohledu dětí. A tak si i myslím, že jsou ty knížky psané, aby se nezapomínalo na ty nejdůležitější, a to jsou právě děti.

 

 

 Když jste hovořila o tom, že dvouleté děti v mateřských školách již jsou, s dvouletými v mateřských školách už tedy je nějaká zkušenost. Odrazily se tyto dosavadní zkušenosti nějak při tvorbě prvního, nebo druhého dílu Dvouletých?

 

 

Obě knihy vlastně vznikly proto, že jsme chtěly, aby lidé věděli, co je potřeba dětem dát. V mateřských školách totiž bohužel byly děti přijaty za podmínek, které nejsou úplně adekvátní. V praxi se objevují třídy, kde je 24 dětí a všechny jsou třeba mladší tří let, přičemž je tam s nimi jedna učitelka. To jsou podmínky, které nevyhovují ani dětem ani učitelkám, potažmo ani rodičům či zřizovateli, protože tam někde něco není v pořádku. A to, že si děti časem zvyknou, by nemělo být argumentem, že se to tak může nechat.

 

 

 Oba díly Dvouletých jsou vlastně ze dvou částí. Je tam teoretická část a pak praktická. Která se Vám psala líp, rychleji nebo snadněji?

 

 

To se nedá říct. Metodická část je koncipována pomocí akronymů a text není úplně striktně omezen na dvouleté děti, což je něco, co nás těší, protože můžeme předávat osvětu v různých oblastech předškolního vzdělávání. Osvětlovat pojmy, osvětlovat metody a formy práce a myslím si, že je to přínosné pro všechny učitele v mateřských školách. A teoretická část je něco, co tady úplně chybělo. Ale těšilo nás to celé.

 

 

 Kolik je v ideálním případě doporučováno dvouletých dětí do jednoho oddělení?

 

Ve vyhlášce je stanoveno, že samostatná třída pro dvouleté děti by měla být naplňována v počtu od 12 do 16 dětí, což i my v publikacích považujeme za optimum. Myslím, že v takovém počtu je možné docílit toho, aby byly děti v příjemném, klidném prostředí, které je pro ně vyhovující. Zároveň bude v každé takové třídě pracovat další nepedagogický pracovník. V takovém prostředí je možné dopřát dětem kvalitní předškolní vzdělávání a péči, učitelům dobré pracovní podmínky.

 

 

 V mateřských školách existují i smíšená oddělení, to znamená, že jsou tam mladší i starší děti. Jak by se mělo odrazit na práci paní učitelky to, že by tam měla i dvouleté děti?

 

 

Existuje mnoho jednotřídních nebo dvoutřídních mateřských škol, kde není v silách zřizovatele ani mateřské školy zřídit speciální třídu pro dvouleté děti. V těchto školách je práce složitější, jelikož za normálních podmínek je prostředí připraveno přímo pro dvouleté děti, je připraveno na míru, tak jak dětem vyhovuje. Je možné jim po všech stránkách vyjít vstříc, nábytkem počínaje, pomůckami a hračkami konče. Věkově heterogenní skupina samozřejmě přenáší na učitelku větší nároky. Svou práci si musí pečlivě promýšlet a musí vědět, co kterým dětem dát, co s nimi dělat. Menší děti potřebují na všechno víc času. Učitelka je nemůže nechat s některými pomůckami samotné, zatímco šestileté děti může. Ale zároveň to neznamená, že s těmi dvouletými to nemá dělat. Jen je třeba pro ně činnost uzpůsobit. Věkový rozdíl dětí souvisí třeba i s nastavováním pravidel ve třídě. Pravidla, která děti ctí a dodržují, pomáhají správnému fungování a chodu i početnějších věkově heterogenních skupin dětí. I na tyto školy jev právních předpisech pamatováno, a to snižováním počtu dětí ve třídě, případně zapojením dalšího pracovníka.

 

 

 Máte s kolegyní nějakou zpětnou vazbu od studentů vysokých škol?

 

 

Musím říct, že ano. Máme mnoho pozitivních zpětných vazeb, a to zaprvé od studentek, zadruhé od účastnic seminářů. Dělám semináře pro učitele mateřských škol zaměřený na vzdělávání dvouletých dětí, účastnice seminářů se ke knihám vyjadřují, kriticky hodnotí, chválí, že jsou dobré. S tím, že jsou obě knihy přínosné, se setkávám i u učitelek, se kterými jsem v běžném kontaktu, máme z toho s Janou radost. Když za námi přijde učitelka a řekne, že podle našich knížek něco ve školce změnili, připravili, je to pro nás veliká odměna.

 

 

Co teď? Máte s Janou Kropáčkovou nějaké další plány?

 

 

Máme. Rozhodly jsme se, že budeme stále pokračovat v metodickém průvodci. V publikaci, která se bude postupně doplňovat a naplňovat a měla by pomoci učitelkám, které si nejsou jisté zejména v tom, co a kdy mohou s dětmi dělat. Neměla by to být „kuchařka“ ve smyslu, že tam budou zařazeny jednotlivé části za sebou. Moje představa je taková, že tam bude zase teoretický vhled to problematiky a každá aktivita bude mít svou vlastní reflexi. To znamená, že bude vyzkoušená v praxi a učitelka, která činnost povede, k tomu napíše reflexi, své hodnocení. Reflexe by měla obsahovat shrnutí, co to bylo za aktivitu, co se děti naučily, co by šlo udělat zase příště. To si myslím, že bude pro učitele přínosem, protože reflektivní praxe ještě není zcela denním chlebem.

 

 

Kam dál?

 

Na to, jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku se můžete podívat zde.

 

Jak vybírat ve školce vhodné písně pro děti, se dozvíte zde.

 

Pokud Vás zajímá rozhovor s Jiřím Brédou na téma Jak se stát dobrým koučem, najdete ho tady.

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

Ediční řada Dvouleté děti v předškolním vzděláváníPedagogický záznamník 2017/18 pro MŠRozvíjíme vnímání a tvořivost dětí

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4100

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka