Dvouletí a předškolní vzdělávání?

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Přejeme příjemné čtení!

 

 Paní Splavcová, spolu s Janou Kropáčkovou jste autorkou publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, která, přestože vyšla celkem nedávno, má u čtenářů velký úspěch. Čím myslíte, že to je?

 

Ten zájem o knihu mě moc těší. Domnívám se, že je způsoben několika aspekty. První je určitě schválení novely školského zákona a dalších právních předpisů k přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Víme, že dvouleté děti v mateřských školách mít budeme. Druhý důvod je, že už několik let dvouleté děti ve školách fyzicky máme. V letošním školním roce je v mateřských školách téměř 45 000 dětí mladších tří let, což je z celkového počtu cca 360 000 dětí, docela velký koláč. Dalším, zásadním důvodem úspěchu knihy je, že proto tuto věkovou kategorii na našem trhu vlastně nic dosud napsáno nebylo. Zatím se objevovaly jen kusé informace, spíše články, jednotlivé výkřiky. A když někdo přeložil nějaký kousek z ciziny, zjistil, že se dost dobře nedá přejímat, protože každá země má řešení podle svých potřeb, podle svých možností, nedá se na problematiku koukat jen z pohledu vzdělávací politiky, ale také z pohledu rodinné, sociální politiky, zaměstnanosti lidí. A my bychom s Janou Kropáčkovou moc chtěly, aby se na vzdělávání dvouletých dětí pohlíželo z pohledu dětí. A tak si i myslím, že jsou ty knížky psané, aby se nezapomínalo na ty nejdůležitější, a to jsou právě děti.

 

 

 Když jste hovořila o tom, že dvouleté děti v mateřských školách již jsou, s dvouletými v mateřských školách už tedy je nějaká zkušenost. Odrazily se tyto dosavadní zkušenosti nějak při tvorbě prvního, nebo druhého dílu Dvouletých?

 

 

Obě knihy vlastně vznikly proto, že jsme chtěly, aby lidé věděli, co je potřeba dětem dát. V mateřských školách totiž bohužel byly děti přijaty za podmínek, které nejsou úplně adekvátní. V praxi se objevují třídy, kde je 24 dětí a všechny jsou třeba mladší tří let, přičemž je tam s nimi jedna učitelka. To jsou podmínky, které nevyhovují ani dětem ani učitelkám, potažmo ani rodičům či zřizovateli, protože tam někde něco není v pořádku. A to, že si děti časem zvyknou, by nemělo být argumentem, že se to tak může nechat.

 

 

 Oba díly Dvouletých jsou vlastně ze dvou částí. Je tam teoretická část a pak praktická. Která se Vám psala líp, rychleji nebo snadněji?

 

 

To se nedá říct. Metodická část je koncipována pomocí akronymů a text není úplně striktně omezen na dvouleté děti, což je něco, co nás těší, protože můžeme předávat osvětu v různých oblastech předškolního vzdělávání. Osvětlovat pojmy, osvětlovat metody a formy práce a myslím si, že je to přínosné pro všechny učitele v mateřských školách. A teoretická část je něco, co tady úplně chybělo. Ale těšilo nás to celé.

 

 

 Kolik je v ideálním případě doporučováno dvouletých dětí do jednoho oddělení?

 

Ve vyhlášce je stanoveno, že samostatná třída pro dvouleté děti by měla být naplňována v počtu od 12 do 16 dětí, což i my v publikacích považujeme za optimum. Myslím, že v takovém počtu je možné docílit toho, aby byly děti v příjemném, klidném prostředí, které je pro ně vyhovující. Zároveň bude v každé takové třídě pracovat další nepedagogický pracovník. V takovém prostředí je možné dopřát dětem kvalitní předškolní vzdělávání a péči, učitelům dobré pracovní podmínky.

 

 

 V mateřských školách existují i smíšená oddělení, to znamená, že jsou tam mladší i starší děti. Jak by se mělo odrazit na práci paní učitelky to, že by tam měla i dvouleté děti?

 

 

Existuje mnoho jednotřídních nebo dvoutřídních mateřských škol, kde není v silách zřizovatele ani mateřské školy zřídit speciální třídu pro dvouleté děti. V těchto školách je práce složitější, jelikož za normálních podmínek je prostředí připraveno přímo pro dvouleté děti, je připraveno na míru, tak jak dětem vyhovuje. Je možné jim po všech stránkách vyjít vstříc, nábytkem počínaje, pomůckami a hračkami konče. Věkově heterogenní skupina samozřejmě přenáší na učitelku větší nároky. Svou práci si musí pečlivě promýšlet a musí vědět, co kterým dětem dát, co s nimi dělat. Menší děti potřebují na všechno víc času. Učitelka je nemůže nechat s některými pomůckami samotné, zatímco šestileté děti může. Ale zároveň to neznamená, že s těmi dvouletými to nemá dělat. Jen je třeba pro ně činnost uzpůsobit. Věkový rozdíl dětí souvisí třeba i s nastavováním pravidel ve třídě. Pravidla, která děti ctí a dodržují, pomáhají správnému fungování a chodu i početnějších věkově heterogenních skupin dětí. I na tyto školy jev právních předpisech pamatováno, a to snižováním počtu dětí ve třídě, případně zapojením dalšího pracovníka.

 

 

 Máte s kolegyní nějakou zpětnou vazbu od studentů vysokých škol?

 

 

Musím říct, že ano. Máme mnoho pozitivních zpětných vazeb, a to zaprvé od studentek, zadruhé od účastnic seminářů. Dělám semináře pro učitele mateřských škol zaměřený na vzdělávání dvouletých dětí, účastnice seminářů se ke knihám vyjadřují, kriticky hodnotí, chválí, že jsou dobré. S tím, že jsou obě knihy přínosné, se setkávám i u učitelek, se kterými jsem v běžném kontaktu, máme z toho s Janou radost. Když za námi přijde učitelka a řekne, že podle našich knížek něco ve školce změnili, připravili, je to pro nás veliká odměna.

 

 

Co teď? Máte s Janou Kropáčkovou nějaké další plány?

 

 

Máme. Rozhodly jsme se, že budeme stále pokračovat v metodickém průvodci. V publikaci, která se bude postupně doplňovat a naplňovat a měla by pomoci učitelkám, které si nejsou jisté zejména v tom, co a kdy mohou s dětmi dělat. Neměla by to být „kuchařka“ ve smyslu, že tam budou zařazeny jednotlivé části za sebou. Moje představa je taková, že tam bude zase teoretický vhled to problematiky a každá aktivita bude mít svou vlastní reflexi. To znamená, že bude vyzkoušená v praxi a učitelka, která činnost povede, k tomu napíše reflexi, své hodnocení. Reflexe by měla obsahovat shrnutí, co to bylo za aktivitu, co se děti naučily, co by šlo udělat zase příště. To si myslím, že bude pro učitele přínosem, protože reflektivní praxe ještě není zcela denním chlebem.

 

 

Kam dál?

 

Na to, jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku se můžete podívat zde.

 

Jak vybírat ve školce vhodné písně pro děti, se dozvíte zde.

 

Pokud Vás zajímá rozhovor s Jiřím Brédou na téma Jak se stát dobrým koučem, najdete ho tady.

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

Ediční řada Dvouleté děti v předškolním vzděláváníPedagogický záznamník 2017/18 pro MŠRozvíjíme vnímání a tvořivost dětí

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4472

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka