Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele
V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit za velmi krátkou dobu.

Učitel potřebuje nejen metody účinné, ale i jednoduché, jež je možné použít bez dlouhých příprav.

Některé je vhodné provádět v soukromí a individuálně, některé se mohou realizovat kdekoli, a to jak samostatně, tak v kolektivu. Několik doporučených postupů lze využít i při práci s žáky či studenty.

  • Příklady očních cviků: rychlé pomrkávání, pohyby očí do stran, kroužení, přibližování prstu k nosu, zahřívání očí dlaněmi apod.
  • Uvolňování obličeje: zívání, uvolňování jazyka, tváří a rtů pomocí grimas, provádění masáže a stimulace tlakových bodů obličeje (spánky, čelo, obočí, kořen nosu) ad.
  • Uvolňování rukou: procvičování prstů, prohmatávání kloubů, masáž dlaní, protřepávání, kroužení zápěstím, symbolické odtlačení zátěže od těla nebo odhazování nepohody od sebe do prostoru, taneční pohyby rukou...
  • Práce s dechem: izolované břišní a hrudní dýchání, rychlé dýchání, střídavé nadechování nosem s výdechem ústy atd.
  • Práce s hlasem: vyluzování nejrůznějších neartikulovaných zvuků (mručení, hučení, bručení, pištění), prozpěvování si hlásek, opakování jedné slabiky, přeříkávání jazykolamů apod.(Starý a kol. 2008)

V souvislosti s odolností vůči stresu se mluví také o tzv. liniích obrany. (Medlíková 2005) První linii obrany organismu představuje výběrová funkce vědomí. Vědomí volí jen to, co je pro nás podstatné a důležité. To, co vyhodnotí jako nepodstatné z hlediska momentální situace a momentálních potřeb, zavrhuje.

Ke druhé linii obrany řadíme rozhodovací okruhy vědomé mysli. Pokud přijme naše vědomí novou zátěž jako realitu, které se člověk přizpůsobí, odpovědí na ni bude adekvátní změna chování. Ale pozor. Jestliže se tak nestane, nastartují se regulační soustavy – nervová a humorální, které odpoví na stresový podnět přípravou organismu na známý boj či útěk. Jedná se o archetypální biologické reakce. K jejich projevům patří obohacování krve o glykogen z jater, který dodává „rychlou“ energii. Zvyšuje se srdeční tep a frekvence dechu. Roste zásobování tkání kyslíkem, rozšiřují se zornice, zaostřují smysly, utlumuje se krevní zásobení trávicího traktu na úkor prokrvení periferních svalů a mozku.

Popsané změny organismu jsou prapůvodní odpovědí na stresový podnět. A tady hrozí určité nebezpečí. Pokud je jedinec opakovaně vystavován takovým stresům, zbytečně se oslabuje jeho organismus  „falešnými poplachy“, takže se následně může objevit i somatická choroba. Je proto vhodné čelit stresorům racionální úvahou a bránit se tak zbytečnému vyčerpávání a přetěžování organismu.

 

Ptáme se: Jak čelit zmíněným negativním podnětům?

Cílem je zaměřit se na následující:

  • Dobrá příprava na výkon, akci: Zjistíme si potřebné informace, zeptáme se ostatních na jejich zkušenosti s daným, pro nás neznámým prostředím.
  • Změna způsobu, jakým vnímáme a hodnotíme spouštěče strachu a trémy: Zkusíme si představit, co nejhorší by mohlo nastat, kdyby nám něco nevyšlo. Například zesměšním se? Vyhodí mne z práce? Budu pokárán? Hlavu mi asi neutrhnou, pokud se nejedná o opravdu krajní situaci. Na to pamatujme!
  • Změna způsobu, jak na spouštěče stresu reagujeme: Budeme se učit lépe ovládat své tělo, naučíme se lepší techniky dýchání, zařadíme relaxační techniky.
  • Kontrola myšlenek: Negativní myšlenky, které doprovázejí naše jednání, se pokusíme „přerámovat“ na konstruktivní. Například se obávám, že na něco nebudu znát odpověď. Ale třeba ostatní ocení, že se umím zeptat, když něčemu hned neporozumím, že si umím poradit…
  • Kontrola emocí: Přehodnotíme negativní myšlenky, a tím ovlivníme následně i své emoce. Úzkost, napětí a stres lze také zvládnout relaxačními technikami.
  • Kontrola chování: Jedná se především o nácvik předpokládaných situací. Vyzkoušíme si například řeč těla – postoje, pohyby, gesta, mimiku obličeje, pohled očí, vzdálenost od komunikačních partnerů, tempo řeči a podobně.

Třetí linii obrany představují preventivní tělesné a duševní aktivity. Každý z nás je od přírody nastaven na to, jak reagovat na stres. Ovšem ne vždy je možné tyto reakce využít. Není dobré, a ani často možné, být útočný anebo naopak rychle někam utéct. Výsledkem je konflikt mezi biologickým programem a civilizační nutností. Božena Šmajsová Buchtová (2010) doporučuje postup, kterým lze částečně tento konflikt zmírňovat. Vhodné jsou tělesné i duševní aktivity, které boj simulují, například formou cvičení, a směřují k psychosomatické relaxaci. Vhodné je také po závažných stresových okamžicích „čistit organismus“ tělesným cvičením, které spotřebuje metabolity, jež by jinak působily na tělo jako zátěž.

 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1365

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka