Jak se člověk setkává člověkem?

Jak se člověk setkává člověkem?
20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou nenásilnou formou podpořit toto téma? Jeden nápad najdete přímo v článku.

Jak se člověk setkává s člověkem?

Jedním z velmi často akcentovaných cílů vzdělávání je příprava žáka na život v dnešní společnosti způsobem odpovídajícím poznatkům o současné společnosti dosaženým pomocí sociálních věd. Přestože jsou tyto cíle zmiňovány již v Národním programu vzdělávání, stejně se do učebnic dostalo do dnešních dnů jen velmi málo z obsahu, který by daným cílům odpovídal.

Společnost lze zkoumat stejně jako jiné objekty výzkumu, je však třeba k tomu využívat specifických metod a přístupů. Moderní žák by měl dokázat podívat se na sebe z pohledu vyššího, než jsou jeho individuální zájmy a potřeby. Měl by se dokázat na sebe podívat jako na součást  svého životního prostředí, společnosti, třídy, rodiny, ve které žije. Měl by být schopen reflektovat kamarády, učitele, rodiče, sourozence a další kolem sebe. Měl by si být vědom, že není jen výtvorem své vlastní dokonalosti, ale také úsilím a láskou těch, kteří ho vychovávali. Měl by si být vědom toho, jak moc na něj okolí působí a zároveň jak on může působit na něj.

Dalším velmi významným momentem poznávání sebe sama a svého okolí je schopnost empatie a poučení se ze zkušeností historie a druhých lidí. Z psychologie víme, že život každého  jednotlivce je vlastně jakýmsi opakováním. Každé dítě se znovu a znovu učí jíst, ať se narodí v patnáctém či dvacátém pátém století. Znovu a znovu se seznamuje se svou rodinou. Učí se základním dovednostem. V každém století to však dělá trochu jinak. Proto není vůbec od věci si některé zákonitosti týkající se naší společnosti stále opakovat. Jednak to napomáhá konkrétním individuálním procesům socializace žáků a jednak se vždy máme šanci na věc podívat zajímavě, nově, jinak, efektivněji.

Lze vypozorovat určité modely a pravidla, která se stále opakují. To však lze jen tehdy, pokud jsme schopni společenské jevy vnímat jako výsledek velmi spletité sítě lidských vztahů, umístěné do ještě složitějšího prostředí kolem. Určité jevy se opakují jen za určitých podmínek. Musíme být schopni uvažovat relativně. Teorie relativity nám vlastně může být dobrým příkladem. Společenské a sociální jevy jsou multidimenzionální. Obecná ponaučení z nich lze získávat. Na druhou stranu je nutné posuzovat každý případ z praxe zcela specificky, protože ten se odehrává ve zcela specifických podmínkách. Známe-li tedy za současného stavu například naši třídu, ta se může za dva dny zcela proměnit, ale my ji znovu můžeme poznat. Dle charakteru třídy však nelze usuzovat na charakter jedince. Ke každému vždy musíme přistupovat individuálně, avšak se zřetelem na to, jak ho ovlivňuje třída, do jaké míry je s ní jedinec srozuměn, identifikován a jak on ovlivňuje ji …

Pokusme se, byť je to v dnešní době, vytvořit s žáky nějaký úchop naší společnosti, která je dnes relativizována přímo záplavou informací, médii, nepravdivými a neucelenými informacemi. Schopnost rozhlížet se kolem sebe a také dokázat si všechny tyto informace zpracovat tak, že ať je to jak chce a ať je jejich obsah jakýkoli, vždy ho produkují lidé, kteří mohou chybovat, kteří něco prožili, něco konkrétního, nikoli tištěného, je velmi důležitou schopností, kterou každý člověk v životě může dobře využít.

 

Aktivita: OČEKÁVÁNÍ A VZTAH

Téma: lidské vztahy a jejich druhy

Trvání: 30 minut

Pomůcky: papíry a tužky

Metodické zařazení aktivity:

Znalosti žáka: princip vztahu je očekávání a jeho naplnění druhými, dokázat rozlišit některé druhy vztahů
Dovednosti žáka: dokázat popsat svá očekávání a přemýšlet o způsobech jejich naplnění
Předávané či inicializované hodnoty: neočekávat nesplnitelné, být si vědom omezení svého okolí v naplnění očekávání
Vzdělávací oblast/předmět: občanská nauka, základy společenských věd

Postup

  • Rozdáme žákům papír A5. Zadání úkolu zní: Napište na papír všechno, co očekáváte od své maminky.
  • Dáme žákům k dispozici pět minut.
  • Čteme s žáky jejich odpovědi a hledáme, jaká očekávání od maminky jsou stejná a jaká ne, a graficky je zvýrazňujeme na tabuli.
  • Poté se s žáky zamyslíme nad výsledkem. Řekneme např., že vidíme, že každý z nás má od maminky nějaká očekávání. Stejně tak máme očekávání i od svých kamarádů, ale i od jiných lidí.
  • Rozdáme každému žákovi další papír A5 a řekneme: Zaznamenejte, co očekáváte od svých nejlepších kamarádů.
  • Opět s žáky čteme a graficky zvýrazňujeme jinou barvou na tabuli. Opět vybereme společná očekávání a shrneme. Vidíme, že v této třídě od maminky nejvíce očekáváme toto a od kamarádů toto. Kromě toho má každý z nás ještě nějaká jiná očekávání.
  • Mohli jsme si všimnout, že k určitým lidem máme určitá zvláštní očekávání. Od maminky očekáváme jiné věci než od přátel, od prodavačů, babiček, paní učitelky apod.
  • Rozdáme žákům další papír A5 a řekneme: Napište, co svým nejlepším kamarádům můžete dát, co jim můžete nabídnout (rozumí se nejen materiální věci).
  • Poté čteme papír jednoho žáka a sledujeme, dle zjištěných očekávání, koho očekávání daná nabídka může nejvíce uspokojit. Porovnáme toto zjištění s realitou. Žák například napíše: mohu si s kamarádem hrát fotbal. Podíváme se, kdo od svých kamarádů očekává, že s ním půjde hrát fotbal. Pak zjistíme, zda spolu fotbal opravdu hrají.
  • Od lidí očekáváme různé věci, vznikají vztahy. Tyto vztahy v první řadě můžeme dělit podle toho, jaký druh vztahu vytváříme, zda vztah maminka a dítě, nebo kamarádství, nebo učitel – dítě apod. Jak jsme si ukázali, tyto vztahy se liší tím, co od těch druhých očekáváme.
  • V některých vztazích nám ti druzí naplňují více očekávání, někteří méně. Podle toho se potom utváří atmosféra vztahu. V některých vztazích více očekáváme než přijímáme, v některých více rozdáváme než očekáváme, v některých vztazích jeden očekává a druhý přijímá. Některé vztahy jsou vyvážené, některé se hodně mění v čase.
  • Důležité bývá nemít od druhých taková očekávání, která nám nemohou splnit. Potom se často vztah ničí a způsobuje určité nesnáze a problémy.

 

Doporučené publikace z naší produkce

 

Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětíNaše třída
(z této publikace pochází ukázka)

 

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0362

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka