Zpět na článek

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

VYBRANÝ LIST A JÁ

Cíle:

Rozvíjení představivosti, přirovnávání, uvědomování si vlastní identity, naslouchání, vedení k vlastnímu projevu.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli, nejlépe na podzim (když padají listy ze stromu).

Pomůcky:

Košík s listy různých druhů stromů a rostlin.

Realizace:

Posadíme děti do kruhu, každé dítě si se zavřenýma očima vytáhne jeden list. List si prohlédne a vymýšlí, co má tento list s ním (dítětem) společného. Následně vypráví ostatním, na co přišel a co ho na listu zaujalo.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti najít nějaký společný prvek? Přirovnávají společné k viditelným znakům nebo také k vlastnostem?

Informace pro učitelku:

Některé děti společný znak najít nedokážou. Neměli bychom je nutit. Zapojí se třeba příště. Obměna: děti si „list, který je mi podobný“, vybírají z košíku s otevřenýma očima, pak jim ale musíme poskytnout dostatek času na rozmýšlení.

 

VYMĚŇOVAČKA – STROM

Cíle:

Procvičování třídění, usuzování, kooperace při vyměňování dětí.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli.

Pomůcky:

Obrázky jednotlivých částí stromu (kořen, list, větev, kůra, květ, plod) v počtu odpovídajícím počtu dětí.

Realizace:

Hra je obdobou hry „Kompot“. Děti sedí v kruhu, před sebou mají vyobrazené jednotlivé části stromu (každý jeden obrázek). Při vyslovení názvu čáti stromu se děti sedící u konkrétní části zvednou, projdou středem kruhu, usadí se na volné místo a prohlédnou si, jestli si sedají ke správnému obrázku. Tím proběhne kontrola. Zajímavější je, když je na obrázcích více druhů stromů, když se jednotlivé obrázky listů, květů, kůry liší.

Otázky pro učitelku:

Znají děti jednotlivé části stromů? Poznají, ze kterých stromů pocházejí?

Informace pro učitelku:

Variantou je hrát hru se skutečnými částmi stromu.

 

ODHADUJEME MNOŽSTVÍ VODY

Cíle:

Poznávání přírody, rozvoj předmatematických dovedností, rozvoj jemné motoriky.

Počet dětí:

Děti pracují ve skupince (3–5 dětí najednou).

Místo a čas realizace:

Zahrada MŠ či okolí vodního zdroje, teplý den (květen–červen).

Pomůcky:

Nádoby různých tvarů a velikostí, naběračky, odměrky, staré hrnce, umyvadlo, vanička apod.

Realizace:

V okolí velké (a pro děti bezpečné – ne příliš hluboké) nádoby na vodu (vanička, kbelík, umyvadlo, sud na dešťovou vodu) umístíme menší nádoby různých tvarů a velikostí a naběračky. Děti mají za úkol odhadnout, do které nádoby se vejde nejvíce vody a do které nejméně, popř. je seřadit v očekávaném pořadí. Následně se odhad ověří – potvrdí, nebo vyvrátí.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti odhadnout, kde je více vody a kde méně?

Informace pro učitelku:

Voda je kapalina, tvaruje se podle nádoby, ve které právě je. Pro předškolní děti je velice obtížné odhadnout objem nádob. Například skutečnost, že nádoba, která je vysoká, ale úzká, pojme méně vody než nádoba nízká, ale široká, je pro mnohé předškoláky nepochopitelná. Proto je vhodné objemy vody měřit a porovnávat, samozřejmě formou hry.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.