Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci
V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci na letní činnosti z naší e-knihy „Čtyři roční období – LÉTO“.

Naučit citlivě vnímat přírodu a rozvíjet pozorovací schopnosti dětí by mělo být cílem každého pedagoga i rodiče. Přinášíme Vám na prahu léta pásmo aktivit na téma „mravenci“, v rámci nějž si děti nejen pomáhají osvojit lásku k přírodě, ale osvojují si i řadu dalších dovedností.

 

1. Mravenčí procházka

Pomůcky: lesní prostředí – mraveniště.

S dětmi se vydáme na procházku do lesa či lesoparku. Cílem naší výpravy je pozorovat mravence v jejich přirozeném prostředí a sledovat jejich chování. Děti si mohou nechat lézt mravence po ruce a prohlížet si je zblízka.

Většina dětí bude mravence pozorovat ráda. Děti, které nechtějí, nenutíme. Vyzveme je, aby se připojily k těm dětem, které se mravenců nebojí. Možná jejich ostych po chvíli pomine a budou mravence zkoumat tak jako ostatní.

Všímají si, jakou má mravenec barvu, počítají, kolik má nohou, jestli má tykadla…Pozorují, z čeho je mraveniště vybudované (jehličí, stébla, suché listí a větvičky). Vše je uspořádáno v určitém stavebním řádu. Otvory na povrchu jsou brány do mraveniště.
Sledují mravenčí cestičky kolem mraveniště a počítají je. Dívají se, jak mravenci překonávají překážky, přenášejí larvy, hmyz a materiál k opravě mraveniště

S dětmi si popovídáme o tom, kde mravenci bydlí a jak se o svůj domov (mraveniště) starají. Zajímají nás jejich vlastní zážitky, zkušenosti a to, co již o stavbě mraveniště a jeho organizaci vědí. Informace nakonec doplníme a upřesníme, aby se všechny děti orientovaly v základních faktech o stavbě a struktuře mraveniště.

 

2. Výroba mraveniště

S dětmi si vyrobíme průřez mraveniště. Při práci budeme pracovat ve dvou skupinách. Každá skupina bude vyrábět svou část mraveniště, tedy nadzemní či podzemní.

Potřeby: balicí papír, lepidlo Herkules

Jak na to: Balicí papír přeložíme napůl. Na jedné půlce budeme vyrábět nadzemní část, na druhé podzemní.

 

Výroba nadzemní části:

Tužkou si předkreslíme kupolovitý tvar nadzemní části mraveniště. Do této části mraveniště je důležité zakreslit vchod do mraveniště/východ z mraveniště, chodbičky, které vedou do jeho podzemní části, a komůrky – inkubátory pro larvy. Chodbičky a komůrky zakryjeme papírem. Zbylá místa potřeme lepidlem (rozředíme vodou v poměru 1:2). Do rozředěného lepidla nasypeme předem nasbírané jehličí, drobné klacíčky, lístky. Vše necháme zaschnout. Nakonec odstraníme papír, který zakrýval chodbičky a komůrky. Nadzemní část mraveniště je hotová.

 

Výroba podzemní části:

Obyčejnou tužkou vyznačíme přibližný tvar a velikost podzemní části mraveniště. Jeho součástí by měl být systém chodbiček, který mezi sebou spojuje komůrky s různými funkcemi: komůrka královny, zásobárna/spíž, komůrka pro vajíčka a larvy, komůrka sloužící pro přezimování, komůrka pro nemocné mravence, stáj mšic a skládka. Komůrky vyrobíme z různě velikých krabiček, které přilepíme dnem na papír tak, aby otvor byl přístupný. Děti své komůrky budou v průběhu výroby mraveniště ještě dotvářet. Chodbičky ke komůrkám dokreslíme obyčejnou tužkou. Je-li balicí papír, na kterém mraveniště vyrábíme, lehce zahnědlý, dále ho barevně neupravujeme. V případě, že je světlý, dobarvíme zbývající plochy podzemního mraveniště pastelkou či voskovkou v odstínech hnědé.

Mraveniště je hotové. Zbývá ho obydlet mravenci, které jsme s dětmi vyrobili. Stačí k tomu kulaté a oválné kukuřičné křupky (běžně lze zakoupit v lékárnách či v obchodech s bioprodukty), plochá párátka – viz následující aktivita.

 

3. Výroba mravence

Křupky pomocí párátek spojíme do tvaru mravence v této posloupnosti:

  1. kulatá křupka – hlava,
  2. oválná křupka – hruď,
  3. oválná křupka, kterou jídelním nožem rozpůlíme, aby její velikost byla úměrná hrudníku – zadeček,
  4. pár tykadel, která vystupují z hlavy, ve druhé třetině ohneme – získáme snadno tvar tykadla,
  5. tři páry končetin – párátka vystupující z hrudníku – také ohneme, ale přibližně v polovině. Každé dítě by mělo mít k dispozici svého mravence z kukuřičných křupek. Děti mohou svého mravence vložit kamkoli do mraveniště nebo kolem něj. Výběr místa je svobodný.

S dětmi vytvoříme mravence z kukuřičných křupek

 

4. Hra na kukly

„Jaké to asi je, být kuklou? Kukla se nehýbá, protože je celá zabalená. Nic nevidí, neslyší a přitom se mění! Až se celá promění, takto křupne a kuk – mraveneček bude na světě. Pojďme se také zakuklit!“

Pomůcky: toaletní papír – role toaletního papíru pro jednu dvojici dětí.

Děti utvoří dvojice. Jedno z dětí je dělnice - chůva, druhé je kukla

Dítě-dělnice má za úkol omotat dítě – kuklu celé toaletním papírem (tedy od hlavy až k patě), aby působilo dojmem kukly. Dítě -kukla po celou dobu zavíjení stojí a má ruce podél těla.
Pozor! Děti upozorníme, že svému kamarádovi musí nechat při omotávání toaletním papírem otvor na dýchání.

Druhá část hry:

Děti-kukly čekají na znamení od královny (učitelky). Když se ozve tlesknutí (či jiný smluvený signál), snaží se dostat ze svých kukel. Děti-dělnice jsou dětem-kuklám k dispozici a mohou jim pomáhat, když se jim samotným „vykuklení“ nedaří.

Hru zopakujeme, aby se dvojice ve svých rolích mohla vystřídat. Nakonec si s dětmi popovídáme o tom, jaké to bylo, být kuklou:

  • Bavilo vás být kuklou?
  • Co vás překvapilo nejvíce?
  • Bylo vám něco nepříjemné?
  • Důvěřovali jste své chůvičce, že vám pomůže, když to bude potřeba?

 


 

Všechny aktivity pochází z e-knihy Čtyři roční období – LÉTO. Autorkami jsou Markéta Košťálová, Renata Nováková a Marie Slavíková.

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka