Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?
Kapitoly článku

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost rámcových programů pro předškolní a základní vzdělávání by měla být jasně určena. Jak co nejvíce zefektivnit vzájemnou spolupráci uvádíme v článku, který vychází z publikace Školní zralost a komunikace.


Přestup ze známého prostředí mateřské školy do školy základní je pro dítě velice náročným obdobím. Musí se velice rychle přizpůsobit novému kolektivu, prostředí, jinému režimu, jiné autoritě. Má povinnosti, nové sociální role. Všechny tyto změny mohou být pro dítě velmi stresující a možné komplikace mohou jeho zahájení povinné školní docházky negativně ovlivnit. Proto je velmi důležité tento životní úsek dětem zpříjemnit a zjednodušit. Aby adaptace proběhla co nejrychleji, je vhodné, aby se dítě snovým prostředím a atmosférou v základní škole seznamovalo postupně a pravidelně již během docházky v mateřské škole. Je vhodné umožnit budoucím prvňáčkům vyzkoušet si roli školáka při různých akcích, kurzech a projektech. Cílem by mělo být pozitivně dítě naladit na vstup do školy.


Učitelky první třídy základní školy mají velmi náročnou práci. Jedná se především o první měsíce po nástupu dětí z mateřské školy do školy základní, kdy si děti zvykají na nové prostředí, jiný režim. Dobře připravená spolupráce mezi školami může učitelkám pomoci. Pokud děti prostředí školy dopředu znají, seznámí se i s učitelkou, vychovatelkou, jejich vstup do školního prostředí je klidnější. Budou-li učitelky první třídy znát základní informace o přicházejících dětech od pedagogů mateřské školy, kteří děti znají poměrně dlouhou dobu, může to usnadnit jejich práci.


Přínosná pro ně mohou být i sdělení, jak s dětmi pracovat, jak které dítě vnímá autoritu, kdo je bojácný, jaká je spolupráce s rodinou. U dětí s podpůrným opatřením získají informace o specifikách práce s těmito dětmi. Učitelky se potom naplno věnují výuce. Pokud probíhá mezi učitelkami základní a mateřské školy zpětná vazba v oblasti připravenosti dětí, učitelky mateřské školy se mohou informacemi inspirovat a svoji pedagogickou činnost stále zdokonalovat.

 

 

I správnou komunikací školky a školky můžeme dětem pomoct, aby pro ně velká změna byla co nejpříjemnější.

 

 

Etapy realizace projektu spolupráce mezi mateřskou a základní školou:

 

 

A. Přípravná fáze:

 
- Určení cíle projektu. Cílem je umožnit dětem plynulý přechod z mateřské do základní školy, realizovat návaznost výchovně vzdělávacích procesů a dostatečně děti připravit na další vzdělávací cestu.

- Určit, jakými prostředky bude cíle dosaženo. Efektivní celoroční spoluprací se základní školou.

- Výběr pedagogů, kteří se budou spoluprací se základní školou intenzivně zabývat. Tato činnost by měla být zcela dobrovolná a vedením školy dostatečně ohodnocena.

- Volba základní školy, které bude spolupráce nabídnuta. Je možné oslovit nejbližší základní školu nebo více škol, do kterých se hlásí nejvíce předškoláků. Záleží na možnostech aúsudku mateřské školy.

 

B. Realizační fáze:

 

1. Měsíc červen

- Oslovení ředitelů a pedagogů ZŠ, kteří by měli zájem o spolupráci s mateřskou školou.

- Seznámení všech zúčastněných a příprava projektu spolupráce. Dohodnutí termínů konzultací mezi pedagogy spolupracujících subjektů. Konzultace by měly mít za cíl pracovat na návaznosti výchovně-vzdělávací práce mateřské a základní školy, předávání informací o požadavcích základní školy na připravenost dětí do prvního ročníku ZŠ a předávání informací o přestupujících dětech. V tomto případě je podstatná dobrovolnost setkávání. Jakmile by dostala akce nálepku povinná, přestává být efektivní. Výběr společných aktivit: Noc s Andersenem, čtení žáků 3. tříd předškolákům, společné výstavy – vánoční, velikonoční, drakiáda, lampiónový průvod, návštěva prostorů základní školy předškoláky, využívání tělocvičny dětmi mateřské školy, pasování prvňáčků… Při výběru společných aktivit musí mít zúčastnění na zřeteli proveditelnost akcí, personální, prostorové zajištění. Začínat s akcemi, které se v minulosti osvědčily a postupně podle možností volit další.

 

 

2. Měsíc srpen – přípravný týden

- Vytvoření celoročního plánu spolupráce, určení přesných termínů dohodnutých akcí. Schválení naplánovaných aktivit, vytvoření struktury těchto činností a vhodné zvolení termínů uskutečnění. Je podstatné volit akce, které jsou dobře realizovatelné, pro zúčastněné smysluplné a organizačně dosažitelné. Akce nesmí zasahovat do běžné výuky v obou subjektech.


- Předání informací o přestupujících dětech. Každému dítěti je v mateřské škole zakládáno portfolio, kde je zaznamenáván jeho individuální vývoj ve všech oblastech po celou docházku dítěte. Mnohé cenné informace z těchto záznamů jsou velmi přínosné, mnohdy usnadní učitelce 1. třídy rychleji najít individuální přístup k jednotlivým dětem. Oběma subjekty musí být dobře zpracována směrnice o ochraně osobních údajů (GDPR).

 

 

3. Měsíc září – zahájení pravidelných návštěv předškoláků ve škole

Během září začínají předškoláci v různých intervalech v dopoledních hodinách navštěvovat školu, kde probíhá program „Úspěšný předškolák“. Je důležité zajistit přítomnost učitelky mateřské školy, aby byla dětem alespoň zpočátku nablízku, mohla je sledovat při jiných činnostech v jiném prostředí.

 

 

4. Měsíc únor – návštěva prvňáků v mateřské škole a předškoláků v základní škole

V pololetí lze uskutečnit návštěvu prvňáčků u předškolních dětí, aby se přišli pochlubit se svým prvním vysvědčením. Pro obě skupiny je možné připravit soutěže, děti si nechat společně pohrát. Učitelky mohou čas naplnit vzájemnými rozhovory mezi sebou. Pro učitelky z mateřské školy je to vhodná zpětná vazba. Dozví se, jak jsou děti do školy připraveny, v čem vidí učitelky ze ZŠ nedostatky a jak by se tyto mezery mohly odstranit. S blížícím se zápisem do první třídy je vhodné předškolákům umožnit návštěvu prostor základní školy. Děti se seznámí se třídami, šatnami, tělocvičnou, jídelnou. Je nutné zajistit pracovníka základní školy, který děti školou provede a zabezpečit, aby se nenarušovala výuka.

 

Na tipy a postupy v dalších měsících realizační fáze se podívejte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Školní zralost a komunikaceEdiční řada Školní zralost IIPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

 

 

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4035

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka