Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

VYBRANÝ LIST A JÁ

Cíle:

Rozvíjení představivosti, přirovnávání, uvědomování si vlastní identity, naslouchání, vedení k vlastnímu projevu.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli, nejlépe na podzim (když padají listy ze stromu).

Pomůcky:

Košík s listy různých druhů stromů a rostlin.

Realizace:

Posadíme děti do kruhu, každé dítě si se zavřenýma očima vytáhne jeden list. List si prohlédne a vymýšlí, co má tento list s ním (dítětem) společného. Následně vypráví ostatním, na co přišel a co ho na listu zaujalo.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti najít nějaký společný prvek? Přirovnávají společné k viditelným znakům nebo také k vlastnostem?

Informace pro učitelku:

Některé děti společný znak najít nedokážou. Neměli bychom je nutit. Zapojí se třeba příště. Obměna: děti si „list, který je mi podobný“, vybírají z košíku s otevřenýma očima, pak jim ale musíme poskytnout dostatek času na rozmýšlení.

 

VYMĚŇOVAČKA – STROM

Cíle:

Procvičování třídění, usuzování, kooperace při vyměňování dětí.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli.

Pomůcky:

Obrázky jednotlivých částí stromu (kořen, list, větev, kůra, květ, plod) v počtu odpovídajícím počtu dětí.

Realizace:

Hra je obdobou hry „Kompot“. Děti sedí v kruhu, před sebou mají vyobrazené jednotlivé části stromu (každý jeden obrázek). Při vyslovení názvu čáti stromu se děti sedící u konkrétní části zvednou, projdou středem kruhu, usadí se na volné místo a prohlédnou si, jestli si sedají ke správnému obrázku. Tím proběhne kontrola. Zajímavější je, když je na obrázcích více druhů stromů, když se jednotlivé obrázky listů, květů, kůry liší.

Otázky pro učitelku:

Znají děti jednotlivé části stromů? Poznají, ze kterých stromů pocházejí?

Informace pro učitelku:

Variantou je hrát hru se skutečnými částmi stromu.

 

ODHADUJEME MNOŽSTVÍ VODY

Cíle:

Poznávání přírody, rozvoj předmatematických dovedností, rozvoj jemné motoriky.

Počet dětí:

Děti pracují ve skupince (3–5 dětí najednou).

Místo a čas realizace:

Zahrada MŠ či okolí vodního zdroje, teplý den (květen–červen).

Pomůcky:

Nádoby různých tvarů a velikostí, naběračky, odměrky, staré hrnce, umyvadlo, vanička apod.

Realizace:

V okolí velké (a pro děti bezpečné – ne příliš hluboké) nádoby na vodu (vanička, kbelík, umyvadlo, sud na dešťovou vodu) umístíme menší nádoby různých tvarů a velikostí a naběračky. Děti mají za úkol odhadnout, do které nádoby se vejde nejvíce vody a do které nejméně, popř. je seřadit v očekávaném pořadí. Následně se odhad ověří – potvrdí, nebo vyvrátí.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti odhadnout, kde je více vody a kde méně?

Informace pro učitelku:

Voda je kapalina, tvaruje se podle nádoby, ve které právě je. Pro předškolní děti je velice obtížné odhadnout objem nádob. Například skutečnost, že nádoba, která je vysoká, ale úzká, pojme méně vody než nádoba nízká, ale široká, je pro mnohé předškoláky nepochopitelná. Proto je vhodné objemy vody měřit a porovnávat, samozřejmě formou hry.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6122

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka