Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou nabízejí ucelený blok aktivit přímo souvisejících s pohádkou, které děti nejen rozvíjí, ale hlavně baví. Pojďte načerpat inspiraci a podívejte se na některé aktivity z knihy!

Co v publikaci najdete?

Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou - díly A a B z ediční řady Předčtenářská gramotnost je určena pedagogům mateřských škol, kterým přináší rozsáhlý, ucelený blok aktivit založených na práci s Dvojpohádkou Jitky Molavcové, již podle jejího vyprávění sepsal Jan Petráň a která odkazuje na klasické pohádky nejznámějších sběratelů. Na text pohádky je navázáno celkem 50 různých činností vyzkoušených v praxi, s materiály vytvořenými na míru samými autorkami. Aktivity nabízejí různé úrovně obtížnosti, díky tomu každé dítě prožije stejnou činnost podle svých možností i schopností, a utváří si tak pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.

 

Aktivity:

 

1. Tiše jako vlk


Časová náročnost:
1 min., Opakovaná činnost

Pomůcky: Tato činnost nevyžaduje žádné

Příprava: Tato činnost nevyžaduje zvláštní přípravu.

Dílčí cíle: rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních

 

Popis činnosti:

Nastraž uši! Staneme se smečkou vlků pohybující se po lese. Budeme se pohybovat ladně s měkkým došlapem tlapek volně po prostoru – nedupeme. Na vizuální signál: pedagog si sedne do dřepu a dlaně přiloží za uši, znázorní ostražitost a naslouchání zvukům, zda se v blízkosti nenachází myslivec, ostatní zareagují stejnou polohou a úplným ztišením. Vyčkáme, až se všichni připojí. V poloze setrváme do doby, než se pedagog zvedne, tleskne a uklidní smečku, že nebezpečí nehrozí. Tuto činnost budeme provádět kdykoliv v průběhu dne – ke ztišení, zklidnění, k získání pozornosti, pro upevňování tohoto pravidla.

 

Reflexe: Počáteční nácvik tohoto pravidla jsme několikrát opakovali. Nejdéle jsme na ztišení smečky vyčkávali v rušných situacích – v šatně při oblékání a během spontánních her.

Pozor: I při rychlém běhu udržíme měkký došlap chodidel – co nejtišší. Na vizuální signál se slovně neupozorňujeme. Zohledníme vhodnost situace, kdy požadujeme ztišení dětí.

 

 

2. Bavlněné obrázky

Časová náročnost: 10 min., Jednorázová činnost

Pomůcky:

• červená vlna
• žlutá vlna
• zelená vlna
• modrá vlna
• 4 tácy
• nůžky
• mísa s vodou ~ 1 litr
• křída
• fotoaparát
• hadr na vytírání (mop)

 

Příprava: Vlnu nastříháme přibližně na 40 cm dlouhé kousky (pro každé dítě minimálně 4 ks) a roztřídíme podle barev na tácy. Do mísy si nalijeme vodu. Křídou ohraničíme plochu na podlaze: přibližně 60 cm × 20 cm pro každé dítě (př.: při počtu deseti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 200 cm; při počtu dvaceti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 400 cm).

Dílčí cíle: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

 

Popis činnosti:

Ke každé pohádce mají být i pěkné obrázky. Povedeme diskuzi, co všechno by se dalo z pohádek Červená Karkulka a Perníková chaloupka nakreslit. Všechny čtyři hromádky bavlnek namočíme postupně v míse s vodou. Přebytečnou vodu zlehka vymačkáme. Tácy s bavlnkami rozmístíme na rohy ohraničené plochy. Barvu i množství bavlnek si vybíráme a odnášíme dle své potřeby na jakékoliv místo kolem ohraničené plochy. Tvarováním bavlnek vytvoříme doprovodné obrázky k pohádkám. Hotové obrázky jako jeden celek vyfotografujeme.

 

Reflexe: Mladší děti se zpočátku obávaly a oznamovaly, že to neumí. Společně jsme se domluvili, že místo věty: „Já to neumím.“ budeme říkat: „Já to zkusím.“ Starší děti zkoušely znázorňovat postavy z Dvojpohádky, mladší děti tvořily jednoduché obrazce, které označovaly jako světýlko, potůček, les, chaloupku…

Pozor: Zadáme pravidlo opatrně odebírat bavlnky z táců tak, aby se nezamotaly. Oceníme tvořivý přístup každého dítěte.

 

3. Vlčí perníčky

Časová náročnost: 20 min., jednorázová činnost

Pomůcky:
• mixér (palička na maso a utěrka)
• hrnek
• ovesné vločky ~ 150 g
• ovesné vločky na zdobení placek
• odtučněný tvaroh 250 g
• mrkev
• jemné struhadlo
• mísa
• pečicí papír
• plech na pečení
• pečicí trouba

Příprava: Rozmixujeme ovesné vločky (případně můžeme rozdrtit paličkou v utěrce).

Pomůcka k odměření: 1 hrnek namletých ovesných vloček = 150 g.

Dílčí cíle: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

 

Popis činnosti:

Nasytíme vlka perníčky, ať nám nejí babičky. Omyjeme mrkev a nastrouháme ji najemno. V míse spojíme netučný tvaroh, nastrouhanou mrkev a hrnek namletých ovesných vloček. Ručně promícháme v kompaktní těsto, ze kterého každý odejme kousek. Vytvarujeme různě velké placky (ideálně 3mm vysoké) a ozdobíme je ovesnými vločkami. Na plech položíme pečicí papír a na něj vyskládáme placky. Recept v tomto množství vyplní perníčky jeden plech na pečení. Placky dáme péct doprostřed trouby na 150 °C, dokud nezezlátnou jejich okraje (minimálně 30 minut). Po vyjmutí z trouby je necháme vychladnout a vysušit.

Vytvořenou směs jsme nechali kolovat a čichali jsme její vůni, kterou jsme jednotně shledali voňavou. Dětem jsme museli vysvětlit, jak mají perníčky zdobit, protože některé je ovesnými vločkami začaly pouze posypávat. Některé děti se neubránily „tajnému“ ochutnání vloček při zdobení. Po vyjmutí z trouby byly placky dozlatova s měkkým vnitřkem, který jsme dosušili na tácku do druhého dne.

 

Pozor: Mrkev necháme děti strouhat pouze do zbytku jedné třetiny. Při strouhání mrkve zajistíme neustálý dohled a případnou dopomoc.

 

Činnosti pocházejí z publikace Knihrátky s Dvojpohádkou, část A, autorkami jsou Lenka Špirochová a Hana H. Vatalová

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Knihrátky s DvojpohádkouRozpovídej se 1Knihrátky s Námořnickou pohádkou

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2184

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 5 z 6
Starší článkyPoslední stránka